(Zirri 230) / Polini 208
(Zirri 230) / Polini 208
Hur är det med Zirri 230? ngn som har provat?
Går den att använda utan att toktrimma för övrigt?
Vad jag undrar är om den bara är till för en jättevarvig motor eller om den skulle vara användbar för att bygga en motor med mera kraft på lägre varv och kanske behålla orginalförgasare.
230cc är det med 60mm vev?
// Bobo
Går den att använda utan att toktrimma för övrigt?
Vad jag undrar är om den bara är till för en jättevarvig motor eller om den skulle vara användbar för att bygga en motor med mera kraft på lägre varv och kanske behålla orginalförgasare.
230cc är det med 60mm vev?
// Bobo
Zirri 230 är väl egentligen en Polini-cylinder, om jag fattat det rätt. Och den är 225cc med 60-vev.
Och om den cylindern är som Zirris andra bitar, så är den -mycket- hårt portad och gjord för att ge massor med effekt högt, högt uppe i vartalsregistret. Så den kanske inte är den perfekta kandidaten för att slänga på en i övrigt o-moddad motor. Hårt trimmad gjutjärnscylle utan större fugge som hjälper till att kyla, det brukar sluta illa.
/GuranL
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Hur är det med Zirri 230? ngn som har provat?
Går den att använda utan att toktrimma för övrigt?
Vad jag undrar är om den bara är till för en jättevarvig motor eller om den skulle vara användbar för att bygga en motor med mera kraft på lägre varv och kanske behålla orginalförgasare.
230cc är det med 60mm vev?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Och om den cylindern är som Zirris andra bitar, så är den -mycket- hårt portad och gjord för att ge massor med effekt högt, högt uppe i vartalsregistret. Så den kanske inte är den perfekta kandidaten för att slänga på en i övrigt o-moddad motor. Hårt trimmad gjutjärnscylle utan större fugge som hjälper till att kyla, det brukar sluta illa.
/GuranL
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Hur är det med Zirri 230? ngn som har provat?
Går den att använda utan att toktrimma för övrigt?
Vad jag undrar är om den bara är till för en jättevarvig motor eller om den skulle vara användbar för att bygga en motor med mera kraft på lägre varv och kanske behålla orginalförgasare.
230cc är det med 60mm vev?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Det finns väl ett skäl till att de flesta seriösa trimmare (oj, här kanske jag trampar på några ömma tår, f´låt i så fall) kör med Malossi. Aluminium / Nicasil regerar!
Tycker
/jens
PS. Vårvärme i Göteborg, hurra! Först sommarhjulen på bilen, sedan först lång tur på Lambrettan, sedan nästan lika lång tur på Vespan. Me like
Tycker
/jens
PS. Vårvärme i Göteborg, hurra! Först sommarhjulen på bilen, sedan först lång tur på Lambrettan, sedan nästan lika lång tur på Vespan. Me like

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Det finns väl ett skäl till att de flesta seriösa trimmare (oj, här kanske jag trampar på några ömma tår, f´låt i så fall) kör med Malossi. Aluminium / Nicasil regerar!
Tycker
/jens
PS. Vårvärme i Göteborg, hurra! Först sommarhjulen på bilen, sedan först lång tur på Lambrettan, sedan nästan lika lång tur på Vespan. Me like
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
beror lite på hur man tänkt anväda Vespan. många kör Polini utomlads, även seriösa/duktiga trimmare. det handlar ju om att man inte kan räkna med att den håller 30mil full gas som en malossi klarar utan problem. Men Polini är oslagbar med 60vev vad gäller vrid och bottendrag. Med Malossin klarar jag inte 1-2-3:an på bakhjulet, det var inga problem med min gamla 218cc Polini, men så slutade det ju med sprängd kolv. Polini är perfekt för rödljusrejs och en fantastiskt rolig motor blir det.
Federico
<br />Det finns väl ett skäl till att de flesta seriösa trimmare (oj, här kanske jag trampar på några ömma tår, f´låt i så fall) kör med Malossi. Aluminium / Nicasil regerar!
