Har i dag försökt montera svänghjulet ( som tidigare lossnat) - med rätt månformad kil som jag köpt hos EM i G-borg.
<b>Men---efter ca 5 min körning (på tomgång) så lossnade svänghjulet,</b> och motorn stannar.
<u>Jag har monterat i följande ordning: </u>
Den månformade kilen sattes på plats på axeln före jag satte dit svänghjulet. Och jag tror att det blev rätt!?
Längst in en bricka liknande en tallrik i profil
Sen en turbinliknande bricka
och sen en bult med integrerad bricka med samma bredd som de övriga.
Till sist när bulten var åtdragen (tror jag) så satt jag dit segersäkringen.
<u>Vad gör jag för fel?</u>
<b>Kopplingen går också jättetungt</b> - alltså att dra in handtaget - men när jag lyckats med stor kraft dra in kopplingen så fungerar växlingen normalt, jag körde en liten testsväng.
<u>Är det endast en justeringsfråga? Hur?</u>
Erling
Svänghjulet lossnar på min "nya" GL, 150 cc - 1957
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br />Har i dag försökt montera svänghjulet ( som tidigare lossnat) - med rätt månformad kil som jag köpt hos EM i G-borg.
<b>Men---efter ca 5 min körning (på tomgång) så lossnade svänghjulet,</b> och motorn stannar.
<u>Jag har monterat i följande ordning: </u>
Den månformade kilen sattes på plats på axeln före jag satte dit svänghjulet. Och jag tror att det blev rätt!?
Längst in en bricka liknande en tallrik i profil
Sen en turbinliknande bricka
och sen en bult med integrerad bricka med samma bredd som de övriga.
Till sist när bulten var åtdragen (tror jag) så satt jag dit segersäkringen.
<u>Vad gör jag för fel?</u>
<b>Kopplingen går också jättetungt</b> - alltså att dra in handtaget - men när jag lyckats med stor kraft dra in kopplingen så fungerar växlingen normalt, jag körde en liten testsväng.
<u>Är det endast en justeringsfråga? Hur?</u>
Erling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
svänghjulet ska dras hårt (ca 5kg vill jag minnas). sitter det ändå inte så kan det vara konan som är dålig. hur ser kilspåret ut? är det grader på kanterna så kanske inte konan slimmar åt runt axelkonan som det ska. monteringen som du beskriver verkar annars vara rätt, tror inte att jag har någon bricka innanför taggbrickan på mina.
ditt kopplingsproblem beror säkert på dålig vajer/hölje/dragning av hölje. mindre troligt att det beror på att kopplingskorgen är sliten, men det kan också vara så. testa kopplingsvajerns spänning genom att koppla ur när du kickar och se när kicken börjar slira
Federico
<br />Har i dag försökt montera svänghjulet ( som tidigare lossnat) - med rätt månformad kil som jag köpt hos EM i G-borg.
<b>Men---efter ca 5 min körning (på tomgång) så lossnade svänghjulet,</b> och motorn stannar.
<u>Jag har monterat i följande ordning: </u>
Den månformade kilen sattes på plats på axeln före jag satte dit svänghjulet. Och jag tror att det blev rätt!?
Längst in en bricka liknande en tallrik i profil
Sen en turbinliknande bricka
och sen en bult med integrerad bricka med samma bredd som de övriga.
Till sist när bulten var åtdragen (tror jag) så satt jag dit segersäkringen.
<u>Vad gör jag för fel?</u>
<b>Kopplingen går också jättetungt</b> - alltså att dra in handtaget - men när jag lyckats med stor kraft dra in kopplingen så fungerar växlingen normalt, jag körde en liten testsväng.
<u>Är det endast en justeringsfråga? Hur?</u>
Erling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
svänghjulet ska dras hårt (ca 5kg vill jag minnas). sitter det ändå inte så kan det vara konan som är dålig. hur ser kilspåret ut? är det grader på kanterna så kanske inte konan slimmar åt runt axelkonan som det ska. monteringen som du beskriver verkar annars vara rätt, tror inte att jag har någon bricka innanför taggbrickan på mina.
ditt kopplingsproblem beror säkert på dålig vajer/hölje/dragning av hölje. mindre troligt att det beror på att kopplingskorgen är sliten, men det kan också vara så. testa kopplingsvajerns spänning genom att koppla ur när du kickar och se när kicken börjar slira
Federico
Festligt... jag råkade ut för samma sak häromdagen när jag justerade tändningen på PX'en.
