Motorrenovering for pinkies...

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Motorrenovering for pinkies...

Post by arfwidson »

[8]
När jag ska dela på motorn för att renovera: byta lager, växelkors, lameller mm, vad behöver jag då för specialverktyg? Har sett en massa bra men dyra grejjer, tex SIPs http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... tails.php

Är det någon som har en ritning/tips på ett bra motorställ, PX200, för renoveringen. Någon som har verkstadshandbok som PDF? :oops:

Gillar motorer så nu är det faan dax <i>to get down</i>. Har bara plockat isär en mini 998 motor innan, jag var 13år gammal, den kom inte ihop igen.

/Samuel

<hr noshade size="1">
http://poliskonstapeln.wordpress.com
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Avdragare till svänghjulet och kronmutterverktyg borde väl räcka?
Motorställning är överkurs, lägg dom pengarna på en Cosa-koppling istället, det kommer du inte att ångra (smidigare än hydraulisk nästan). Ring EM-scooters och säg vad du ska göra så får du en låda med (rätt) grejjer efter ett par dagar, mycket smidigt och oftast inte mycket dyrare än SIP. Ska du trimma lite framöver kanske du ska fundera på en T5-fyra också, kostar ca: 500:-
Kolla http://www.scoterhelp.com där hittar du det mesta du behöver som PDF.
En bra grej om man är osäker är att ha en digitalkamera och fota varje moment vid isärtagning så kan man enkelt kolla när man ska skruva ihop, om man har glömt.

// Bobo
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 56
Joined: Wed 27 Sep 2006, 19:52
Location: Sweden

Post by wazobear »

Jag tog fram sågen och snickrade till ett motorställ... billigt och bra.. hade en del virke liggande så det kostade mig inget förutom en halv timmes jobb... funkar toppen... tog i vad gäller virket så jag har till och med testkört motorer i den...
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Jag har ingen erfarenhet av vespamotorer och har inte koll på hur tight ramlagren sitter på veven men är det som på den piaggiomotor jag har i dragstern verkar det här vara ett vettigt verktyg.

Image

<i>"Art.-No.: 18119000"</i>

Det är ett jäkla meck att stå och värma motorhalvor och lager om vartannat och sedan ändå behöva banka ihop den sista milimetern för att få ett bra lagerspel. Sen måste man ju förtränga att man bankat på den fina veven för att inte ha ångest varje gång man drar i rullen..

Jag satt och kollade Malossis instruktioner om hur man byter vev och hittade en bild på ett liknande verktyg. Jag mailade Malossi och dom sa att verktyget inte gick att köpa utan att dom hade tillverkat egna. Så jag ritade den här pjäsen och lät en mekanisk konstnär snida till den.

Image
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Motorstativ verkar se snyggt ut men är lite fundersam på om det verkligen är nödvändigt. Har renoverat några motorer och då bara låtit motorn ligga på en arbetsbäkn. Ofta beöver man ju vrida och vända på hela klabbet för att komma åt och då är det lika bra att den är lös.

Hör av dig Samuel om du vill låna några verktyg - tror jag har dom som behövs.
/H
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Rätt verktyg förenklar avsevärt, spar mycket tid, frustration och i viss mån pengar då man slipper vålda sönder en del prylar.
Jag använder mig utav hemmabyggda motorstativ, jättebra, särskilt då man portar.
Jaga motorblock på en arbetsbänk är bland det värsta jag vet:wink:

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Ok.
Mailade angående verktygen... :)

Har motorn i duschen, STORT hål i kolven, aluminiumspån i halva motorn (från kolven). Skulle tömma motorn på olja, kom ut ett par matskedar... WTF! Vände på motorn och då såg jag att blocket fått en smäll så nedre bulten (för att skruva ihop vevhushalvorna) inte har ngt fäste på högersidan (inte svingsidan). Saknas ngn centimeter, så det hat lostnat en bit som nog ser ut som en liggande 3:a.

Ok, jag behöver splitta motorn och rensa aluminium.
1.Går fästet att lämna till ngn att svetsa för en rimlig peng?
2.Går det annars att täta med silikonpackning eller motsv?
3. Går det bra att ha orginalförgasaren till ett Malossi kit? Vill ha jämn effektkurva.
4. Ska borra cyllen en överdim, tips på vart? Någon som testat Birka motorrenoveringar på Södermalm?