Tycker
/jens
PS. Vårvärme i Göteborg, hurra! Först sommarhjulen på bilen, sedan först lång tur på Lambrettan, sedan nästan lika lång tur på Vespan. Me like

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
beror lite på hur man tänkt anväda Vespan. många kör Polini utomlads, även seriösa/duktiga trimmare. det handlar ju om att man inte kan räkna med att den håller 30mil full gas som en malossi klarar utan problem. Men Polini är oslagbar med 60vev vad gäller vrid och bottendrag. Med Malossin klarar jag inte 1-2-3:an på bakhjulet, det var inga problem med min gamla 218cc Polini, men så slutade det ju med sprängd kolv. Polini är perfekt för rödljusrejs och en fantastiskt rolig motor blir det.
Federico
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Det finns väl ett skäl till att de flesta seriösa trimmare (oj, här kanske jag trampar på några ömma tår, f´låt i så fall) kör med Malossi. Aluminium / Nicasil regerar!
Tycker
/jens
PS. Vårvärme i Göteborg, hurra! Först sommarhjulen på bilen, sedan först lång tur på Lambrettan, sedan nästan lika lång tur på Vespan. Me like
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jaha, då kan man glömma zirri då.
Jag kör med Malossi idag men tycker att den är lite högvarvig.
Körde med sitoplus och modifierad originaltopp tidigare och då var den ganska "mjuk" att köra men nu med trimtopp, ingen packning och handgjort blås så har den ändrat karaktär. Rätt kul och starkare iofs men som pendlarhoj så är den lite onödigt "stirrig" och sen tycker jag bottendraget var betydligt bättre förut.
Råkar man komma ner under 80km/h på fyran så händer typ ingenting när man gasar om man inte växlar ner och gasar upp till 90-100km/h igen. Kanske har detta lite med senare tändning att göra också?
// Bobo
<br />Det finns väl ett skäl till att de flesta seriösa trimmare (oj, här kanske jag trampar på några ömma tår, f´låt i så fall) kör med Malossi. Aluminium / Nicasil regerar!
Tycker
/jens
PS. Vårvärme i Göteborg, hurra! Först sommarhjulen på bilen, sedan först lång tur på Lambrettan, sedan nästan lika lång tur på Vespan. Me like

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jaha, då kan man glömma zirri då.
Jag kör med Malossi idag men tycker att den är lite högvarvig.
Körde med sitoplus och modifierad originaltopp tidigare och då var den ganska "mjuk" att köra men nu med trimtopp, ingen packning och handgjort blås så har den ändrat karaktär. Rätt kul och starkare iofs men som pendlarhoj så är den lite onödigt "stirrig" och sen tycker jag bottendraget var betydligt bättre förut.
Råkar man komma ner under 80km/h på fyran så händer typ ingenting när man gasar om man inte växlar ner och gasar upp till 90-100km/h igen. Kanske har detta lite med senare tändning att göra också?
// Bobo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Det finns väl ett skäl till att de flesta seriösa trimmare (oj, här kanske jag trampar på några ömma tår, f´låt i så fall) kör med Malossi. Aluminium / Nicasil regerar!
Tycker
/jens
PS. Vårvärme i Göteborg, hurra! Först sommarhjulen på bilen, sedan först lång tur på Lambrettan, sedan nästan lika lång tur på Vespan. Me like
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
beror lite på hur man tänkt anväda Vespan. många kör Polini utomlads, även seriösa/duktiga trimmare. det handlar ju om att man inte kan räkna med att den håller 30mil full gas som en malossi klarar utan problem. Men Polini är oslagbar med 60vev vad gäller vrid och bottendrag. Med Malossin klarar jag inte 1-2-3:an på bakhjulet, det var inga problem med min gamla 218cc Polini, men så slutade det ju med sprängd kolv. Polini är perfekt för rödljusrejs och en fantastiskt rolig motor blir det.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur är Polinin på motorväg då? Malossin är ju helt okej vid rödljusen också (även om jag inte åker på bakhjulet så ofta
)
Edit: Menar inte 30mil på motorväg utan kanske 5-10mil eller bara ett par, tre?
Edit igen: Och kan man använda öppnad originalvev och original förgasare med vettigt resultat eller måste man ha 60-vev och reed?
