Kom igen nu! Nån därute har Pinasco!

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Kom igen nu! Nån därute har Pinasco!

Post by Hedge »

Som topicen säger. Jag har fått nog av Malossi 210 och Polini. Det MÅSTE finnas någon experimentsugen individ som kör med Pinasco-cyllen. Berätta nu. Problem? Prestanda OK?

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Hur kan man få nog av Malossi och Polini? :D

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Som topicen säger. Jag har fått nog av Malossi 210 och Polini. Det MÅSTE finnas någon experimentsugen individ som kör med Pinasco-cyllen. Berätta nu. Problem? Prestanda OK?

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ska du trimma eller inte trimma?

Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Trimma såklart. Men inte så mycket.

Efter att ha upplevt friden med en 'lätt' trimmad motor (Mugello 186 på Lambretta), så skulle jag vilja ha samma känsla på Rallyn också. Men jag har ingen som helst lust att sätta på en Malossi 210 (jättehöga porttider och varvig) eller en Polini 207 (gjutjärn, taskig kolv, snorhögt komp och så vidare...). Jag vill ha en Nicasilcylinder med alufenor, fast med lägre trimningsgrad och med samma karaktär som orginal fast mer knuff. Kan man få det på Lammyn, så borde man kunna få det på Vespan också, och det är där som Pinascon kommer in. Ingen som labbat med den?

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Som topicen säger. Jag har fått nog av Malossi 210 och Polini. Det MÅSTE finnas någon experimentsugen individ som kör med Pinasco-cyllen. Berätta nu. Problem? Prestanda OK?

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ska du trimma eller inte trimma?

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Jag har inte själv använt mig av Pinsaco 213 bara 177, cylindern är av toppkvalitet men kolvarna ger upp efter ett tag.
Pratade med en norrman som kört en del med dom och han var jättenöjd, körde strokat med Sito+. Inte många nerväxlingar ens på dom Norska vägarna. Men han var lite irriterad på kolvarna.
Jag kan rekomendera Polini med GS kolv, MMW topp, strokad vev, Sito+ och SI24. Kör med den på min sidvagn och har inte haft några problem, lite arbete med att putsa till kanterna på kanalerna men det är det värt.

:D

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

känns som att pinascon är för dyr för sitt effektuttag.. man vill ha lite mer för dom pengarna. fast jag är ändå lite sugen på en pinasco.

ska bygga ihop min 200 motor med 60-vev originalcylle, si24 förgasare och sito+, men känns liiite osportigt med originalcyllen.

tänkte att denna motor skulle bli stark och kunna ligga och lunka i lite högre hastighet med 2 pers. vet inte om originalcyllen kan ge mig det. det är där pinasco kommer in, eventuellt.

men det är väl bara att handla och prova..
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Och hur gick det sedan??

Finns fler erfarenheter tillgängliga nu?

Jag har en P200 motor "på gång" som behöver byggas om till reed.
Tänkte att det kunde vara kul att försöka bygga en motor med bra vridmoment på lite lägre varv.
Pinasco kittet verkar intressant men det vore kul att höra lite först med ngn som provat.

// Bobo
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 14 Nov 2006, 22:40

Post by Mickeck1 »

Pinasco är den kit om du vill har lite till med bra vrid moment genom hela växel låda. Ja den kosta mer an Mallossi men då ingår toppen. Man kan köra med normal vev om man vill eller 60mm då bli den 225cc. Dem jag kännar med Pinasco köra normal vev, bandad koppling och trim blås. Om du vill har mega power köp mallossi, men om du vill har lite till och låg varv köp Pinasco.

Ride it like you stole it
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Guran, skaffade du en Pinasco?

i vilket fall som helst så har jag monterat ett par sådana på kundskojtrar som varit ute efter samma som dig.

I det stora hela har dom funkat bra men någon stor effektökning har det inte varit jämfört med original.

Kanske ett par tre hk mer.

Dock var detta förra gången dom tillverkades, kanske är det någon skillnad på dom nya?

/C
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Det har inte blivit av ännu. Men det låter ju precis som det man är ute efter: Mer vrid, bättre kylning = perfekt för långresor.

Jag tycker att det är konstigt att det inte finns något liknande Mugello till Vespa. Borde ju finnas en marknad för en något uppstressad orginalcylle fast i alu + nicasil.

Jaja.

/G

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Guran, skaffade du en Pinasco?

i vilket fall som helst så har jag monterat ett par sådana på kundskojtrar som varit ute efter samma som dig.

I det stora hela har dom funkat bra men någon stor effektökning har det inte varit jämfört med original.

Kanske ett par tre hk mer.

Dock var detta förra gången dom tillverkades, kanske är det någon skillnad på dom nya?

/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

På SIPs forum finns mycket om Pinascos 213 kit, sök på Diablo. Toppen lär vara feldesignad så den måste bearbetas. Nya Pinascokitet lär funka bäst med 60-vev. Jag hade det gamla kitet & det var inte mycket bättre än std. Det nya får goda vitsord.:):D:):D
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

px med pinasco.. :)
http://www.youtube.com/watch?v=9ivpjQbIdEw

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Förlåt om jag vrider ämnet lite, Guran, men jag har också funderat en del på att montera ett Pinasco-kit, fast i mitt fall ett Pinasco 177 (plus en SI24-förgasare från PX200) min PX125.

Dock av precis samma skäl som du. Den ska inte bli någon racer men lite extra ork på fyran när det blåser motvind vore trevligt. Det enda Nicasil-kittet jag hittat till PX125, minskar nyprisken. Och 50 extra kubik bör bara det ge en del extra kraft.

Någon som har erfarenhet av de här prylarna?
/jens
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

@Jens!
Jag har lite erfarenhet av Pinasco177, i mitt tycke ett mycket bra kit, ger extra vrid och lite mer på toppen. Loppet är kromat och väl bearbetat, ser inte ut som polinis med vassa kanter.
Toppen är väldigt snäll och kan vara i behov av bearbetning om man vill ha lite extra, eller så köper man en polinitopp och smäcker på.

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />@Jens!
Jag har lite erfarenhet av Pinasco177, i mitt tycke ett mycket bra kit, ger extra vrid och lite mer på toppen. Loppet är kromat och väl bearbetat, ser inte ut som polinis med vassa kanter.
Toppen är väldigt snäll och kan vara i behov av bearbetning om man vill ha lite extra, eller så köper man en polinitopp och smäcker på.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tack! Precis vad jag är ute efter!
/jens
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image

Saxat ur SIPs forum.
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Ja kör man strokat till 60mm så är pinascos orginaltopp att föredra.

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

"athena 210" kanske kan vara ett alternativ till orginalcyllen?
nån som har koll på det?
http://www.americanscootercenter.com/in ... ts_id=1039

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Oj, Athena, länge sedan man hörde det namnet, undrar om det är NOS grejor?
Sålde ett par sådana cylindrar för ett antal år sedan och dom var otroligt välgjorda fast i princip ingen effektökning alls.

Deras cyllar till Primavera var däremot riktigt trevliga.
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Oj, Athena, länge sedan man hörde det namnet, undrar om det är NOS grejor?
Sålde ett par sådana cylindrar för ett antal år sedan och dom var otroligt välgjorda fast i princip ingen effektökning alls.

Deras cyllar till Primavera var däremot riktigt trevliga.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

efter lite forskandes inatt så verkar det som att dom görs av samma tillverkare som gör standard 200-cyllen till piaggio och att den, precis som du säger, har samma portning som originalet.

sen finns/fanns det väl nån autisa cylinder oxå?

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Post Reply