Har motorn i duschen, har skrubbat olje-grus-damm-gummisörja så väggarna fått prickar idag :twisted:

Ciao!
/Samuel
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by arfwidson</i>
4. Ska borra cyllen en överdim, tips på vart? Någon som testat Birka motorrenoveringar på Södermalm?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
MC-proffsen i Axelsberg borrade min primmycylinder utmärkt http://www.mcproffsen.se/. Kanske kan de hjälpa dig med motorblocket också, skadar inte att fråga:) Birka har jag inte provat.
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Låter lite halvklurigt att svetsa där eftersom själva tätytan mellan blocken måste vara jämn. Kanske går, kanske går att lösa på nått annat klurigt sätt. MCProffsen i Axelsberg har svetat ALU åt mig tidigare. Man måste nog kolla på motorn för att se om det funkar att täta med någon annan gucka.
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Birka motorrenovering håller nu på med saker som lämnades in i dec-jan. Väntetid... 600kr skulle dom ta iaf. Bättre att beställa en ny cylle... eller borra ngn annan stans.

Nu är det dax att skruva med nylånade avdragare!
/Samuel
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Kopplingsmuttern lossad, tips på hur jag får loss kopplingen? utan att slå sönder den...
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

en skruvmejsel från vardera håll och bänder försiktigt upp själva korgen - akta packningsytan för kopplingskåpan.
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Såklar har Scooterhelp en bra manual:

http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Tack! Kilen som håller svänghjulet på rätt ställe mot vevaxeln var av, tror inte jag drog av den när jag lossade svänghjulet... kanske därför det blev hål i kolven?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Låter mera tvärt om - hål i kolven och knas, vevaxeln gör ett abrupt stopp men svänghjulet fortsätter rotera -> krysskilen går.
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Men det blev inget abrupt stopp på kolven, lät inget alls, kändes bara som motorn stannade/dog.
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

ok, då låter det mer troligt att krysskilen gått sönder innan -> svänghjulet flyttat på sig -> täningen ändrar på sig -> PANG hål i kolven.

Sen är frågan varför krysskilen har gått av - kan svänghjulet vart för dåligt åtdraget?

/H
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Några bra tips att få loss lager och sätta i nya lager om man inte her tillgång till en lagerpress?

/Samuel
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Värma med värmepistol och banka med nått som är lika stort som lagret så du får jämt tryck över lagret. Biltema har tex ett speciellt kitt för att banka lager
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82406
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Något av lagren går inte att slå ut med hylsa, ska jag använda en mejsel för att komma åt och misshandla loss lagret? Lagret innanför växelväljaren.

/Samuel
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Gick bra att banka utan värme, tre nitar med hammaren och sen flög lagren ut. Synd bara att jag inte fick nya, restade hos SIP.

Passade på att fixa Malossi, balanserad 60mm vev, worb5 top, T5 4:e vxl, förstärkt cosakoppling mm. Får byta forum nu... :twisted:

Har portat vevhusen, ska svetsa höger vevhus för att få behålla oljan i växellådan, sen är det dax att sätta ihop sakerna igen... Behöver veven dras på plats i lagret eller smiter den in bara lagret är på plats?

Går det bra att porta fuggen för att matcha vevhuset? Tändning 18 grader BTDC eller ngn som har annan uppfattning?

Vill få vridet och lite bättre varv + hållbarhet, tips att lyckas? (annat än att köra orginal...)

/Samuel

PS Passar på att måla rosten på chassit/kåporna och fälgarna, gråvit hammarlack borde funka... DS
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Du kan kolla på Momentum http://www.momentum-industrial.com/ om dom inte har lagren du behöver.

Distrikt Stockholm (Solna)

Box 4072, 171 04 Solna
Hemvärnsgatan 10, 171 54 Solna
Tel 08-619 93 30, Fax 08-619 93 40

solna@momentum-industrial.com
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Är det någon som vet dimensionerna det ska vara på lagren i en PX200 motor, tänkte ordna lager från Sverull men har bara mätt på mina lager och det är svårt om det ska vara en viss greppassning mot vevaxeln?

Fick tips om att det ska stå under mektips men sidan säger att jag inte betalt medlemsavgiften... fick inbetalningskort förra veckan, hmm snabb borttagning?

/Samuel
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Hittade lite hjälp på:
http://www.vespa-t5.org/tip_lager.shtml

antar att det stämmer med PX-motorn.
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Lagret på svänghjulssidan är inte samma på PX och T5!
Vilken årsmodell har du på motorn?

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Post Reply