// Bobo
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Det finns väl ett skäl till att de flesta seriösa trimmare (oj, här kanske jag trampar på några ömma tår, f´låt i så fall) kör med Malossi. Aluminium / Nicasil regerar!
Tycker
/jens
PS. Vårvärme i Göteborg, hurra! Först sommarhjulen på bilen, sedan först lång tur på Lambrettan, sedan nästan lika lång tur på Vespan. Me like

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
beror lite på hur man tänkt anväda Vespan. många kör Polini utomlads, även seriösa/duktiga trimmare. det handlar ju om att man inte kan räkna med att den håller 30mil full gas som en malossi klarar utan problem. Men Polini är oslagbar med 60vev vad gäller vrid och bottendrag. Med Malossin klarar jag inte 1-2-3:an på bakhjulet, det var inga problem med min gamla 218cc Polini, men så slutade det ju med sprängd kolv. Polini är perfekt för rödljusrejs och en fantastiskt rolig motor blir det.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur är Polinin på motorväg då? Malossin är ju helt okej vid rödljusen också (även om jag inte åker på bakhjulet så ofta
Edit: Menar inte 30mil på motorväg utan kanske 5-10mil eller bara ett par, tre?
Edit igen: Och kan man använda öppnad originalvev och original förgasare med vettigt resultat eller måste man ha 60-vev och reed?
// Bobo
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Orginal vev öppnad funkar bra, och med en riktigt bestyckad orginalförgasare och rätt inställd tändning så är det inga problem. Se bara till att fila till kanterna i portarna och undvik polini kolven med 1 kolvring, Kör själv med GS kolven utan några problem, med och utan sidvagn.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Orginal vev öppnad funkar bra, och med en riktigt bestyckad orginalförgasare och rätt inställd tändning så är det inga problem. Se bara till att fila till kanterna i portarna och undvik polini kolven med 1 kolvring, Kör själv med GS kolven utan några problem, med och utan sidvagn.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Använder du originalförgasare? vilket huvudmunstycke isåfall?
Hur är det med tändningen är det 18 grader som gäller här också?
// Bobo
<br />Orginal vev öppnad funkar bra, och med en riktigt bestyckad orginalförgasare och rätt inställd tändning så är det inga problem. Se bara till att fila till kanterna i portarna och undvik polini kolven med 1 kolvring, Kör själv med GS kolven utan några problem, med och utan sidvagn.

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Använder du originalförgasare? vilket huvudmunstycke isåfall?
Hur är det med tändningen är det 18 grader som gäller här också?
// Bobo
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />17 graders förtändning. 132 huvudmunstycke med Sito+
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okey, Sito+, har du provat med "riktigt" trimblås?
Jag tyckte också att bottendraget var mycket bättre när jag körde Sito+, undrar om skillnaden mellan polini och Malossi är lika stor om man jämför med samma blås?
Det finns lite olika varianter på Polini på SIP, ett med utökat "piston clearance". Vilken ska man välja om man ska använda GS-kolv?
// Bobo
<br />17 graders förtändning. 132 huvudmunstycke med Sito+
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okey, Sito+, har du provat med "riktigt" trimblås?
Jag tyckte också att bottendraget var mycket bättre när jag körde Sito+, undrar om skillnaden mellan polini och Malossi är lika stor om man jämför med samma blås?
Det finns lite olika varianter på Polini på SIP, ett med utökat "piston clearance". Vilken ska man välja om man ska använda GS-kolv?
// Bobo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />17 graders förtändning. 132 huvudmunstycke med Sito+
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okey, Sito+, har du provat med "riktigt" trimblås?
Jag tyckte också att bottendraget var mycket bättre när jag körde Sito+, undrar om skillnaden mellan polini och Malossi är lika stor om man jämför med samma blås?
Det finns lite olika varianter på Polini på SIP, ett med utökat "piston clearance". Vilken ska man välja om man ska använda GS-kolv?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag körde PM-evo med min Polini
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />17 graders förtändning. 132 huvudmunstycke med Sito+
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okey, Sito+, har du provat med "riktigt" trimblås?
Jag tyckte också att bottendraget var mycket bättre när jag körde Sito+, undrar om skillnaden mellan polini och Malossi är lika stor om man jämför med samma blås?
