Motorbult P200e

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Motorbult P200e

Post by P Plutt »

Hejsan!
Efter åtskilliga timmar i garaget så har min nylackade P200 äntligen börjat komma i hop igen! Varje gång jag får fast nåt utan att skada mig är lyckan total!!! Nu är det dock ett liten undran jag måste få ur mig:
<font color="red">Hur hårt ska man dra motorbulten?</font id="red">
Finns det risk att hela motorpaketet inte kan röra sig om man drar för hårt? Är det risk för motortapp om man drar för löst?
Tänk om man visste istället för att ställa konstiga frågor!
/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Hejsan!
Efter åtskilliga timmar i garaget så har min nylackade P200 äntligen börjat komma i hop igen! Varje gång jag får fast nåt utan att skada mig är lyckan total!!! Nu är det dock ett liten undran jag måste få ur mig:
<font color="red">Hur hårt ska man dra motorbulten?</font id="red">
Finns det risk att hela motorpaketet inte kan röra sig om man drar för hårt? Är det risk för motortapp om man drar för löst?
Tänk om man visste istället för att ställa konstiga frågor!
/PP
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag brukar dra åt regält, & brukar inte få nåt problem med det..:):D:D:)
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by P Plutt »

Jag hann inte ens lägga "Spindelharpan" så fick jag svar!!! Man slutar aldrig att förvånas över SSK:s forum! TACK! Nu ska det dras motorbult!
/PP

henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jag brukar inte ta i så man kräks, bara så att fjäderbrickan pressas ihop ordentligt. Det viktiga är snarast att man tar ut bulten med jämna mellanrum och fettar in den så att den inte rostar fast. Skulle man dra den extremt hårt så sträcker man bulten och när oxiden bygger på och man sedan lossar muttern sitter den som berg eftersom oxiden pressas ut mot hylsan.

Annars ska det sitta hårt, all flex ska ske i gummibussningen annars äter bulten upp hålet i karossen om den roterar.

/HB
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Om man nu skall vara en messerschnitzel; 6,1 - 7,5 kgm dvs 60 - 73 Nm.

Dag
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by P Plutt »

Jaaee... det är väl ungefär där nånstans som "Texasmomentet" ligger, alltså när armbågen knakar till som högst!!!
/PP

Post Reply