Typ femte gången svänghjulet skulle på plats så blev det lite klent åtdraget och då skriker det ju till rätt så bra när kilen skjuvas av vid retardation.
Kolla ordentligt att det inte blivit ngra ojämnheter på konan eller kring kilhålet, fila isåfall, vid behov kan man montera svänghjulet på konan utan kil efter att först ha lagt på lite ventilslipningspasta, håll still svänghjulet och kicka ngra gånger så slipas konorna ihop med varandra, håll inte på för länge bara för det tar rätt bra.
// Bobo
Typ femte gången svänghjulet skulle på plats så blev det lite klent åtdraget och då skriker det ju till rätt så bra när kilen skjuvas av vid retardation.
Kolla ordentligt att det inte blivit ngra ojämnheter på konan eller kring kilhålet, fila isåfall, vid behov kan man montera svänghjulet på konan utan kil efter att först ha lagt på lite ventilslipningspasta, håll still svänghjulet och kicka ngra gånger så slipas konorna ihop med varandra, håll inte på för länge bara för det tar rätt bra.
// Bobo
<b>Tack för tipsen...</b>
Pratade tidigare med Jonas som har en likadan vespa, och fick också hans tips .....jättebra!
Hur vet man att dra just 5 kg. Då måste man väl ha specialverktyg antar jag!
<u>Hur mothåller </u>man svänghjulet medan man drar bulten? Skruvmejslar inne i svänghjulets hål verkar nog lite riskabelt. Jonas hade svetsat något fiffigt specialverktyg! (kolla f.ö. in hans vespa-hemsida som är mycket trevlig)
<u>Taggbrickan kan den möjligen vara lite utmattad</u>, (ser lite "platt" ut, och kan man köpa "moderna" i järnhandeln?
Det där med slippasta låter lite avancerat, som jag kanske måste testa senare?
Kilspåren verkar dock inte vara så hårt åtgångna tror jag!?
Erling
Pratade tidigare med Jonas som har en likadan vespa, och fick också hans tips .....jättebra!
Hur vet man att dra just 5 kg. Då måste man väl ha specialverktyg antar jag!
<u>Hur mothåller </u>man svänghjulet medan man drar bulten? Skruvmejslar inne i svänghjulets hål verkar nog lite riskabelt. Jonas hade svetsat något fiffigt specialverktyg! (kolla f.ö. in hans vespa-hemsida som är mycket trevlig)
<u>Taggbrickan kan den möjligen vara lite utmattad</u>, (ser lite "platt" ut, och kan man köpa "moderna" i järnhandeln?
Det där med slippasta låter lite avancerat, som jag kanske måste testa senare?
Kilspåren verkar dock inte vara så hårt åtgångna tror jag!?
Erling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br /><b>Tack för tipsen...</b>
Pratade tidigare med Jonas som har en likadan vespa, och fick också hans tips .....jättebra!
Hur vet man att dra just 5 kg. Då måste man väl ha specialverktyg antar jag!
<u>Hur mothåller </u>man svänghjulet medan man drar bulten? Skruvmejslar inne i svänghjulets hål verkar nog lite riskabelt. Jonas hade svetsat något fiffigt specialverktyg! (kolla f.ö. in hans vespa-hemsida som är mycket trevlig)
<u>Taggbrickan kan den möjligen vara lite utmattad</u>, (ser lite "platt" ut, och kan man köpa "moderna" i järnhandeln?
Det där med slippasta låter lite avancerat, som jag kanske måste testa senare?
Kilspåren verkar dock inte vara så hårt åtgångna tror jag!?
Erling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
EM har:
Svänghjulshållare
Passar till: Alla modeller
Artikelnr: 265305
Pris:125 SEK
Du behöver en momentnyckel för attt dra rätt moment. 5 kg avser 5 kilopondmeter,eller 50 Newtonmeter. Finns nog på Jula eller Biltema.
<br /><b>Tack för tipsen...</b>
Pratade tidigare med Jonas som har en likadan vespa, och fick också hans tips .....jättebra!
Hur vet man att dra just 5 kg. Då måste man väl ha specialverktyg antar jag!
<u>Hur mothåller </u>man svänghjulet medan man drar bulten? Skruvmejslar inne i svänghjulets hål verkar nog lite riskabelt. Jonas hade svetsat något fiffigt specialverktyg! (kolla f.ö. in hans vespa-hemsida som är mycket trevlig)
<u>Taggbrickan kan den möjligen vara lite utmattad</u>, (ser lite "platt" ut, och kan man köpa "moderna" i järnhandeln?