Det finns lite olika varianter på Polini på SIP, ett med utökat "piston clearance". Vilken ska man välja om man ska använda GS-kolv?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag körde PM-evo med min Polini
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />17 graders förtändning. 132 huvudmunstycke med Sito+
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okey, Sito+, har du provat med "riktigt" trimblås?
Jag tyckte också att bottendraget var mycket bättre när jag körde Sito+, undrar om skillnaden mellan polini och Malossi är lika stor om man jämför med samma blås?
Det finns lite olika varianter på Polini på SIP, ett med utökat "piston clearance". Vilken ska man välja om man ska använda GS-kolv?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag körde PM-evo med min Polini
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okey, och kolven som sprängdes var det en vanlig Polini som följer med kittet?
// Bobo
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />17 graders förtändning. 132 huvudmunstycke med Sito+
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okey, Sito+, har du provat med "riktigt" trimblås?
Jag tyckte också att bottendraget var mycket bättre när jag körde Sito+, undrar om skillnaden mellan polini och Malossi är lika stor om man jämför med samma blås?
Det finns lite olika varianter på Polini på SIP, ett med utökat "piston clearance". Vilken ska man välja om man ska använda GS-kolv?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag körde PM-evo med min Polini
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okey, och kolven som sprängdes var det en vanlig Polini som följer med kittet?
// Bobo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Okey, och kolven som sprängdes var det en vanlig Polini som följer med kittet?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jo, det fanns inga bättre kolvar då. man kunde visst borra och köra med malossikolv men jag vet inte om det fungerade så bra
Federico
Okey, och kolven som sprängdes var det en vanlig Polini som följer med kittet?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jo, det fanns inga bättre kolvar då. man kunde visst borra och köra med malossikolv men jag vet inte om det fungerade så bra
Federico
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Har inte kört med annat än Sito men ett PM blås som Federico har använt är aldrig fel ihop med Polini.
Ganska stor skillnad mellan billiga och "riktiga" blås.
Hade för avsikt att sätta ett PSP2000 blås på med hänsyn till att jag kör mycket med sidvagnen och vill ha rejält med vrid, tyvärr passade inte den för fästet till sidvagnen var ivägen. Typiskt när man till slut lyckats hitta ett blås man vill ha men som inte tillverkas längre:(
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Ganska stor skillnad mellan billiga och "riktiga" blås.
Hade för avsikt att sätta ett PSP2000 blås på med hänsyn till att jag kör mycket med sidvagnen och vill ha rejält med vrid, tyvärr passade inte den för fästet till sidvagnen var ivägen. Typiskt när man till slut lyckats hitta ett blås man vill ha men som inte tillverkas längre:(
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Jag körde Malossi "bolt on" på min ex PX200, med standardförgasare, Taffspeedblås och lättat svänghjul. En ganska underbar motor, lite Dr Jekyll & Mr Hyde.
Man kunde snällköra den som vanligt och växla vid ungefär samma varvtal som otrimmat. När man hade frun som passagerare t ex. Men man kunde också låta den varva vidare och hitta varvtalen där portning och pipa började trivas på allvar och då bara tjöt den iväg. Upp till sådär 80 på tvåan, 100+ på trean och 125+ på fyran.
Helt underbart, men hade jag behållt den hade jag nog förr eller senare träffat på en polis och blivit av med körkortet.
/jens
Man kunde snällköra den som vanligt och växla vid ungefär samma varvtal som otrimmat. När man hade frun som passagerare t ex. Men man kunde också låta den varva vidare och hitta varvtalen där portning och pipa började trivas på allvar och då bara tjöt den iväg. Upp till sådär 80 på tvåan, 100+ på trean och 125+ på fyran.
Helt underbart, men hade jag behållt den hade jag nog förr eller senare träffat på en polis och blivit av med körkortet.
/jens

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Jag körde Malossi "bolt on" på min ex PX200, med standardförgasare, Taffspeedblås och lättat svänghjul. En ganska underbar motor, lite Dr Jekyll & Mr Hyde.
