LammyHigh&Low/Imola200/FastOrangePrim-69/Touring58

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Image
Vattendekal på mitt senaste Li fynd. Inget man vill blästra bort kanske?? Sweet/J[8][8]
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

wow vilken vattendekal!

Underbar!
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Ja eller hur Calle. Har världens ångest för den dan jag skall lacka om den. Får nog prata med en konservator först/J[8]
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Borde man inte kunna ånga bort den?

Om inte annat, låt någon med en kraftfull kamera ta en lite bättre bild på den, så går den ju att konvertera till en vektorbild. Sen är det ju bara att använda den bilden för tygmärken, vattendekaler...you name it. Du sitter på en guldgruva J. ;-) Jag vill iallfall ha ett tygmärke med det trycket. Sådeså.

Svimma lugnt!

/Guran


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by JayJay</i>
<br />Ja eller hur Calle. Har världens ångest för den dan jag skall lacka om den. Får nog prata med en konservator först/J[8]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Jävligt cool vattendekal! Precis som Hedge säger: be någon foto-Nisse fotografera av den under korrekta ljusförhållanden och med rätt vitbalans och gör sedan om den till vektorgrafik. För den som inte är petnoga finns det annars ett hyggligt nära Lambretta-typsnitt här:

http://www.lambretta-usa.com/misc/lambretta.zip

(Zippa upp den, kopiera och lägg i Windows fontmapp).

Scooterhälsningar

/ Fredrik
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Ja, visst är den sweet. Känner ett visst ansvar att bevara den till efterkommande generationer/Jensa, Kulturminister[8]
Lunatic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Sun 22 May 2005, 20:55
Location: Sweden

Post by Lunatic »

Jag vill också ha. Firman Plastkonvertering i Stockholm har gjort nytryck av dekaler till gamla Renaulter (innehavaren Mats råkar vara ordförande i Renault-klubben). De kan säkert trycka några ark från en bra vektorfil.

/Rickard
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Låter trivsamt, Ska kolla vad som går att göra. Vattendekaler är alltid fräscht/J[8]
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Farbror J har också åkt Touring. Måste va världens vanligaste veteranscooter. Köpte en 58:a efter en inspirationsresa till Italienska rivieran -90. Fanns ju bara plåtscootrar där, mest av äldre modell vid den tiden så man vart ju sugen. Gillar karossen t.o.m -58 samt fyrbultade 10 tumshjul, aluflänsar på framtrumman vill jag minnas. Såg rätt vettigt ut. Svarvade en insugskona med fäste för KN filter, kändes mycket piggare efter det. Topspeed ökade väl från 80 till 90 ungefär. Man ska på o pilla på allt. För ovanlighetens skull va den blåmet..[8]
Image
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Va och rotade lite i lådan med Nos parts då jag fick syn på den här gamla pamfletten. En flång ny karta över Danmark, från 50 talet skulle jag tro. Pålästa Vespaåkare kanske kan datera den närmare då man inte tryckt på årtalet. Kände att jag måste hänga ut omslaget. Trivsamt/J[8]
Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

ojoj va snyggt!!!

Federico
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Läckert, tycker jag också.

Få se nu. Simca Aronde från mitten av 50-talet
http://www.simcaclub.com/portal/photoal ... weden.html
och en fin Vespa Elit. Jag gissar på 1955-57 någonstans.
/jens
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

asså...jag sa inte det..vattenbaserad BAS! e det som gäller,sen lägger man(jag) på 2K klarlack på det,vattenbaserad bas e eu-direktiv,så det gäller i hela eu,även i finland!<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Har Sverige alltså förbjudit tvåkomponentfärger??? Priman skall väl ha en sådan. Här i Finland är bilfärger nu vattenbaserade (vilket lär skall vara ännu giftigare för målarna...), men det är inget problem att få tvåkomponentfärger och det målat. :?:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Ojdå, jag såg inte alla baser efter varandra! "VattenBASerad BAS". Det kan välan stämma.

Om man vill vara extremrenoveringsnörd med målningen så skall det inte vara lacklager på 2k färgen... :wink:
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

nu vet jag inte vad du pratar om...<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Ojdå, jag såg inte alla baser efter varandra! "VattenBASerad BAS". Det kan välan stämma.

