svårväxlad GS

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
trond
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Tue 07 Jun 2005, 09:39
Location: Sweden

svårväxlad GS

Post by trond »

Tjena!

Skulle någon kunna ge mig ett par tips om hur min hoj kan bli lite mindre svårväxlad. Er det vanligt att få träningsvärk i vänster handen efter lite stadskörning? Kopplingen är väldig hård och växelhandtaget trögvriden (?om ni förstår) Är det normalt att man måste innom varje växel på vägen från 4'e till 1'a växel. Lite jobbigt vid stadskörning.
Kan nämnas att vajer samt hölje byttes ifjol.

Mvh
Teddy
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Om det gäller en GS150 så är de ganska svårväxlade. tror att det beror på att man har så många övergångar mellan handtag och växelförare. Sedan är det viktigt att man inte har för länga höljen så man får bubblor på höljena.

Teflonhöljen är ett bra knep men växlarna ska iofs fungera ändå, detta hjälper mest på kopplingen.

Kolla även att vespan kopplar ur ordentligt, lite slir i kopplingen gör växlingen mycket värre

mvh/Henrik B
trond
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Tue 07 Jun 2005, 09:39
Location: Sweden

Post by trond »

Det är en GS 160. Svårigheten ligger i att jag inte kan snabbt växla ner från högsta växel till lägsta. Det fins inget man kan smörja som jag inte redan har smörjt?
Vel, om Ni alla har det likadant så är det ju så det ska vara.
he he

Mvh
Teddy
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by trond</i>
<br />
Det är en GS 160. Svårigheten ligger i att jag inte kan snabbt växla ner från högsta växel till lägsta. Det fins inget man kan smörja som jag inte redan har smörjt?
Vel, om Ni alla har det likadant så är det ju så det ska vara.
he he

Mvh
Teddy
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad är det för årsmodell? min -64 är inga problem att växla som jag upplever det.

// Bobo
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by trond</i>
<br />
Det är en GS 160. Svårigheten ligger i att jag inte kan snabbt växla ner från högsta växel till lägsta. Det fins inget man kan smörja som jag inte redan har smörjt?
Vel, om Ni alla har det likadant så är det ju så det ska vara.
he he

Mvh
Teddy
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

lite tid tar det ju att gå från 4:an till 1:an, typ klick, klick, klick, klick.. om man inte ska vålda i växlarna.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

En GS160 ska inte vara något konstig i förhållande till andra vespor, men eftersom alla vespor har osynkade lådor med dragkors så måste man passera alla dreven med korset innan man kommit från 4:an till 1:an. Därför blir det en stegvis växling.

Med rätt växellådsolja (SAE30) och rätt shimsning ska den inte ge träningsvärk men att hoppa "direkt" till 1:an går inte.

mvh/HB
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Jag har haft liknande problem med min P200. Det var rullen som låser växlarna i hacken på växelsegmentet som hoppat ur. Lyft på växelförarens lock och kolla samtidigt som du vrider växelhandtaget vid tomgångsdrift.
trond
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Tue 07 Jun 2005, 09:39
Location: Sweden

Post by trond »

Ok, tack för alla svar. Det är föresten en -63'a. Shimsning, vad är det? /teddy
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by trond</i>
<br /> Shimsning, vad är det? /teddy
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
då man justerar ett axiellt spel på en axel genom att montera en bricka (brickor) med en bestämd tjocklek. Brickorna är vanligtvis härdade & planslipade till en exakt tjocklek.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Om man har isär växellådan så sitter 4 drev på utgående axeln. För att dessa drev ska glappa lagom mycket så lägger man speciella tunna brickor, s.k. shims mellan drev och stoppet på axeln så att de glider fint utan att sitta löst. Med fel shimsning kan växellådan bli kärv. Jag tror inte att problemet ligger här i ditt fall. Det är mer om växellådan är nyrenoverad.

/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Jag har haft liknande problem med min P200. Det var rullen som låser växlarna i hacken på växelsegmentet som hoppat ur. Lyft på växelförarens lock och kolla samtidigt som du vrider växelhandtaget vid tomgångsdrift.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Vanligaste felet om det är trögt när du skall växla ner är att kopplingen inte kopplar ur ordentligt vilket kan bero på lite olika orsaker.
Post Reply