Lagerlös kille

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Mancino
Lärling
Lärling

Lagerlös kille

Post by Mancino »

Har med stor hjälp av Terraplane Fredrik beställt alla delar som krävs för mitt försök till mer kräm i min V50. Nu var det såklart saker som var "restade", såsom lager och insugningsrör. Nu har jag tänkt kolla vilka lager exakt jag behöver för att försöka hitta dem i Sverige istället. Kitet med lager från SIP vet jag inte vilka dimensioner de har, så jag skulle vara grymt tacksam om någon skulle kunna delge mig lite info om vilka och vad jag behöver. Ska byta till en race-vev och har sedan tidigare 75 cc på maskineriet.

Tack på förhand, kamrater!

P.s. Visste ni att det kostar 3 ggr mer att köpa ett insugningrör Stockholm lokala vespa-butik jämfört med motsvarigheten i GBG, varför undrar man ju...
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">P.s. Visste ni att det kostar 3 ggr mer att köpa ett insugningrör Stockholm lokala vespa-butik jämfört med motsvarigheten i GBG, varför undrar man ju...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det beror nog på var de köper sina delar, och i vilka mängder. Jag vet att vännerna i Göteborg tar sina delar bl a direkt från tillverkare i t ex Italien. Ger säkert bättre priser än att ta dem via generalagenten.
/jens
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">P.s. Visste ni att det kostar 3 ggr mer att köpa ett insugningrör Stockholm lokala vespa-butik jämfört med motsvarigheten i GBG, varför undrar man ju...

Det beror nog på var de köper sina delar, och i vilka mängder. Jag vet att vännerna i Göteborg tar sina delar bl a direkt från tillverkare i t ex Italien. Ger säkert bättre priser än att ta dem via generalagenten.
/jens

Jo, men 350 mot 95?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Prissättningen är fri och killarna på EHR ska också leva, det är ingen större lönsamhet i att lagerhålla och sälja delar till gammel-Vespor. Liksom du är fri att köpa på annat håll :)
/jens
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
Kitet med lager från SIP vet jag inte vilka dimensioner de har, så jag skulle vara grymt tacksam om någon skulle kunna delge mig lite info om vilka och vad jag behöver.
Kolla Calles och Federicos mektips på soulscooter, där har de en PDF med alla lagerdimensioner du behöver :) http://soulscooter.com/mek/meck.htm, länken högst upp! Vad är det förresten för förknasare du satsat på?
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Prissättningen är fri och killarna på EHR ska också leva, det är ingen större lönsamhet i att lagerhålla och sälja delar till gammel-Vespor. Liksom du är fri att köpa på annat håll :)
/jens

Missunnar givetvis inte dem något, och jag är superglad att de finns. ÄR bara lite förundrad över skillnaden.. Ska inte kommentera detta igen, sorry!
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
Kitet med lager från SIP vet jag inte vilka dimensioner de har, så jag skulle vara grymt tacksam om någon skulle kunna delge mig lite info om vilka och vad jag behöver.
Kolla Calles och Federicos mektips på soulscooter, där har de en PDF med alla lagerdimensioner du behöver :) http://soulscooter.com/mek/meck.htm, länken högst upp! Vad är det förresten för förknasare du satsat på?

Åh, tack! Ska kolla det... hyggligt! :D

Har en 16/16 på, snart.... 8)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Annars har EM-scooters alla lager du behöver till ett bättre pris än SIP (gissar att de köper billigt från SKF, som också ligger i Götlaborg). EM-scooters benämning och artikelnummer för alla motorlager till Vespa 50:

Ramlager artnr 448000-4 (90 kr)
Ramlager artnr 448000-5 (90 kr)
Primärdrevslager artnr 448003 (50 kr)
Kopplingskorglager artnr 448002 (125 kr)
Bakaxelnållager artnr 448007-1 (65 kr)
Bakhjulslager artnr 448001 (145 kr)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Man kan eventuellt köpa lager billigare i SKF butiker typ Momentum men oftast har de inte rätt dimensioner hemma. Vissa lager ska vara med extra glapp, sk C3 lager och det är oftast beställningsvara. Dessutom vill man ofta ha nya packboxar, kickstoppsgummin och ev växelkrona när man ändå har motorn isär och så blir det scooterbutiken i alla fall.

mvh/HB
Post Reply