Al-fälg SIP Art.-No.: 81005000

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Al-fälg SIP Art.-No.: 81005000

Post by fritte »

Är det någon här som har monterat denna fälg & har goda/dåliga erfarenhet av den??/L:?::):?::)
Image
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Aluminium? Håller det om/när det får stryk (för det får det ju, förr eller senare)? Själv har jag funderat lite på Scootrs tubeless-fälgar http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=733.

Finns även i krom, finns även för Lambretta.
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Är det någon här som har monterat denna fälg & har goda/dåliga erfarenhet av den??/L:?::):?::)

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

har aldrig kört med dem själv men kännt lite på dem, materialet är tjockt och går inte sönder i första taget. men jag vet inte vad man har att vinna med alufälg? kanske att de blir rakare än plåtfälgar (har fått ett antal nya plåtfälgar som varit mer eller mindre skeva, men aldrig märkt av det när man kör)
jag tror att man tillverkade de där fälgarna nång gång på 80-talet mest för utssendet.

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Är det någon här som har monterat denna fälg & har goda/dåliga erfarenhet av den??/L:?::):?::)

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

har aldrig kört med dem själv men kännt lite på dem, materialet är tjockt och går inte sönder i första taget. men jag vet inte vad man har att vinna med alufälg? kanske att de blir rakare än plåtfälgar (har fått ett antal nya plåtfälgar som varit mer eller mindre skeva, men aldrig märkt av det när man kör)
jag tror att man tillverkade de där fälgarna nång gång på 80-talet mest för utssendet.

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Rostar inte, ger ett sportigare (annorlunda) utseende...:):D:):D
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Min första tanke var att de inte skulle rosta ihop så j-t som de i plåt har en tendens att göra...

Sen tänkte jag om när jag erinrade mig vissa ihopärgade aluminiumdetaljer jag försökt separera, så den enda vinsten är väl att man slipper att måla dem... Synd de skulle vara så PX-kantiga bara...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Aluminium? Håller det om/när det får stryk (för det får det ju, förr eller senare)? Själv har jag funderat lite på Scootrs tubeless-fälgar http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=733.

Finns även i krom, finns även för Lambretta.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<b><font color="teal">Synd att de inte verkar att finnas i rfr till Vespa också. Undrar om det blir om möjligt ännu besvärligare att byta däck??

/Leif</font id="teal"></b>:):D:):D
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Synd att de inte verkar att finnas i rfr till Vespa också. Undrar om det blir om möjligt ännu besvärligare att byta däck??

/Leif[/b]:):D:):D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har läst normalt kloka människor som hävdar att rostfritt är ett olämpligt material för fälgar, det ska vara sprödare än vanligt kolstål. Och ja, det blir givetvis mycket svårare att montera däck, du måste ju kränga det över kanten som på en bil, mc eller automatscooter. Maskin krävs.

Samtidigt är slanglöst uppenbart säkrare, fälgen är ju en enhet. Risken för "blowouts" minskar rejält i och med att luften inte kan slinka ut mellan fälghalvorna, som på en vanlig delad fälg. En rejäl punka på framhjulet i ytterfilen i 100+ km/h är ju direkt livsfarlig ...
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Synd att de inte verkar att finnas i rfr till Vespa också. Undrar om det blir om möjligt ännu besvärligare att byta däck??

/Leif[/b]:):D:):D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har läst normalt kloka människor som hävdar att rostfritt är ett olämpligt material för fälgar, det ska vara sprödare än vanligt kolstål. Och ja, det blir givetvis mycket svårare att montera däck, du måste ju kränga det över kanten som på en bil, mc eller automatscooter. Maskin krävs.

Samtidigt är slanglöst uppenbart säkrare, fälgen är ju en enhet. Risken för "blowouts" minskar rejält i och med att luften inte kan slinka ut mellan fälghalvorna, som på en vanlig delad fälg. En rejäl punka på framhjulet i ytterfilen i 100+ km/h är ju direkt livsfarlig ...
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

säkerheten är något jag gärna skulle förbättra med hjälp av sådana fälgar. jag fick inte blow-out men närapå med min kära bakpå, luften gick ur ganska fort och tro mig det är riktgt obehagligt. vi körde bara 50km/h men hade det varit 100km/h med en stor lastbil bakom så hade man inte skrivit fler inlägg på scooterlistan.

Federico
Vespresso
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Wed 17 Jan 2007, 20:14
Location: Sweden

Post by Vespresso »

Jag använder nämda fälgar och är mer än nöjd. Ribborna matchar trumman på ett snyggt sätt. Något man bör tänka på är att aluminium och järn inte gillar varandra, så byt medföljande skruvar till rostfria och du är hemma. Rostfritt stål är inte sprödare utan hårdare. Därför är det mer benäget att spricka om man pressar/stansar det.

PS. Ett litet tips för att hålla fälgarna blanka är att använda bilvax.

Vespresso
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Själv har jag funderat lite på Scootrs tubeless-fälgar http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=733. height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Har monterat det på ett par scootrar här och dom är inte helt ultimata, då som är gjorda av två vanliga fälghalvor så blir kanten för hög för ett slanglöst däck och det är stor risk att själva däcket skadas när det monteras på fälgen.
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Själv har jag funderat lite på Scootrs tubeless-fälgar http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=733. height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Har monterat det på ett par scootrar här och dom är inte helt ultimata, då som är gjorda av två vanliga fälghalvor så blir kanten för hög för ett slanglöst däck och det är stor risk att själva däcket skadas när det monteras på fälgen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

va b..

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

De reas nu på scootrs - $49 ? 350 SEK

Citat från scootrs: "Wondering about the stainless steel version we discussed before? There are no stainless rims made for any other vehicles and after extensive research we concluded that the susceptibility of stainless to crack due to hardness and welding/corrosion issues was too dangerous for this application, as nice as stainless looks. (In fact, the nicer it looks, the worse the problem.) Better safe than sorry. Beware of knock-offs with no safety research. (If you're really set on stainless and would like to be a guinea pig, we can always make a special show-only order for you.)"

De kan alltså snickra ihop rostfria om någon vill vara ett guinea pig ;)
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

calle wrote:<blockquote><font>quote:<hr> Själv har jag funderat lite på Scootrs tubeless-fälgar http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=733.

Har monterat det på ett par scootrar här och dom är inte helt ultimata, då som är gjorda av två vanliga fälghalvor så blir kanten för hög för ett slanglöst däck och det är stor risk att själva däcket skadas när det monteras på fälgen.
Är det nån som testad om de går att täta vanliga delbara fälg så att man kan ha tubeless däck på dem? Jag hade en gokart och om jag inte minns fel hade den delbara fälger med tubeless däck.

T ex med en T formad packning mellan fälghalvorna borde det gå med väll kunna funka med scooterfälgar. En öppen fälg är kanske lite svårare men med de gamla slutna Vespa fälgar eventuellt med 12 extra skruv utöver de 6 som håller ihopp halvorna, föreställer jag mig kunna bli täta, bakifrån skulle det se ut så här:

Image
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply