lackering av vespa
lackering av vespa
Hur mycket måste man plocka ner hojjen om man ska lackera den? Har sett på bilder att styret sitter kvar på alla de e bara fram skärmen och kromdetaljer som e bortplockade. Jag har plockat av motorn men räcker de inte att man plockar av krom detaljerna och maskerar typ handtag och stötdämparen fram sen e de väl bara att lämna in? Vad tror Ni? Vad tror Ni de kostar att få den lackad osv?
En god lakkering fordrer noe slikt;

For uansett hvor god lakkerer du har, nytter det ikke om underlaget er for dårlig... (min var ufattelig dårlig...)
Så da kan du gå fra;

Til;

Lykke til!!
PS!
Om du har tenkt å kjøre denne sesongen, ville jeg ha ventet til neste vinter med å renovere.
Renovering tar alltid mye lengre tid enn planlagt -som på min blogg - så få scooteren på veien og kjør om sommeren, og renover om vinteren!
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo

For uansett hvor god lakkerer du har, nytter det ikke om underlaget er for dårlig... (min var ufattelig dårlig...)
Så da kan du gå fra;

Til;

Lykke til!!
PS!
Om du har tenkt å kjøre denne sesongen, ville jeg ha ventet til neste vinter med å renovere.
Renovering tar alltid mye lengre tid enn planlagt -som på min blogg - så få scooteren på veien og kjør om sommeren, og renover om vinteren!

Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
-
- Mästare
Håller med, det bästa är att ta isär allt eftersom man annars inte kommer åt t. ex runt styrhuvudet och lacken blir sisådär. Det fina med Smallframe/V50 är att man enkelt får ut hela motorn. Fixa sedan:
<ul><li>Tejpa över lagerbanorna på övre och undre styrlagret.
</li><li> Tejpa/maskera alla sladdar, wires etc som sticker ut eller ännu hellre: sätt på en bit ståltråd som ledare och göm dem i karossen.
</li><li> Ta bort fotbromspedalen helt. </li>
<li> ta bort alla emblem och skyltar</li>
<li> kolla alla karosskanter och infästningar efter sprickor och skador som måste svetsas innan du lackar</li>
</ul>
Lack kan kosta väldigt olika men räkna med mellan 3k och 5k beroende på mängden blästringsbehov, underarbete, lacktyp och hur "vitt" arbetet görs. Jag lackade en nerplockad vespa i 2 skikts pearl och fick betala 4k. Bitarna var i olika skick, vissa var plåtrena och andra var lackade. Sedan finns det de som fått alltihop för 1k men då brukar man få göra mycket spackling själv.
mvh/HB
<ul><li>Tejpa över lagerbanorna på övre och undre styrlagret.
</li><li> Tejpa/maskera alla sladdar, wires etc som sticker ut eller ännu hellre: sätt på en bit ståltråd som ledare och göm dem i karossen.
</li><li> Ta bort fotbromspedalen helt. </li>
<li> ta bort alla emblem och skyltar</li>
<li> kolla alla karosskanter och infästningar efter sprickor och skador som måste svetsas innan du lackar</li>
</ul>
Lack kan kosta väldigt olika men räkna med mellan 3k och 5k beroende på mängden blästringsbehov, underarbete, lacktyp och hur "vitt" arbetet görs. Jag lackade en nerplockad vespa i 2 skikts pearl och fick betala 4k. Bitarna var i olika skick, vissa var plåtrena och andra var lackade. Sedan finns det de som fått alltihop för 1k men då brukar man få göra mycket spackling själv.
mvh/HB