Det där med slippasta låter lite avancerat, som jag kanske måste testa senare?
Kilspåren verkar dock inte vara så hårt åtgångna tror jag!?
Erling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
EM har:
Svänghjulshållare
Passar till: Alla modeller
Artikelnr: 265305
Pris:125 SEK
Du behöver en momentnyckel för attt dra rätt moment. 5 kg avser 5 kilopondmeter,eller 50 Newtonmeter. Finns nog på Jula eller Biltema.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br /><b>Tack för tipsen...</b>
Pratade tidigare med Jonas som har en likadan vespa, och fick också hans tips .....jättebra!
Hur vet man att dra just 5 kg. Då måste man väl ha specialverktyg antar jag!
<u>Hur mothåller </u>man svänghjulet medan man drar bulten? Skruvmejslar inne i svänghjulets hål verkar nog lite riskabelt. Jonas hade svetsat något fiffigt specialverktyg! (kolla f.ö. in hans vespa-hemsida som är mycket trevlig)
<u>Taggbrickan kan den möjligen vara lite utmattad</u>, (ser lite "platt" ut, och kan man köpa "moderna" i järnhandeln?
Det där med slippasta låter lite avancerat, som jag kanske måste testa senare?
Kilspåren verkar dock inte vara så hårt åtgångna tror jag!?
Erling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Så här ser låsverktyget ut, kostar 125:- på EM.

Annars går det att låsa med t.ex ett mjukt skruvmejselskaft eller träbit som körs ner mellan kick och växelbox och sedan upp mellan vingarna i svänghjulet.
Momentnyckel köper du en bra, lite dyrare, inte den billigaste du hittar. 5kg eller 50Nm motsvarar 5kg i änden på en arm som är 1m lång. Halveras längden - dubblas vikten dvs 0,5m ger 10kg och 25cm ger 20kg. Du måste alltså trycka på med 20kg i änden på ett normal-långt spärrskaft.
// Bobo
PS såg inte att du redan fått svar DS
<br /><b>Tack för tipsen...</b>
Pratade tidigare med Jonas som har en likadan vespa, och fick också hans tips .....jättebra!
Hur vet man att dra just 5 kg. Då måste man väl ha specialverktyg antar jag!
<u>Hur mothåller </u>man svänghjulet medan man drar bulten? Skruvmejslar inne i svänghjulets hål verkar nog lite riskabelt. Jonas hade svetsat något fiffigt specialverktyg! (kolla f.ö. in hans vespa-hemsida som är mycket trevlig)
<u>Taggbrickan kan den möjligen vara lite utmattad</u>, (ser lite "platt" ut, och kan man köpa "moderna" i järnhandeln?
Det där med slippasta låter lite avancerat, som jag kanske måste testa senare?
Kilspåren verkar dock inte vara så hårt åtgångna tror jag!?
Erling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Så här ser låsverktyget ut, kostar 125:- på EM.

Annars går det att låsa med t.ex ett mjukt skruvmejselskaft eller träbit som körs ner mellan kick och växelbox och sedan upp mellan vingarna i svänghjulet.
Momentnyckel köper du en bra, lite dyrare, inte den billigaste du hittar. 5kg eller 50Nm motsvarar 5kg i änden på en arm som är 1m lång. Halveras längden - dubblas vikten dvs 0,5m ger 10kg och 25cm ger 20kg. Du måste alltså trycka på med 20kg i änden på ett normal-långt spärrskaft.
// Bobo
PS såg inte att du redan fått svar DS
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br />Ursäkt min okunnighet....
mutterdragare - tänker Du en sådan som man använder vid däckbyte på bilar - el eller tryckluft?
Svänghjulshållare - då menar Du förmodligen hållaren som EM offererar!
Erling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
mutterdragare är en sån som "knackar" in mutter, vanligast med tryckluft men finns för el
Federico
<br />Ursäkt min okunnighet....
mutterdragare - tänker Du en sådan som man använder vid däckbyte på bilar - el eller tryckluft?
Svänghjulshållare - då menar Du förmodligen hållaren som EM offererar!
Erling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
mutterdragare är en sån som "knackar" in mutter, vanligast med tryckluft men finns för el
Federico