(Zirri 230) / Polini 208

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Bobo
Lärling
Lärling

(Zirri 230) / Polini 208

Post by Bobo »

Hur är det med Zirri 230? ngn som har provat?
Går den att använda utan att toktrimma för övrigt?
Vad jag undrar är om den bara är till för en jättevarvig motor eller om den skulle vara användbar för att bygga en motor med mera kraft på lägre varv och kanske behålla orginalförgasare.
230cc är det med 60mm vev?

// Bobo
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Zirri 230 är väl egentligen en Polini-cylinder, om jag fattat det rätt. Och den är 225cc med 60-vev.

Och om den cylindern är som Zirris andra bitar, så är den -mycket- hårt portad och gjord för att ge massor med effekt högt, högt uppe i vartalsregistret. Så den kanske inte är den perfekta kandidaten för att slänga på en i övrigt o-moddad motor. Hårt trimmad gjutjärnscylle utan större fugge som hjälper till att kyla, det brukar sluta illa.

/GuranL

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Hur är det med Zirri 230? ngn som har provat?
Går den att använda utan att toktrimma för övrigt?
Vad jag undrar är om den bara är till för en jättevarvig motor eller om den skulle vara användbar för att bygga en motor med mera kraft på lägre varv och kanske behålla orginalförgasare.
230cc är det med 60mm vev?

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det finns väl ett skäl till att de flesta seriösa trimmare (oj, här kanske jag trampar på några ömma tår, f´låt i så fall) kör med Malossi. Aluminium / Nicasil regerar!

Tycker
/jens

PS. Vårvärme i Göteborg, hurra! Först sommarhjulen på bilen, sedan först lång tur på Lambrettan, sedan nästan lika lång tur på Vespan. Me like :D
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Det finns väl ett skäl till att de flesta seriösa trimmare (oj, här kanske jag trampar på några ömma tår, f´låt i så fall) kör med Malossi. Aluminium / Nicasil regerar!

Tycker
/jens

PS. Vårvärme i Göteborg, hurra! Först sommarhjulen på bilen, sedan först lång tur på Lambrettan, sedan nästan lika lång tur på Vespan. Me like :D

beror lite på hur man tänkt anväda Vespan. många kör Polini utomlads, även seriösa/duktiga trimmare. det handlar ju om att man inte kan räkna med att den håller 30mil full gas som en malossi klarar utan problem. Men Polini är oslagbar med 60vev vad gäller vrid och bottendrag. Med Malossin klarar jag inte 1-2-3:an på bakhjulet, det var inga problem med min gamla 218cc Polini, men så slutade det ju med sprängd kolv. Polini är perfekt för rödljusrejs och en fantastiskt rolig motor blir det.

Federico
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Har haft en Zirri på hyllan och var inte impad. Polini är hur bra som helst med rätt kolv, vev, förknasare och blås. Malossi ger mer toppvarv och mindre vrid. Funderar dock på Polini nästa gaträser bygge...:D

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Det finns väl ett skäl till att de flesta seriösa trimmare (oj, här kanske jag trampar på några ömma tår, f´låt i så fall) kör med Malossi. Aluminium / Nicasil regerar!

Tycker
/jens

Jaha, då kan man glömma zirri då.

Jag kör med Malossi idag men tycker att den är lite högvarvig.
Körde med sitoplus och modifierad originaltopp tidigare och då var den ganska "mjuk" att köra men nu med trimtopp, ingen packning och handgjort blås så har den ändrat karaktär. Rätt kul och starkare iofs men som pendlarhoj så är den lite onödigt "stirrig" och sen tycker jag bottendraget var betydligt bättre förut.
Råkar man komma ner under 80km/h på fyran så händer typ ingenting när man gasar om man inte växlar ner och gasar upp till 90-100km/h igen. Kanske har detta lite med senare tändning att göra också?

// Bobo
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>

Tycker
/jens

beror lite på hur man tänkt anväda Vespan. många kör Polini utomlads, även seriösa/duktiga trimmare. det handlar ju om att man inte kan räkna med att den håller 30mil full gas som en malossi klarar utan problem. Men Polini är oslagbar med 60vev vad gäller vrid och bottendrag. Med Malossin klarar jag inte 1-2-3:an på bakhjulet, det var inga problem med min gamla 218cc Polini, men så slutade det ju med sprängd kolv. Polini är perfekt för rödljusrejs och en fantastiskt rolig motor blir det.

Federico

Hur är Polinin på motorväg då? Malossin är ju helt okej vid rödljusen också (även om jag inte åker på bakhjulet så ofta:wink:)

Edit: Menar inte 30mil på motorväg utan kanske 5-10mil eller bara ett par, tre?