Man kunde snällköra den som vanligt och växla vid ungefär samma varvtal som otrimmat. När man hade frun som passagerare t ex. Men man kunde också låta den varva vidare och hitta varvtalen där portning och pipa började trivas på allvar och då bara tjöt den iväg. Upp till sådär 80 på tvåan, 100+ på trean och 125+ på fyran.
Helt underbart, men hade jag behållt den hade jag nog förr eller senare träffat på en polis och blivit av med körkortet.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
anledningen till att jag valde PM var just för att det gav ordentligt med pulver redan på låga varv, med topp-shims och 60mm var det en perfekt kombination. den toppade 125km/h med en ordentligt kalibrerad cykeldator (Touringmätaren tar slut vid 100 och nålen försvinner liksom under hastighetsmätartavlan men kommer tillbaka när saktar ner!.)
kominationen jag hade var inget varvmonster utan man drog lätt ur den på växlarna tills det liksom tog stopp. kombinationen Malossi och taffspeed blir något helt annat, taffspeedblåsen är ett av de mest högvarviga serietillverkade avgasystemen och det finns en anledning till att man växlar ner fyran på en PX200:a, min kördes med standardfyra utan problem. setupen var för utom Polini+60mm och PM en 28mm dellorto, ett PK-XL svänghjul och cosakoppling. insuget var ett portat polini-insug (alltså utan reed)
Federico
<br />Jag körde Malossi "bolt on" på min ex PX200, med standardförgasare, Taffspeedblås och lättat svänghjul. En ganska underbar motor, lite Dr Jekyll & Mr Hyde.
Man kunde snällköra den som vanligt och växla vid ungefär samma varvtal som otrimmat. När man hade frun som passagerare t ex. Men man kunde också låta den varva vidare och hitta varvtalen där portning och pipa började trivas på allvar och då bara tjöt den iväg. Upp till sådär 80 på tvåan, 100+ på trean och 125+ på fyran.
Helt underbart, men hade jag behållt den hade jag nog förr eller senare träffat på en polis och blivit av med körkortet.
/jens

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
anledningen till att jag valde PM var just för att det gav ordentligt med pulver redan på låga varv, med topp-shims och 60mm var det en perfekt kombination. den toppade 125km/h med en ordentligt kalibrerad cykeldator (Touringmätaren tar slut vid 100 och nålen försvinner liksom under hastighetsmätartavlan men kommer tillbaka när saktar ner!.)
kominationen jag hade var inget varvmonster utan man drog lätt ur den på växlarna tills det liksom tog stopp. kombinationen Malossi och taffspeed blir något helt annat, taffspeedblåsen är ett av de mest högvarviga serietillverkade avgasystemen och det finns en anledning till att man växlar ner fyran på en PX200:a, min kördes med standardfyra utan problem. setupen var för utom Polini+60mm och PM en 28mm dellorto, ett PK-XL svänghjul och cosakoppling. insuget var ett portat polini-insug (alltså utan reed)
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />17 graders förtändning. 132 huvudmunstycke med Sito+
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okey, Sito+, har du provat med "riktigt" trimblås?
Jag tyckte också att bottendraget var mycket bättre när jag körde Sito+, undrar om skillnaden mellan polini och Malossi är lika stor om man jämför med samma blås?
Det finns lite olika varianter på Polini på SIP, ett med utökat "piston clearance". Vilken ska man välja om man ska använda GS-kolv?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag körde PM-evo med min Polini
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag kollade lite på nätet för att jämföra mitt blås.
Mitt är ett JL och ser mer eller mindre ut som det som SIP kallar EVO som ju också liknar Performance?.
Ngn som vet om/var det finns kurvor att jämföra?
Blåset är märkt "BS AU 193 a 1990 T3"
// Bobo
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />17 graders förtändning. 132 huvudmunstycke med Sito+
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okey, Sito+, har du provat med "riktigt" trimblås?
Jag tyckte också att bottendraget var mycket bättre när jag körde Sito+, undrar om skillnaden mellan polini och Malossi är lika stor om man jämför med samma blås?
Det finns lite olika varianter på Polini på SIP, ett med utökat "piston clearance". Vilken ska man välja om man ska använda GS-kolv?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag körde PM-evo med min Polini
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag kollade lite på nätet för att jämföra mitt blås.
