Växelvire

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Osten
Drömmare
Drömmare

Växelvire

Post by Osten »

Hallå!
Har skaffat mig en gammal Vespa Poppolino -66 och skulle behöva en ny växelvire och undrar vart man kan få tag på en sån, helst inte lösmeter då det är ganska så trångt i handtaget.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Det funkar att använda standard cykelwire av 2-meterslängd (kostar ca 10 kr). Normalt är dock "ändstoppet" något för stort på cykelwiren, men detta går relativt lätt att slipa ned till lagom diameter medelst Dremel eller liknande.

Jag förmodar att du skruvar loss hastighetsmätaren när du byter växelwire? Annars kan det upplevas väldigt trångt, precis som du påpekar.

V H

/ Fredrik
Osten
Drömmare
Drömmare

Post by Osten »

Har inte tagit bort hastighetsmätaren så ska testa med det. Har bytt vire men den visade sig vara 5cm för kort och tappa lite lusten då efter tråklatt igen vire hela vägen i ramen men tänkte ta en nytt ryck nu. Vore smidigt om det fanns färdiga vajrar att sätta dit bara.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

När du lyfter ur h-mätaren, säkra gärna "gängkupolen" på h-mätarwiren med en bit ståltråd. Annars kan denna lätt glida ned i gaffelröret och det kan vara svårt att få upp den igen.

Jag såg att du bor i hufvudstaden. Där har du EHR Motor/Vespa Service på Tulegatan (nära Odenplan). De har färdiga wirar av rätt längd och dimension.

Om du köper 2 m standard cykelwire är åtminstone längden så det räcker och blir över. Du kan också klippa av huvudet på cykelwiren och sätta dit en passande skruvnippel om du inte orkar slipa ned till rätt dimension. Tänk på att dra åt rejält bara, om du nu väljer skruvnippel.

EDIT: Det går också att lossa h-mätarwiren nere vid hjulet, som jag vet att en del gör. Då slipper du problem med "gängkupolen" i lamphuset och kan bara lyfta upp h-mätaren tillräckligt en bit för att komma åt för wirebyte. Välj själv! :)

V H

/ Fredrik
Osten
Drömmare
Drömmare

Post by Osten »

ok, tack för hjälpen.
Post Reply