Däcktrimning

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Havsbris
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 53
Joined: Sat 11 Oct 2003, 17:45
Location: Sweden
Contact:

Däcktrimning

Post by Havsbris »

Man kör ju trimmat så man vill ju hellst skriv a i trimma mera sektionen. Det bara är så. Nu till detta nya ämne. Vinter är i antågande och jag har precis beslutat mig för att sälja bilen och ta scootern till jobbet varje dag året runt. Det är bara nätte tre mil från dörren till flygplatsen. Då är frågan hur fan man tar kurvorna bäst i halka. Dubbdäck såklart det fixar ju greppet. Men här finns vad jag förstår två skolor. Den ena säger att man skall ha dubbdäck både fram och bak och den andra säger bara bak. Men det man tänker vidare är ju att det inte är särskillt många snödagar per år i gbg och är inte dubbdäck rackarns hala då det inte är snö? Kanske är bättre med ordentliga vinterdäck då. Är det ngn som har en bra erfarenhet inom detta område tro? Lev väl!
YTS
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Tue 30 Sep 2003, 01:02
Location: Sweden

Post by YTS »

Skall du bara upp till Landvetter, så räcker säkert grovmönstrade vinterdäck utan dubb. Jag körde den vägen ett helt år med dylika däck utan problem. En sak som är betydligt värre är när det regnar snömodd, det sätter igen visiret på nolltid, då kanske det är bra med den typ av handske som har en liten torkarlist på pekfingret. Det är också lätt att frysa rejält om händerna, så sätt på vindavisare på handtagen och köp handtagspåsar att trä över. De har ett hål i bakkanten där man stoppar in handen, funkar jättebra, jag frös inte alls, trots 15 minus i 110 km/h. Du måste också tänka på att alltid se till att ha K-sprit i tanken, annars blir du snabbt stående. Snöscooterkängor på fötterna och skinnställ + snöscooteroverall är också bra, mot kylan.

Tänk på att vägsaltet förstör alla gummidetaljer på en scooter på nolltid, jag tänker då på de gummibussningar med ingjuten mutter, som håller kåporna i första hand.

Torbjörn
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Köra hoj vintertid måste vara bästa sättet att försäkra sig om ordentlig ledgångsreumatism :cry: i framtiden så att investera i ordentliga kläder kan nog löna sig i längden. Fast knäna klarar sig nog betydligt bättre på en scooter än på "vanliga" hojar.

/Jonas, som körde ett par vintrar Majorna-Sisjön på P200. Sparade 40 minuter mot kollektivtrafiken
Havsbris
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 53
Joined: Sat 11 Oct 2003, 17:45
Location: Sweden
Contact:

Post by Havsbris »

Låter fint boys. Klädesbiten är under kontroll. Körde nyss i minus tio en tidig morgon. Frös faktisk inte. Kändes endast ngt kylig i fingertopparna mot slutet av färde´n så kanske att man får fixa vindavvisare till handtagen. Men annars är det bara däck som skall på. Får bli både fram å bak.

Ha't -Havsbris
YTS
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Tue 30 Sep 2003, 01:02
Location: Sweden

Post by YTS »

Havsbris.

Kör väldigt sakta och försiktigt om det ligger formationer av hård packad snö eller is på vägbanan. Sommartid är det inget problem med småhjul, men att komma in på en "formaterad" vägbana vintertid med småhjul är snudd på livsfarligt och det lär inte hjälpa särskillt mycket att däcken är dubbade.

Torbjörn
Post Reply