Mitt är ett JL och ser mer eller mindre ut som det som SIP kallar EVO som ju också liknar Performance?.
Ngn som vet om/var det finns kurvor att jämföra?
Blåset är märkt "BS AU 193 a 1990 T3"
// Bobo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Jag körde Malossi "bolt on" på min ex PX200, med standardförgasare, Taffspeedblås och lättat svänghjul. En ganska underbar motor, lite Dr Jekyll & Mr Hyde.
Man kunde snällköra den som vanligt och växla vid ungefär samma varvtal som otrimmat. När man hade frun som passagerare t ex. Men man kunde också låta den varva vidare och hitta varvtalen där portning och pipa började trivas på allvar och då bara tjöt den iväg. Upp till sådär 80 på tvåan, 100+ på trean och 125+ på fyran.
Helt underbart, men hade jag behållt den hade jag nog förr eller senare träffat på en polis och blivit av med körkortet.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
anledningen till att jag valde PM var just för att det gav ordentligt med pulver redan på låga varv, med topp-shims och 60mm var det en perfekt kombination. den toppade 125km/h med en ordentligt kalibrerad cykeldator (Touringmätaren tar slut vid 100 och nålen försvinner liksom under hastighetsmätartavlan men kommer tillbaka när saktar ner!.)
kominationen jag hade var inget varvmonster utan man drog lätt ur den på växlarna tills det liksom tog stopp. kombinationen Malossi och taffspeed blir något helt annat, taffspeedblåsen är ett av de mest högvarviga serietillverkade avgasystemen och det finns en anledning till att man växlar ner fyran på en PX200:a, min kördes med standardfyra utan problem. setupen var för utom Polini+60mm och PM en 28mm dellorto, ett PK-XL svänghjul och cosakoppling. insuget var ett portat polini-insug (alltså utan reed)
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Finns det ngn nackdel med lättare svänghjul? SIP verkar inte tycka det om man läser beskrivningen till deras artikel 50010000.
// Bobo
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Jag körde Malossi "bolt on" på min ex PX200, med standardförgasare, Taffspeedblås och lättat svänghjul. En ganska underbar motor, lite Dr Jekyll & Mr Hyde.
Man kunde snällköra den som vanligt och växla vid ungefär samma varvtal som otrimmat. När man hade frun som passagerare t ex. Men man kunde också låta den varva vidare och hitta varvtalen där portning och pipa började trivas på allvar och då bara tjöt den iväg. Upp till sådär 80 på tvåan, 100+ på trean och 125+ på fyran.
Helt underbart, men hade jag behållt den hade jag nog förr eller senare träffat på en polis och blivit av med körkortet.
/jens

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
anledningen till att jag valde PM var just för att det gav ordentligt med pulver redan på låga varv, med topp-shims och 60mm var det en perfekt kombination. den toppade 125km/h med en ordentligt kalibrerad cykeldator (Touringmätaren tar slut vid 100 och nålen försvinner liksom under hastighetsmätartavlan men kommer tillbaka när saktar ner!.)
kominationen jag hade var inget varvmonster utan man drog lätt ur den på växlarna tills det liksom tog stopp. kombinationen Malossi och taffspeed blir något helt annat, taffspeedblåsen är ett av de mest högvarviga serietillverkade avgasystemen och det finns en anledning till att man växlar ner fyran på en PX200:a, min kördes med standardfyra utan problem. setupen var för utom Polini+60mm och PM en 28mm dellorto, ett PK-XL svänghjul och cosakoppling. insuget var ett portat polini-insug (alltså utan reed)
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Finns det ngn nackdel med lättare svänghjul? SIP verkar inte tycka det om man läser beskrivningen till deras artikel 50010000.
// Bobo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Finns det ngn nackdel med lättare svänghjul? SIP verkar inte tycka det om man läser beskrivningen till deras artikel 50010000.
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
he he, du ska få se bilder på mina gamla lameller med "lätt" deformerade lamellöron när jag hittar dem....
här finns några tester på PX200 blås http://freenet-homepage.de/ungefaehr_fu ... mtest.html
Federico
Finns det ngn nackdel med lättare svänghjul? SIP verkar inte tycka det om man läser beskrivningen till deras artikel 50010000.
