vev V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Mancino
Lärling
Lärling

vev V50

Post by Mancino »

Kan man på något sätt se om man har orginalvev eller ej, utan att behöva plocka isär motorn?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Du kan skruva av förgasarinsuget och kolla in hur långt urtaget i veven är...medans du vrider svänghjulet.
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Aja, plockar nog bort allt sen ändå. Vill ju se hur maskineriet ser ut inuti.
Vilket är primärdrevet alla pratar om att man ska byta samtidigt som man byter vev? Har letat men inte riktigt fattat vilket det är.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Aja, plockar nog bort allt sen ändå. Vill ju se hur maskineriet ser ut inuti.
Vilket är primärdrevet alla pratar om att man ska byta samtidigt som man byter vev? Har letat men inte riktigt fattat vilket det är.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Primärutväxlingen sitter under kopplingskåpan på "vänster" sida av motorn, hela motorn måste klyvas för att byta primärutväxling.
Ett litet kugg på vevaxeln och ett stort kugg runt kopplingskorgen, kolla in en sprängskiss på www.scooterhelp.com. Här är en bild på en svensk V50 orginalutväxling på plats, det är kugghjulen på bilden som utgör primärutväxlingen:
Image
(stor bild: http://i84.imagethrust.com/images/2uq3/ ... rdrev.html)
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Vad heter de på engelska?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Vad heter de på engelska?

= Primary transmission

Fritte
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Ganska självklart, men mindre när man letar på SIP
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

I'm back!!!

om man som jag har en 75 cc-cylle på med orginal-vev, går det då bra med italienskt orginal till 50 cc på den, då för att få mer drag i maskineriet? Jag menar, det spelar ingen roll att det är större cylle? Vad gör då en större cylle om det inte sitter där?

Funkar denna bra?
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

/Ricki
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Racing crankshaft Vespa PK50XL
20/20mm
Art.-no. 45062000

687.52 kr
673.77 kr

vore kanske bättre...:):D:):D
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />

20/20mm
Art.-no. 45062000

687.52 kr
673.77 kr

den är till en pk och passar inte rakt av.. köp en race-vev till v50 istället, ska vara 19/20mm.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
...köp en race-vev till v50 istället, ska vara 19/20mm.
Ja - det ska nog vara rejs om du har 75cc, t ex 45061500 http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Glöm inte lager och packboxar när du ändå beställer:)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />

20/20mm
Art.-no. 45062000

687.52 kr
673.77 kr

den är till en pk och passar inte rakt av.. köp en race-vev till v50 istället, ska vara 19/20mm.

Naturligtvis har du rätt...
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Och det där primärdrevet man bör ha, har någon ett bra tips på vilken man ska välja?
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<br />Och det där primärdrevet man bör ha, har någon ett bra tips på vilken man ska välja?

http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... .calc.html

Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Nu har jag klyvt motorn och rengjort allt. Tyvärr hände en hemsk sak, då halva "klacken" som låser låsringen för lagret mot kopplingskorgen sprack upp. Vet inte om jag kan slipa ner spåret lite och få dit låsningen eller om jag måste hitta en beg. motorsida. Vi har dock konstaterat att lagret egentligen inte kan vandra åt det hållet då får mothåll, men vad vet jag. Tips/råd?

Någon som vet vad just det lagret heter förresten? Det står enbart EL25 på det lager jag har, och siffrorna jag hittat på nätet verkar inte överrensstämma med de som säljer....

/En som inser problem
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Vad jobbigt när det spruckit precis där.
Jag skulle nog satsa på ett annat block eller en annan motor, PK motorer är ju inte så farligt dyra.

Blockhalvorna är matchade mot varandra så det blir bäst att byta båda.

Alla lager ser du här:
http://soulscooter.com/tech/kullager.pdf

VH/Calle
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Ingen som säljer en beg. V50-motor, eller delar till?
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Novis »

"Förstår hur du resonerar, men erkänn att det skulle vara skoj att vara med lite när det sker? Aja, ska sluta tjata. Skoj i vilket fall som helst att du bryr dig om henne så mycket."

Var tvungen! Hoppas du inte blir sur.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Blir inte riktigt klok på var det gått sönder men om blocket är kört kan man ju testa att bygga upp klacken med alu-tite. Har räddat flera block med det när man portat hål o spolportar och när stoppklackar för kicken gett sig av. Lite meckigt att få dit men vad har du att förlora? Dessutom , skulle du få det att sitta blir det superstarkt.

mvh/HB

<br />Nu har jag klyvt motorn och rengjort allt. Tyvärr hände en hemsk sak, då halva "klacken" som låser låsringen för lagret mot kopplingskorgen sprack upp. Vet inte om jag kan slipa ner spåret lite och få dit låsningen eller om jag måste hitta en beg. motorsida. Vi har dock konstaterat att lagret egentligen inte kan vandra åt det hållet då får mothåll, men vad vet jag. Tips/råd?

Någon som vet vad just det lagret heter förresten? Det står enbart EL25 på det lager jag har, och siffrorna jag hittat på nätet verkar inte överrensstämma med de som säljer....

/En som inser problem
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<br />Nu har jag klyvt motorn och rengjort allt. Tyvärr hände en hemsk sak, då halva "klacken" som låser låsringen för lagret mot kopplingskorgen sprack upp. Vet inte om jag kan slipa ner spåret lite och få dit låsningen eller om jag måste hitta en beg. motorsida. Vi har dock konstaterat att lagret egentligen inte kan vandra åt det hållet då får mothåll, men vad vet jag. Tips/råd?

/En som inser problem

Har du möjlighet att lägga upp en bild?
Det där med att slipa spåret lite djupare låter väl som en möjlig väg om det finns gods att slipa i.

// Bobo
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

/En som inser problem
Hmmm, det verkar som du gjorde samma sak som jag... Knackade du också ur lagret utan att ta ur låsringen först? Hursomhelst, Fritte tipsade mig om loctite lagerlåsning, som limmar fast lagret och man kan skippa låsringen:) Jag använde vanlig loctite (stark gänglåsning) och den borde enligt specarna hålla för ordenligt mycket mer än vad godset runt låsringen klarade! Glöm inte bort att rengöra ytorna ordentligt med thinner, inget annat än thinner, ingen lacknafta, propanol eller annat, riktig thinner ska det vara:D Bilderna har försvunnit, men tråden finns kvar:http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1054
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>

/En som inser problem
Hmmm, det verkar som du gjorde samma sak som jag... Knackade du också ur lagret utan att ta ur låsringen först? Hursomhelst, Fritte tipsade mig om loctite lagerlåsning, som limmar fast lagret och man kan skippa låsringen:) Jag använde vanlig loctite (stark gänglåsning) och den borde enligt specarna hålla för ordenligt mycket mer än vad godset runt låsringen klarade! Glöm inte bort att rengöra ytorna ordentligt med thinner, inget annat än thinner, ingen lacknafta, propanol eller annat, riktig thinner ska det vara:D Bilderna har försvunnit, men tråden finns kvar:http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1054

Exakt, gjorde precis som du, men jag lyckades inte se att det fanns en låsning, då "öronen" på den var nedåt. Den måste snurrat runt, eftersom det är omöjligt att få dit på det sättet. Har varit så jävla sur nu ett tag att jag blev ganska lättad av era idéer. Har inte någon vidare lust att köpa nytt block nämligen.
Ska se om jag kan slänga upp en bild i eftermiddag.
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Image

Här är det fina arbete jag sysslade med i lördags :evil:
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Har limmat ett ramlager på en 125GTR med Loctite cylindrisk fastsättning efter att det börjat slira i blocket. Satt som berget och höll jättebra. Ska man ha loss det så värmer man bara blocket ordentligt så släpper det. Dock ska limmet ha en liten spalt så det kan sugas in av kapillärkraften mellan block och lager.

mvh/HB
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Har limmat ett ramlager på en 125GTR med Loctite cylindrisk fastsättning efter att det börjat slira i blocket. Satt som berget och höll jättebra. Ska man ha loss det så värmer man bara blocket ordentligt så släpper det. Dock ska limmet ha en liten spalt så det kan sugas in av kapillärkraften mellan block och lager.

mvh/HB

Menar du att slipa ner anläggningsytan som lagret ligger på? Hur gjorde du?

Varför ska man lägga lamellerna i olja innan man sätter i dem? Får de inte olja sen ändå?
Post Reply