svårväxlad GS
svårväxlad GS
Tjena!
Skulle någon kunna ge mig ett par tips om hur min hoj kan bli lite mindre svårväxlad. Er det vanligt att få träningsvärk i vänster handen efter lite stadskörning? Kopplingen är väldig hård och växelhandtaget trögvriden (?om ni förstår) Är det normalt att man måste innom varje växel på vägen från 4'e till 1'a växel. Lite jobbigt vid stadskörning.
Kan nämnas att vajer samt hölje byttes ifjol.
Mvh
Teddy
Skulle någon kunna ge mig ett par tips om hur min hoj kan bli lite mindre svårväxlad. Er det vanligt att få träningsvärk i vänster handen efter lite stadskörning? Kopplingen är väldig hård och växelhandtaget trögvriden (?om ni förstår) Är det normalt att man måste innom varje växel på vägen från 4'e till 1'a växel. Lite jobbigt vid stadskörning.
Kan nämnas att vajer samt hölje byttes ifjol.
Mvh
Teddy
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Om det gäller en GS150 så är de ganska svårväxlade. tror att det beror på att man har så många övergångar mellan handtag och växelförare. Sedan är det viktigt att man inte har för länga höljen så man får bubblor på höljena.
Teflonhöljen är ett bra knep men växlarna ska iofs fungera ändå, detta hjälper mest på kopplingen.
Kolla även att vespan kopplar ur ordentligt, lite slir i kopplingen gör växlingen mycket värre
mvh/Henrik B
Teflonhöljen är ett bra knep men växlarna ska iofs fungera ändå, detta hjälper mest på kopplingen.
Kolla även att vespan kopplar ur ordentligt, lite slir i kopplingen gör växlingen mycket värre
mvh/Henrik B
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by trond</i>
<br />
Det är en GS 160. Svårigheten ligger i att jag inte kan snabbt växla ner från högsta växel till lägsta. Det fins inget man kan smörja som jag inte redan har smörjt?
Vel, om Ni alla har det likadant så är det ju så det ska vara.
he he
Mvh
Teddy
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad är det för årsmodell? min -64 är inga problem att växla som jag upplever det.
// Bobo
<br />
Det är en GS 160. Svårigheten ligger i att jag inte kan snabbt växla ner från högsta växel till lägsta. Det fins inget man kan smörja som jag inte redan har smörjt?
Vel, om Ni alla har det likadant så är det ju så det ska vara.
he he
Mvh
Teddy
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad är det för årsmodell? min -64 är inga problem att växla som jag upplever det.
// Bobo
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by trond</i>
<br />
Det är en GS 160. Svårigheten ligger i att jag inte kan snabbt växla ner från högsta växel till lägsta. Det fins inget man kan smörja som jag inte redan har smörjt?
Vel, om Ni alla har det likadant så är det ju så det ska vara.
he he
Mvh
Teddy
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
lite tid tar det ju att gå från 4:an till 1:an, typ klick, klick, klick, klick.. om man inte ska vålda i växlarna.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<br />
Det är en GS 160. Svårigheten ligger i att jag inte kan snabbt växla ner från högsta växel till lägsta. Det fins inget man kan smörja som jag inte redan har smörjt?
Vel, om Ni alla har det likadant så är det ju så det ska vara.
he he
Mvh
Teddy
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
lite tid tar det ju att gå från 4:an till 1:an, typ klick, klick, klick, klick.. om man inte ska vålda i växlarna.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
En GS160 ska inte vara något konstig i förhållande till andra vespor, men eftersom alla vespor har osynkade lådor med dragkors så måste man passera alla dreven med korset innan man kommit från 4:an till 1:an. Därför blir det en stegvis växling.
Med rätt växellådsolja (SAE30) och rätt shimsning ska den inte ge träningsvärk men att hoppa "direkt" till 1:an går inte.
mvh/HB
Med rätt växellådsolja (SAE30) och rätt shimsning ska den inte ge träningsvärk men att hoppa "direkt" till 1:an går inte.
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by trond</i>
<br /> Shimsning, vad är det? /teddy
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
då man justerar ett axiellt spel på en axel genom att montera en bricka (brickor) med en bestämd tjocklek. Brickorna är vanligtvis härdade & planslipade till en exakt tjocklek.
<br /> Shimsning, vad är det? /teddy
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
då man justerar ett axiellt spel på en axel genom att montera en bricka (brickor) med en bestämd tjocklek. Brickorna är vanligtvis härdade & planslipade till en exakt tjocklek.
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Om man har isär växellådan så sitter 4 drev på utgående axeln. För att dessa drev ska glappa lagom mycket så lägger man speciella tunna brickor, s.k. shims mellan drev och stoppet på axeln så att de glider fint utan att sitta löst. Med fel shimsning kan växellådan bli kärv. Jag tror inte att problemet ligger här i ditt fall. Det är mer om växellådan är nyrenoverad.
/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Jag har haft liknande problem med min P200. Det var rullen som låser växlarna i hacken på växelsegmentet som hoppat ur. Lyft på växelförarens lock och kolla samtidigt som du vrider växelhandtaget vid tomgångsdrift.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Jag har haft liknande problem med min P200. Det var rullen som låser växlarna i hacken på växelsegmentet som hoppat ur. Lyft på växelförarens lock och kolla samtidigt som du vrider växelhandtaget vid tomgångsdrift.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">