Edit igen: Och kan man använda öppnad originalvev och original förgasare med vettigt resultat eller måste man ha 60-vev och reed?

// Bobo
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Orginal vev öppnad funkar bra, och med en riktigt bestyckad orginalförgasare och rätt inställd tändning så är det inga problem. Se bara till att fila till kanterna i portarna och undvik polini kolven med 1 kolvring, Kör själv med GS kolven utan några problem, med och utan sidvagn.:D

Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Orginal vev öppnad funkar bra, och med en riktigt bestyckad orginalförgasare och rätt inställd tändning så är det inga problem. Se bara till att fila till kanterna i portarna och undvik polini kolven med 1 kolvring, Kör själv med GS kolven utan några problem, med och utan sidvagn.:D

Använder du originalförgasare? vilket huvudmunstycke isåfall?
Hur är det med tändningen är det 18 grader som gäller här också?

// Bobo
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

17 graders förtändning. 132 huvudmunstycke med Sito+

Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />17 graders förtändning. 132 huvudmunstycke med Sito+

Okey, Sito+, har du provat med "riktigt" trimblås?
Jag tyckte också att bottendraget var mycket bättre när jag körde Sito+, undrar om skillnaden mellan polini och Malossi är lika stor om man jämför med samma blås?

Det finns lite olika varianter på Polini på SIP, ett med utökat "piston clearance". Vilken ska man välja om man ska använda GS-kolv?

// Bobo
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>

Jag tyckte också att bottendraget var mycket bättre när jag körde Sito+, undrar om skillnaden mellan polini och Malossi är lika stor om man jämför med samma blås?

Det finns lite olika varianter på Polini på SIP, ett med utökat "piston clearance". Vilken ska man välja om man ska använda GS-kolv?

// Bobo

Jag körde PM-evo med min Polini

Federico
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>

// Bobo

Federico

Okey, och kolven som sprängdes var det en vanlig Polini som följer med kittet?

// Bobo
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Okey, och kolven som sprängdes var det en vanlig Polini som följer med kittet?

// Bobo

jo, det fanns inga bättre kolvar då. man kunde visst borra och köra med malossikolv men jag vet inte om det fungerade så bra

Federico
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Har inte kört med annat än Sito men ett PM blås som Federico har använt är aldrig fel ihop med Polini.
Ganska stor skillnad mellan billiga och "riktiga" blås.
Hade för avsikt att sätta ett PSP2000 blås på med hänsyn till att jag kör mycket med sidvagnen och vill ha rejält med vrid, tyvärr passade inte den för fästet till sidvagnen var ivägen. Typiskt när man till slut lyckats hitta ett blås man vill ha men som inte tillverkas längre:(

jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag körde Malossi "bolt on" på min ex PX200, med standardförgasare, Taffspeedblås och lättat svänghjul. En ganska underbar motor, lite Dr Jekyll & Mr Hyde.

Man kunde snällköra den som vanligt och växla vid ungefär samma varvtal som otrimmat. När man hade frun som passagerare t ex. Men man kunde också låta den varva vidare och hitta varvtalen där portning och pipa började trivas på allvar och då bara tjöt den iväg. Upp till sådär 80 på tvåan, 100+ på trean och 125+ på fyran.

Helt underbart, men hade jag behållt den hade jag nog förr eller senare träffat på en polis och blivit av med körkortet.
/jens :twisted:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Jag körde Malossi "bolt on" på min ex PX200, med standardförgasare, Taffspeedblås och lättat svänghjul. En ganska underbar motor, lite Dr Jekyll & Mr Hyde.

Man kunde snällköra den som vanligt och växla vid ungefär samma varvtal som otrimmat. När man hade frun som passagerare t ex. Men man kunde också låta den varva vidare och hitta varvtalen där portning och pipa började trivas på allvar och då bara tjöt den iväg. Upp till sådär 80 på tvåan, 100+ på trean och 125+ på fyran.

