VESPA TOURING 150 1962

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
.Tommy.
Nybörjare
Nybörjare

VESPA TOURING 150 1962

Post by .Tommy. »

Image
Image
Image
Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ser ut som en tjusig VGLB. Nörden i mig mumlar om handtags- och sidokåpsgumminas färg och sadeln. Ickenörden ser med stort habegär! Och den sköna rackaren har tydligen redan fått komma ut på en rask liten sväng! Hur tog du den bilden?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Nörden i mig säger:

1. vackra ulma-crashbågar! var rädd om dem.

2. ser ut som att fälgarna äv vända åt fel håll (om du inte har bredhalvor på båda sidor), vänd dem och du kommer att uppleva en helt annan vägållning!

3. SNYGG VESPA!

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Nörden i mig skriker:

Kom ihåg att vända innerslangarna så att ventilerna fortfarande kommer utåt när fälgarna vänds. (annars kan/kommer ventilerna att slås av)

P.s. Fin scooter!
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Vill du hitta plastbitarna till kromet så brukar de ploppa upp lite titt som tätt på ebay.
Tjusig som få är den i alla fall.

Pe
.Tommy.
Nybörjare
Nybörjare

Post by .Tommy. »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Vill du hitta plastbitarna till kromet så brukar de ploppa upp lite titt som tätt på ebay.
Tjusig som få är den i alla fall.

Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tack jag ska titta där:D
.Tommy.
Nybörjare
Nybörjare

Post by .Tommy. »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Nörden i mig säger:

2. ser ut som att fälgarna äv vända åt fel håll (om du inte har bredhalvor på båda sidor), vänd dem och du kommer att uppleva en helt annan vägållning!

3. SNYGG VESPA!

Federico

kul jag har kört 500 mil med fälgarna vända åt fel håll :cry:
ska fixa de:D
.Tommy.
Nybörjare
Nybörjare

Post by .Tommy. »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Nörden i mig skriker:

Kom ihåg att vända innerslangarna så att ventilerna fortfarande kommer utåt när fälgarna vänds. (annars kan/kommer ventilerna att slås av)

P.s. Fin scooter!

ska fixa de :D
.Tommy.
Nybörjare
Nybörjare

Post by .Tommy. »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Ser ut som en tjusig VGLB. Nörden i mig mumlar om handtags- och sidokåpsgumminas färg och sadeln. Ickenörden ser med stort habegär! Och den sköna rackaren har tydligen redan fått komma ut på en rask liten sväng! Hur tog du den bilden?

vad ska de vara för färg på
handtag och sidokåpsgummi och sadeln:)

mobilen i en hand och full gas och medvind
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by .Tommy.</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Nörden i mig säger:

3. SNYGG VESPA!

Federico

kul jag har kört 500 mil med fälgarna vända åt fel håll :cry:
ska fixa de:D

Tjena Tommy! det är inte katastrof om båda fälgarna är vända men det ska absolut inte vara så. Däremot är en vespa med endast en fälg vänd åt fel håll en riktig skräckupplevelse, speciellt om man kör lite tuffare i kurvorna.

Handtagen och kåplisterna var grå när Vespan var ny, men det om det "ska" vara så idag är upp till dig, inget är fel med svart så länge du själv gillar det. De svarta handtagen och kåplisterna kom ca 10 år senare på Vespa så det är säkert riktiga prylar som sitter på din, men alltså inte original på din modell.

Sadeln på de Svenska var av dubbelmodell, en trekantig fram och en "bönpall" bak. Men det fanns möjlighet att välja limpa redan när din maskin var ny, men om de såg ut på samma sätt som din vet jag inte. Det finns ytterligare en variant som är vanlig i Danmark där man hade två stycken trekantsadlar, betydligt behagligare för medpassageraren

Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Precis som Federico säger så var de ursprungligen ljusgråa handtag och kåplister. Den ljusgråa färgen lyfter fram aluminiumlisterna och andra ljusa detaljer. De svarta igen tar fram de mörka detaljerna.

Jag skulle inte nödvändigtvis tvinga en singelsadel på, vår motsvarande Touring har limpa, det har den alltid haft enligt de urgamla nostalgidrypande bilderna som vi fått av de tidigaste ägarna. Enligt en nörd borde sadelöverdraget inte ha de där nitarna i nedre kanten. Ickenörden säger att om sadeln är bra så gör inget före det är dags att byta, sadlar är inte de billigaste detaljerna på en Vespa.

En så fin Vespa tål att visas upp på vägarna!
Erling

Post by Erling »

<b>Felvända fälgar och innerslangar???</b>

Några tips på hur man ser detta lätt vore bra att veta!

Erling
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br /><b>Felvända fälgar och innerslangar???</b>

Några tips på hur man ser detta lätt vore bra att veta!

Erling

man ser det när den breda halvan är vänd "utåt" alltså från det håll man monterar fälgen. ventilhålet är i den breda halvan. detta gäller inte gamla typen av fälgar som inte kan moteras fel, SS/GS160 har breda ytterhalvor men de ska ändå monteras så att ventilhålet är på motorsidan och sedan går över på motsatt sida.

anledningen till att många utan att tänka på det monterar fälgarna fel är för att man sätter slangen åt fel håll från början, sedan går det inte att sätta fälgen på mer än ett sätt då ventilen slår mot motor eller framgaffel.

Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag har alltid lyckats montera ventilen fel åt vid första försöket. Oberoende av att jag försöker göra det rätt. Vid hopsättningskontrollen konstaterar jag det gick fel igen! Uttrycker mig aningen fult. Börjar om igen och får det rätt. Jag tror att det är enklare att peta in ventilen åt fel håll än åt rätt håll. Det är väl det som gör att det alltid går fel. Men nästa gång, då skall jag få det rätt! :twisted:
Erling

Post by Erling »

<b>Aha.....</b>Bra att veta - TACK!
Inte minst säkerhetsaspekten.........

Erling
Post Reply