Tappar växel/slirar vid höga varv
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Tappar växel/slirar vid höga varv
Har ett problem med min nyrenoverade rally 200 motor. Den tappar växel eller slirar eller något, vet inte riktigt vad som händer. Det sker alltid när jag kommer upp i ett visst varvtal, strax innan det är dags att växla upp. Det sker på ettan till trean, inte på fyran vad jag har märkt. Men har kanske inte varvat upp den ordentligt på fyran än. På låga varv kan jag köra hur länge som helst på alla växlar utan att det händer något. Växelkorset är bytt. Kopplingen har jag inte renoverat, men det är nog det ända som inte är igenomgånget. Någon som har någon idé vad det kan vara som är galet?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Har ett problem med min nyrenoverade rally 200 motor. Den tappar växel eller slirar eller något, vet inte riktigt vad som händer. Det sker alltid när jag kommer upp i ett visst varvtal, strax innan det är dags att växla upp. Det sker på ettan till trean, inte på fyran vad jag har märkt. Men har kanske inte varvat upp den ordentligt på fyran än. På låga varv kan jag köra hur länge som helst på alla växlar utan att det händer något. Växelkorset är bytt. Kopplingen har jag inte renoverat, men det är nog det ända som inte är igenomgånget. Någon som har någon idé vad det kan vara som är galet?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fick du till det ordentligt med innre packboxen?
Har du otur kan det läcka in bensin och få kopplingen att slira, du kollar lätt genom att byta olja och lukta på den.
// Bobo
<br />Har ett problem med min nyrenoverade rally 200 motor. Den tappar växel eller slirar eller något, vet inte riktigt vad som händer. Det sker alltid när jag kommer upp i ett visst varvtal, strax innan det är dags att växla upp. Det sker på ettan till trean, inte på fyran vad jag har märkt. Men har kanske inte varvat upp den ordentligt på fyran än. På låga varv kan jag köra hur länge som helst på alla växlar utan att det händer något. Växelkorset är bytt. Kopplingen har jag inte renoverat, men det är nog det ända som inte är igenomgånget. Någon som har någon idé vad det kan vara som är galet?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fick du till det ordentligt med innre packboxen?
Har du otur kan det läcka in bensin och få kopplingen att slira, du kollar lätt genom att byta olja och lukta på den.
// Bobo
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Det fick jag säkert inte... Får titta på det. Slirar den på höga varv bara då? För den slirar på exakt samma varv. Jag kan typ säga "tre, två, ett, SLIR" När jag varvar upp...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det blev så på min PX för ett tag sedan och det märktes främst på 4:an och full gas.
Om du kommer fram till att det skulle vara ngt fel på kopplingen så kosta inte på den någonting utan byt till Cosa!! det är definitivt värt en tusenlapp.
// Bobo
<br />Det fick jag säkert inte... Får titta på det. Slirar den på höga varv bara då? För den slirar på exakt samma varv. Jag kan typ säga "tre, två, ett, SLIR" När jag varvar upp...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det blev så på min PX för ett tag sedan och det märktes främst på 4:an och full gas.
Om du kommer fram till att det skulle vara ngt fel på kopplingen så kosta inte på den någonting utan byt till Cosa!! det är definitivt värt en tusenlapp.
// Bobo
det är lite lurigt när växlar "hoppar", man byter växelkors och ändå finns problemet där.
ett tips är att se över växelboxen, den är nästan alltid mer eller mindre sliten, och blir den för sliten så hoppar växlar även om korset är nytt.
enkelt sätt att testa är att demontera boxen (det gör du med oljan kvar i motorn om man lutar den.) sedan kan den vara glapp i armen, axeln, eller rullens hållare. skruven som håller rullen brukar vara sliten (skruva bort den så ser du).
annars kan ryckutjämnaren i primären ge konstiga hugg om fjädrarna i den är kass, det kan man bara kolla genom att öppna den (ta bort nitarna).
men börja med det enklaste; växelboxen
Federico
ett tips är att se över växelboxen, den är nästan alltid mer eller mindre sliten, och blir den för sliten så hoppar växlar även om korset är nytt.
enkelt sätt att testa är att demontera boxen (det gör du med oljan kvar i motorn om man lutar den.) sedan kan den vara glapp i armen, axeln, eller rullens hållare. skruven som håller rullen brukar vara sliten (skruva bort den så ser du).
annars kan ryckutjämnaren i primären ge konstiga hugg om fjädrarna i den är kass, det kan man bara kolla genom att öppna den (ta bort nitarna).
men börja med det enklaste; växelboxen
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />det är lite lurigt när växlar "hoppar", man byter växelkors och ändå finns problemet där.
ett tips är att se över växelboxen, den är nästan alltid mer eller mindre sliten, och blir den för sliten så hoppar växlar även om korset är nytt.
enkelt sätt att testa är att demontera boxen (det gör du med oljan kvar i motorn om man lutar den.) sedan kan den vara glapp i armen, axeln, eller rullens hållare. skruven som håller rullen brukar vara sliten (skruva bort den så ser du).
annars kan ryckutjämnaren i primären ge konstiga hugg om fjädrarna i den är kass, det kan man bara kolla genom att öppna den (ta bort nitarna).
men börja med det enklaste; växelboxen
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Passa på och lukta på oljan då samtidigt när du ändå har öppet.
// Bobo
<br />det är lite lurigt när växlar "hoppar", man byter växelkors och ändå finns problemet där.
ett tips är att se över växelboxen, den är nästan alltid mer eller mindre sliten, och blir den för sliten så hoppar växlar även om korset är nytt.
enkelt sätt att testa är att demontera boxen (det gör du med oljan kvar i motorn om man lutar den.) sedan kan den vara glapp i armen, axeln, eller rullens hållare. skruven som håller rullen brukar vara sliten (skruva bort den så ser du).
annars kan ryckutjämnaren i primären ge konstiga hugg om fjädrarna i den är kass, det kan man bara kolla genom att öppna den (ta bort nitarna).
men börja med det enklaste; växelboxen
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Passa på och lukta på oljan då samtidigt när du ändå har öppet.
