Hej!
Har just skaffat mig en ny LX 125a som jag är supernöjd med!
Som gammal mc åkare så har jag inte riktigt blivit kompis med "sliret i väg som automaten ger". Det går väl att byta drivrem eller liknande för att få mindre "slir". Har någon tips eller erfarenhet om vad man kan hitta på för lite kvickare acc med mindre slir:)
Nybliven glad LX 125 ägare
Kul att du gillar din LX125. Min son körde ett tag föregångaren ET4 125, den lånade jag ibland och gillade skarpt. Pigg som ett skott i stadstrafiken!
Det är nog inte "slir" vi talar om i transmissionen. Det som styr när/hur automaten griper in är rullar och fjädrar i transmissionen. Dessa kan man byta för att förändra t ex varvtalet där transmissionen griper in.
Jag är tyvärr inte expert på de olika varianterna för Piaggios 125:a här. Prata med en kompetent scooterfirma, de ska kunna hjälpa dig.
Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Det är nog inte "slir" vi talar om i transmissionen. Det som styr när/hur automaten griper in är rullar och fjädrar i transmissionen. Dessa kan man byta för att förändra t ex varvtalet där transmissionen griper in.
Jag är tyvärr inte expert på de olika varianterna för Piaggios 125:a här. Prata med en kompetent scooterfirma, de ska kunna hjälpa dig.
Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Tack för tipset, måste bara säga att det är ett förbaskat trevligt sätt att ta sig fram på en vespa. Har i olika omgångar kört mc men det är är ju roligt på et helt annat sätt. Snygg som tusan är den åxå.
jag har just sett att Malossi är ett märke för bla trimdelar dom kanske har något som passar.
Tack så länge...från nybörjaren

Tack så länge...från nybörjaren

-
- Mästare
När du varvar ska du först få upp så pass högt varv att centrifugalkopplingen greppar och sedan börjar remmen klättra i skivorna för att komma till rätt utväxling. Det hjälper inte att byta drivrem men mjukare fjädrar i variatorn gör att den griper tidigare. Det är dock inte säkert att accelerationen blir bättre. En fördel med automataren är ju att den varvar upp till sitt optimala varv och sedan varierar transmissionen så den ligger kvar där. Tävlade med min Rally200 mot en ET4125. Jag var snabbast iväg men så fort jag växlade tappade jag försprånget.
Om du är supernöjd så vänta med att trimma - du tappar garantin och minskar tillförlitligheten. 4-taktare är dessutom besvärligare att meka med.
ge fullgas på gult så är du snabbast iväg när det slår om till grönt
mvh/HB
Om du är supernöjd så vänta med att trimma - du tappar garantin och minskar tillförlitligheten. 4-taktare är dessutom besvärligare att meka med.
ge fullgas på gult så är du snabbast iväg när det slår om till grönt

mvh/HB
-
- Drömmare
Henrik är på helt rätt spår.
Det finns dock fler fjädrar/delar som man kan byta om man önskar bra acc. från rödljusen. Mjukare fjädrar inne i kopplingen gör att den greppar tidigare, centrifugalkraft. Sedan finns ytterligare en fjäder som man ofta vill ha lite styvare typ, den styr torque drivern, den bakre remplattan:).
Om inte detta räcker för att ställa till det så kan man även byta vikterna i variatorn. Tyngre vikter ger tidigt grepp men då vid låga varv, kan ge några extra km/h.
Lätta vikter gör att du får varva mer innan remmen "kläms" och du axar iväg.
Du kan också byta upp dig till en annan rem som ger bättre grepp.
Kör själv svart ET2 och har bytt en massa delar. Håller med om att det är bra att låta garantin gå ut, jag orkade inte vänta:twisted:.
Om du skall mecka själv är det ganska enkelt att göra ingrepp på vikter, variator och rem.
Några tips för att få bättre ax.
http://www.malossi.com/Catalogo/Cata_Ma ... rt=5111397
http://www.malossi.com/Catalogo/Cata_Ma ... rt=6111437
Det finns dock fler fjädrar/delar som man kan byta om man önskar bra acc. från rödljusen. Mjukare fjädrar inne i kopplingen gör att den greppar tidigare, centrifugalkraft. Sedan finns ytterligare en fjäder som man ofta vill ha lite styvare typ, den styr torque drivern, den bakre remplattan:).
Om inte detta räcker för att ställa till det så kan man även byta vikterna i variatorn. Tyngre vikter ger tidigt grepp men då vid låga varv, kan ge några extra km/h.
Lätta vikter gör att du får varva mer innan remmen "kläms" och du axar iväg.
Du kan också byta upp dig till en annan rem som ger bättre grepp.
Kör själv svart ET2 och har bytt en massa delar. Håller med om att det är bra att låta garantin gå ut, jag orkade inte vänta:twisted:.
Om du skall mecka själv är det ganska enkelt att göra ingrepp på vikter, variator och rem.
Några tips för att få bättre ax.
http://www.malossi.com/Catalogo/Cata_Ma ... rt=5111397
http://www.malossi.com/Catalogo/Cata_Ma ... rt=6111437
Den är inte seg i starten för att kopplingen slirar utan för att kopplingsfjädrarna är så mjuka att den börjar dra innan den har tillräckligt med effekt för att det ska skjuta på ordentligt.
Prova att byta till ett gäng hårdare eller som Cristof sa till lättare rullar men då kommer den åxå att varva mera hela tiden.
Den stora fjädern innanför kopplingen är en mottrycksfjäder som arbetar mot variatorrullarna. Med en otrimmad maskin behöver du knappast byta den men om det slirar så det skriker om remmen har du trimmat lagom för att byta den.
Prova att byta till ett gäng hårdare eller som Cristof sa till lättare rullar men då kommer den åxå att varva mera hela tiden.
Den stora fjädern innanför kopplingen är en mottrycksfjäder som arbetar mot variatorrullarna. Med en otrimmad maskin behöver du knappast byta den men om det slirar så det skriker om remmen har du trimmat lagom för att byta den.