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
he he, du ska få se bilder på mina gamla lameller med "lätt" deformerade lamellöron när jag hittar dem....
här finns några tester på PX200 blås http://freenet-homepage.de/ungefaehr_fu ... mtest.html
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Finns det ngn nackdel med lättare svänghjul? SIP verkar inte tycka det om man läser beskrivningen till deras artikel 50010000.
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
he he, du ska få se bilder på mina gamla lameller med "lätt" deformerade lamellöron när jag hittar dem....
här finns några tester på PX200 blås http://freenet-homepage.de/ungefaehr_fu ... mtest.html
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Aha, det blir mer stress på kopplingen alltså, misstänkte väl att det borde finnas en nersida också.
Var det värt det ändå?:P var det bara lamellerna eller tar korgen mycket stryk också? Hade du cosa förresten eller spelar det kanske ingen roll?
// Bobo
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Finns det ngn nackdel med lättare svänghjul? SIP verkar inte tycka det om man läser beskrivningen till deras artikel 50010000.
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
he he, du ska få se bilder på mina gamla lameller med "lätt" deformerade lamellöron när jag hittar dem....
här finns några tester på PX200 blås http://freenet-homepage.de/ungefaehr_fu ... mtest.html
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Aha, det blir mer stress på kopplingen alltså, misstänkte väl att det borde finnas en nersida också.
Var det värt det ändå?:P var det bara lamellerna eller tar korgen mycket stryk också? Hade du cosa förresten eller spelar det kanske ingen roll?
// Bobo
Beror nog på hur du kör, min gick 1000 mil utan några problem med kopplingen (standardkoppling).
En nackdel med lätt svänghjul är att du får sämre tomgång, du brukar få ställa upp den lite. Fördelen är att du får en motor som känns mycket piggare. PÅ min nuv Lambretta bytte jag från originalsvänghjul (2,6 kg) till Varitronic (runt 1,5 kg har jag för mig). Känns som en helt annan motor.
/jens
En nackdel med lätt svänghjul är att du får sämre tomgång, du brukar få ställa upp den lite. Fördelen är att du får en motor som känns mycket piggare. PÅ min nuv Lambretta bytte jag från originalsvänghjul (2,6 kg) till Varitronic (runt 1,5 kg har jag för mig). Känns som en helt annan motor.
/jens
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Beror nog på hur du kör, min gick 1000 mil utan några problem med kopplingen (standardkoppling).
En nackdel med lätt svänghjul är att du får sämre tomgång, du brukar få ställa upp den lite. Fördelen är att du får en motor som känns mycket piggare. PÅ min nuv Lambretta bytte jag från originalsvänghjul (2,6 kg) till Varitronic (runt 1,5 kg har jag för mig). Känns som en helt annan motor.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hupps.... där gav du mej en idé... om man jämför priset på AddOnV + nytt svänhjul så är det ju inte så långt kvar till varitronic8)
// Bobo
<br />Beror nog på hur du kör, min gick 1000 mil utan några problem med kopplingen (standardkoppling).
En nackdel med lätt svänghjul är att du får sämre tomgång, du brukar få ställa upp den lite. Fördelen är att du får en motor som känns mycket piggare. PÅ min nuv Lambretta bytte jag från originalsvänghjul (2,6 kg) till Varitronic (runt 1,5 kg har jag för mig). Känns som en helt annan motor.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hupps.... där gav du mej en idé... om man jämför priset på AddOnV + nytt svänhjul så är det ju inte så långt kvar till varitronic8)
// Bobo
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Tips vad avser svänghjul är att de bör väga minst lika mycket som kopplingen, så HP4 blir lite för lätt, dock skitkul att köra med:D
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
i mitt fall var det en kombination av 60veven (vibrerar mer) + rejält högt komp. tror jag.
-Jens; inte trimmar man väl för att sedan köra lungt
Federico
<br />Tips vad avser svänghjul är att de bör väga minst lika mycket som kopplingen, så HP4 blir lite för lätt, dock skitkul att köra med:D
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
i mitt fall var det en kombination av 60veven (vibrerar mer) + rejält högt komp. tror jag.
-Jens; inte trimmar man väl för att sedan köra lungt

Federico