// Bobo
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Det borde gå att konstatera om det slirar eller om växeln hoppar ur helt, det är ju rätt olika saker och olika åtgärder för att fixa.
Om det slirar då slutar det ju slira när man släpper på gasen igen.
Om växeln hoppar ur då tokvarvar motorn och sen är man tvungen att lägga i växeln igen för att kunna fortsätta.
Vilket stämmer bäst överens på din motor?
// Bobo
Om det slirar då slutar det ju slira när man släpper på gasen igen.
Om växeln hoppar ur då tokvarvar motorn och sen är man tvungen att lägga i växeln igen för att kunna fortsätta.
Vilket stämmer bäst överens på din motor?
// Bobo
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
He he. Ja det skulle jag ju lätt kunna testa. Är kass för tillfället, men så fort jag kryar på mej ska jag ut och testa. Korset borde vara rätt. Jag hade problem att få på lagret så jag tog med hela skiten till EM scoters där hjälpsam personal hjälpte mej med lagret och samtidigt bytte kors och jag tror t.o.m att packboxen sattes på plats av denne...
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Nu har jag konstaterat att den i alla fall inte tappar växel. Så man får väl säga att den slirar. Drog en tur nyss. Precis som om jag skulle trycka in kopplingen. Det rör sig om högst en sekund, sedan slutar den slira igen. Växeln ligger kvar, samma jag hade innan... Har inte luktat på oljan än, men ska ta det imorgon...
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Mysteriet löst... Behövde inte äns lukta på oljan. Bensinångorna slog emot mej så fort jag lossade oljetappningsskruven. Det var typ 90% bensin och 10% olja i växellådan... Bara att plocka isär hela skiten igen eller välta ner eländet i götaälv...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
På PX är detviktigt att inte trycka in packboxen för långt, då tar den emot i lagret och nöts sönder, vet inte om det är samma på Rally. Du får trösta dej med att det är mest tid det handlar om inte så mycket pengar, under 400:- så är du igång igen
// Bobo
<br />Mysteriet löst... Behövde inte äns lukta på oljan. Bensinångorna slog emot mej så fort jag lossade oljetappningsskruven. Det var typ 90% bensin och 10% olja i växellådan... Bara att plocka isär hela skiten igen eller välta ner eländet i götaälv...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
På PX är detviktigt att inte trycka in packboxen för långt, då tar den emot i lagret och nöts sönder, vet inte om det är samma på Rally. Du får trösta dej med att det är mest tid det handlar om inte så mycket pengar, under 400:- så är du igång igen
// Bobo
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Kanske satte in fel packbox. Jag har rally motor men px vev. Ska man ha px eller rally box då? Kass koppling hade varit att föredra för min del...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Förstår vad du menar, hade varit betydligt enklare att fixa.
Det är olika packboxsatser till PX och Rally på EM's hemsida men jag vet inte om det har med just den packboxen att göra.
// Bobo
<br />Kanske satte in fel packbox. Jag har rally motor men px vev. Ska man ha px eller rally box då? Kass koppling hade varit att föredra för min del...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Förstår vad du menar, hade varit betydligt enklare att fixa.
Det är olika packboxsatser till PX och Rally på EM's hemsida men jag vet inte om det har med just den packboxen att göra.
// Bobo
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Packboxen såg hur fin som helst ut. Bytte den ändå. Kanske har läckt mellan motorhalvorna? La på lite sån klet också innan jag skruvade ihop. Bara att hålla tummarna...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Var det samma packbox till veven för PX och Rally?
// Bobo
<br />Packboxen såg hur fin som helst ut. Bytte den ändå. Kanske har läckt mellan motorhalvorna? La på lite sån klet också innan jag skruvade ihop. Bara att hålla tummarna...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Var det samma packbox till veven för PX och Rally?
// Bobo
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Fick inget svar på det riktigt...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hoppas det funkar nu då, men vem frågade du? den som säljer packboxar borde väl veta tycker man.
// Bobo
<br />Fick inget svar på det riktigt...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hoppas det funkar nu då, men vem frågade du? den som säljer packboxar borde väl veta tycker man.
// Bobo
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Har du ändrat ngt annat med motorn? Jag hade en högst oventenskaplig fundering om att det kunde bero på körning med alldeles för stort huvudmunstycke, min packbox började läcka medan jag provade ut munstycket. Jag köpte packboxsats men bytte bara olja så länge på grund av tidsbrist, får se hur oljan ser ut om en vecka eller två.
// Bobo
// Bobo
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Trimvev bara, sito och har bara gått upp ett snäpp på munstycket.
Har kört ca 8-9 mil nu sedan bytet av packbox och extra packningsklet mellan halvorna. Tömde ut oljan idag och det ser ut som att det håller tätt. Kör 10 till och tittar igen för säkerhets skull. Kopplingen slirar fortfarande, men inte alls lika mycket. Hoppas det försvinner helt efter ett par oljebyten till, annars får det väl bli en ny cosa...
Har kört ca 8-9 mil nu sedan bytet av packbox och extra packningsklet mellan halvorna. Tömde ut oljan idag och det ser ut som att det håller tätt. Kör 10 till och tittar igen för säkerhets skull. Kopplingen slirar fortfarande, men inte alls lika mycket. Hoppas det försvinner helt efter ett par oljebyten till, annars får det väl bli en ny cosa...