Om man vill vara extremrenoveringsnörd med målningen så skall det inte vara lacklager på 2k färgen... :wink:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">sen lägger man(jag) på 2K klarlack på det<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag tolkade meningen så att du målar 2k färg på basen/grundfärgen och på denna färg ett genomskinligt lacklager. Om du menade att 2k färgen är ett klarlack så förstod jag fel. Men klarlack tänker jag nämligen på ett vattenklart och genomskinligt lack. Sorry.
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Om man inte är extremrenoveringsnörd så är ju ett par lager klarlack ovanpå färgen ett bra sätt att hålla scooterns lack fräsch o fin lite längre. I alla fall om man tänker använda fordonet. Jag lackade min Rally hos Petes MC-lack i Göteborg och när jagh hämtade ut den säger han att han inte fick tag på 2k-lack i min kulör (!). Då blev man ju inte så sugen på att betala övertalat pris. Som kompensation hade han dragit över två lager klarlack (också 1k, naturligtvis) och övertygade mig om att det skulle funka.

Nu sex år senare vet jag att han hade rätt. Jag blir fortfarande lika glad när jag vaxar upp den varje vår. Men så är det ju inte originalkulör, heller :)

/JM

--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Image
Image
Image
Sådärja. Nu är apan uppe på mekbordet för en snarare tune up. Dän med topp o cylle. Ser till min fasa att Nicasilet har börjat flagna längst upp, nu förstår jag varför Ola P kallar det Lypsyl. Blir till o svarva ur o lägga i en stålring, det gör sig inte självt. Köper jag ny cylle passar inte toppen då jag svarvat en flamkant på cylindern som sticker in i toppen för att slippa toppackning samtidigt som det centrerar centrumsquishtoppen.
Image
Tips på "gratis" effekt, insugskona att klämma dit överdimensionerat K&N filter på. För ni kör väl med filter??[8]Jensa
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Vackert!

Vad kommer insugskonan ifrån?

/Calle
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Image
Tja Calle! "Fits snugly in the engine compartment" hade det nog stått i nån Engelsk tidskrift. Ide´n kommer ju från MBD men jag har inte sett nån som gjort något annat än ett fäste att sätta filtret på. Den där har jag svarvat i vårat garage Sinnes Mc, där även Imola cyllen o toppen är svarvade till önskad form. Där finns förutom svarv även fräs, smedja, lackrum, bläster o motortvätt samt 30 glada entusiaster, så man kan med andra ord framhärda ett helt liv där.[8]Jensa
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Snyggt svarvat!

Och vilken lyxig verkstad att ha tillgång till!

Trimma på!
/C
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jag kör med MBD:s motsvarande version av luftfilter. Det är inte gängat utan fästs med en klamma. Funkar bra ändå. Jag har "handskfacket" kvar men har tagit bort luftfilterburken, så filtret sticker upp där den satt.

Håller med, grymt fin verkstad!
/Jens C
aka Scooterdaddy
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Hallå Jens! En trivsam förening vi har. Väl värt ett besök för alla intresserade som har vägarna förbi, välkomna. Jo ibland önskar man att handskfacket va kvar så man kunde få med lite bra o ha grejer. Har ersatt det med gasmaskväskan som inrymmer olja, verktyg, vajrar o tändstift. En fördel kan va att man får in kalluft om man öppnar hanskfacksluckan nu, i effekthöjande syfte.. Kanske gör skillnaden mellan första eller andraplats i Cannonball:) Skämt åtsido så kapade jag en halv sekund på 1/8 mile på Säve genom att plocka bort sidokåporna så den fick kall fräsch luft hela tiden. Förresten, den gängan i bälgen är det som blev kvar efter massering i svarven. Ca halva konan blir kvar för att förbättra flödet[8]J
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Ta bort kåporna kan vara ett sätt. Många hävdar att man vinner effekt på att ta hål i sidokåpan och köra filtret (eller insugstratten) rakt ut i friskluften. Fast jag vill inte såga i min vackra sidokåpa, då får jag hellre förlora lite effekt.

Ses
/jens
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Image
Kan verkligen rekomendera Tino Sacchis lättade billetkorg samt 5 Surflex lameller med enkla hårda fjädrar. Ingen draggning och inte en tendens till slir efter 900 mil med 21 vevaxelhästar, och en hel del racing har det ju blitt. Passade på att sätta tillbaka original 15 drev mot tidigare 17 vid kedjebytet. Losar 13 km/h men å andra sidan mera acc samt klädsamma bakhjulsåk som bonus[8]/J
Post Reply