Helt underbart, men hade jag behållt den hade jag nog förr eller senare träffat på en polis och blivit av med körkortet.

anledningen till att jag valde PM var just för att det gav ordentligt med pulver redan på låga varv, med topp-shims och 60mm var det en perfekt kombination. den toppade 125km/h med en ordentligt kalibrerad cykeldator (Touringmätaren tar slut vid 100 och nålen försvinner liksom under hastighetsmätartavlan men kommer tillbaka när saktar ner!.)
kominationen jag hade var inget varvmonster utan man drog lätt ur den på växlarna tills det liksom tog stopp. kombinationen Malossi och taffspeed blir något helt annat, taffspeedblåsen är ett av de mest högvarviga serietillverkade avgasystemen och det finns en anledning till att man växlar ner fyran på en PX200:a, min kördes med standardfyra utan problem. setupen var för utom Polini+60mm och PM en 28mm dellorto, ett PK-XL svänghjul och cosakoppling. insuget var ett portat polini-insug (alltså utan reed)

Federico
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>

// Bobo

Federico

Jag kollade lite på nätet för att jämföra mitt blås.
Mitt är ett JL och ser mer eller mindre ut som det som SIP kallar EVO som ju också liknar Performance?.
Ngn som vet om/var det finns kurvor att jämföra?
Blåset är märkt "BS AU 193 a 1990 T3"

// Bobo
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Jag körde Malossi "bolt on" på min ex PX200, med standardförgasare, Taffspeedblås och lättat svänghjul. En ganska underbar motor, lite Dr Jekyll & Mr Hyde.

anledningen till att jag valde PM var just för att det gav ordentligt med pulver redan på låga varv, med topp-shims och 60mm var det en perfekt kombination. den toppade 125km/h med en ordentligt kalibrerad cykeldator (Touringmätaren tar slut vid 100 och nålen försvinner liksom under hastighetsmätartavlan men kommer tillbaka när saktar ner!.)
kominationen jag hade var inget varvmonster utan man drog lätt ur den på växlarna tills det liksom tog stopp. kombinationen Malossi och taffspeed blir något helt annat, taffspeedblåsen är ett av de mest högvarviga serietillverkade avgasystemen och det finns en anledning till att man växlar ner fyran på en PX200:a, min kördes med standardfyra utan problem. setupen var för utom Polini+60mm och PM en 28mm dellorto, ett PK-XL svänghjul och cosakoppling. insuget var ett portat polini-insug (alltså utan reed)

Federico

Finns det ngn nackdel med lättare svänghjul? SIP verkar inte tycka det om man läser beskrivningen till deras artikel 50010000.

// Bobo
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Finns det ngn nackdel med lättare svänghjul? SIP verkar inte tycka det om man läser beskrivningen till deras artikel 50010000.

// Bobo

he he, du ska få se bilder på mina gamla lameller med "lätt" deformerade lamellöron när jag hittar dem....

här finns några tester på PX200 blås http://freenet-homepage.de/ungefaehr_fu ... mtest.html

Federico
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

// Bobo

he he, du ska få se bilder på mina gamla lameller med "lätt" deformerade lamellöron när jag hittar dem....

här finns några tester på PX200 blås http://freenet-homepage.de/ungefaehr_fu ... mtest.html

Federico

Aha, det blir mer stress på kopplingen alltså, misstänkte väl att det borde finnas en nersida också.
Var det värt det ändå?:P var det bara lamellerna eller tar korgen mycket stryk också? Hade du cosa förresten eller spelar det kanske ingen roll?

// Bobo
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Beror nog på hur du kör, min gick 1000 mil utan några problem med kopplingen (standardkoppling).

En nackdel med lätt svänghjul är att du får sämre tomgång, du brukar få ställa upp den lite. Fördelen är att du får en motor som känns mycket piggare. PÅ min nuv Lambretta bytte jag från originalsvänghjul (2,6 kg) till Varitronic (runt 1,5 kg har jag för mig). Känns som en helt annan motor.
/jens
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<br />Beror nog på hur du kör, min gick 1000 mil utan några problem med kopplingen (standardkoppling).

En nackdel med lätt svänghjul är att du får sämre tomgång, du brukar få ställa upp den lite. Fördelen är att du får en motor som känns mycket piggare. PÅ min nuv Lambretta bytte jag från originalsvänghjul (2,6 kg) till Varitronic (runt 1,5 kg har jag för mig). Känns som en helt annan motor.
/jens

Hupps.... där gav du mej en idé... om man jämför priset på AddOnV + nytt svänhjul så är det ju inte så långt kvar till varitronic8)

// Bobo
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Tips vad avser svänghjul är att de bör väga minst lika mycket som kopplingen, så HP4 blir lite för lätt, dock skitkul att köra med:D

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Tips vad avser svänghjul är att de bör väga minst lika mycket som kopplingen, så HP4 blir lite för lätt, dock skitkul att köra med:D

i mitt fall var det en kombination av 60veven (vibrerar mer) + rejält högt komp. tror jag.

-Jens; inte trimmar man väl för att sedan köra lungt ;)

Federico
Post Reply