Nån som känner igen den här?

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Nån som känner igen den här?

Post by Bobo »

Farsan har fått återfall (hade ett par vespor på 50-talet)
och köpte den här på blocket idag.

Image

Den skall vara renoverad av ngn i västeråstrakten för ngt år sedan och med tanke på klistermärket på skölden så kanske ngn här har lite mer info om den?

// Bobo
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Vilken härlig GL 150! Orinalfärg? Småpotatis är att framsadeln har fel överdrag, handbromsen och växelhandtaget är vissst fel modell och Touringens dekorationslist på främre stänkskärmen hör inte till. Men annars ett ljufvligt exemplar, slurp! Vilket trevligt återfall! :)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Vilken härlig GL 150! Orinalfärg? Småpotatis är att framsadeln har fel överdrag, handbromsen och växelhandtaget är vissst fel modell och Touringens dekorationslist på främre stänkskärmen hör inte till. Men annars ett ljufvligt exemplar, slurp! Vilket trevligt återfall! :)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

-Bobo: Kul kul! grattis till Farsan

-vespaco: du missade att tanken är bytt till en PX tank ;)

Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Va, hur ser man att det är fel tank?? Berätta genast! :wink:

Och Bobo, du fixar säkert de omålade fälgarna genast när du hinner åt farsan?

Åh, nu blev det en alldeles gruvlig körfeber igen... Ute är det vårväder, vägarna töar fram och Bobo visar en härlig bild på en GL... Argh... Händerna börjar skaka...
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Va, hur ser man att det är fel tank?? Berätta genast! :wink:

Och Bobo, du fixar säkert de omålade fälgarna genast när du hinner åt farsan?

Åh, nu blev det en alldeles gruvlig körfeber igen... Ute är det vårväder, vägarna töar fram och Bobo visar en härlig bild på en GL... Argh... Händerna börjar skaka...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det lär vara originalkulör men den är omlackad så inte original lack alltså.
Måla får han göra själv:wink: om han vill, jag har mer än nog med mina projekt, däremot tänkte jag provköra den lite nu i helgen:D. Den kommer att hamna i mitt garage redan nu ikväll, hämtas i Leksand i eftermiddag.
Säljaren hade visst fått SMS med bud från Tyskland bl.a men tysken belv överbjuden. Den kommer rulla ngn km då och då nere på Öland i forstättningen.

Ursäkta en dum fråga.... - Är det bara modellerna med grodyngel fram till 62 som kallades för Touring? Dom hette väl egentligen GL150 dom också?

Bilden nedan är på den senaste Vespan farsan hade:

Image


// Bobo
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Ja egentligen är det väl bara VGLA (59?-61) som har grodyngel, VGLB (61-62), som också är en Touring, har "fiskkrokar" med längre krok än VLA. Om jag har förstått rätt så är VGL, VGLA och VGLB försedda med det svenska smeknamnet Touring. Alla är 150 GL, vilket dessutom också VLA är. Och farsans din inköp var alltså en VLA. Kommer inte ihåg om och i så fall hurudan dekoration VGL:n har. Någon med bättre minne kanske kan säga det?

Och är du, Bobo, med på bilden där? :)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Va, hur ser man att det är fel tank?? Berätta genast! :wink:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

den lilla pressningen bakom tanklocket

Federico
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Ja egentligen är det väl bara VGLA (59?-61) som har grodyngel, VGLB (61-62), som också är en Touring, har "fiskkrokar" med längre krok än VLA. Om jag har förstått rätt så är VGL, VGLA och VGLB försedda med det svenska smeknamnet Touring. Alla är 150 GL, vilket dessutom också VLA är. Och farsans din inköp var alltså en VLA. Kommer inte ihåg om och i så fall hurudan dekoration VGL:n har. Någon med bättre minne kanske kan säga det?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Så den heter alltså "bara" GL150, är det ngt väsentligt som skiljer den från touring utom dekorlisterna?


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Och är du, Bobo, med på bilden där? :)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nix, riktigt så gammal är jag faktiskt inte:wink:, bilden är från -59 jag fick vänta 10 år till på att bli född, det är mina kusiner på bilden.


// Bobo
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Stopp å belägg, även VGLB hade grodyngel, t.om 1961 minst! De bytte väl till "krok-listerna" ungefär samtidigt med att 4växlat kom, om jag inte minns fel.


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Jamen, VGLB är fyrväxlad! Allihop. VGLA hade 3 växlar och de sista kom ju 61. Då de först VGLB:na dök upp.

VLA, alias GL "bara", är ju aningen minimalt kantigare, lampan är trapezoidformad (fyrkantig), motorn är en nyare modell, framfjädern är 1 cm kortare än på VGLB:n, hastighetsvajern är annorlunda, baklampan lika som på SS 180, styrstången är "tvådelad" med metallbrickor undertill (de här brickorna är oftast borttappade)... Och det viktigaste är att min GL "bara" (3:e överstorleken) är aningen snabbare än min käras VGLB (1 eller 2:a överstorleken)! :D Sedan kan man beskriva farandet som att åka tåg, troget framåttuffande utan pjoskigt gnäll i t.ex. backar.
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br /> Sedan kan man beskriva farandet som att åka tåg, troget framåttuffande utan pjoskigt gnäll i t.ex. backar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hmm.. i typ 60-70km/h.. eller?

// Bobo
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

GL (VLA) har väl något högre komp än VGLB, den borde vara lite snabbare. En frisk VGLB toppar lätt 85km/h.

Pratar man utseende skulle jag vilja säga att VLA inte har något gemensamt med VGLB förutom att den är uppföljaren i 150cc klassen. Hela chassiet är nytt. tror att bredden och höjden på benskölden är som Sprint, smalare och högre än VGLA-B. Tutplåten är den nya "kantiga", kåporna är som sagts tidigare mer kantiga. styre m.m. Nummerplåtsbula bak.

VLA är ju en extremt snygg skapelse som kom mellan en designövergång i Piaggios produktion. Utsmyckningsdetaljer likt de på GS160 (den gamla runda designen) och Chassieformer som drar åt de nya "kantiga" Sprint och Super Sport som kom något år senare än första VLA-GL:n. Alltså var VLA första Vespan som inte hade runt lyse.

Federico
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />GL (VLA) har väl något högre komp än VGLB, den borde vara lite snabbare. En frisk VGLB toppar lätt 85km/h.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag syftade på det där gnäll-lösa påtuffandet i uppförsbackar, där lär det väl ändå inte tuffa på med mer än 60-70km/h?

Det blev förresten ingen provrunda ikväll, däremot en del mekande.
Först fick den ingen bensin, då tog jag isär förgasaren och gjorde rent sil och flottör, munstycken mm. Det var tomt i flottörhuset när jag först öppnade.
Efteråt startade den och gick jättebra men det rann floder med bensin om motorn så att jag trodde slangen spruckit.
Slangen var hel men det visade sig läcka kring locket till flottörhuset, drog åt skruvarna så att det inte läckte så mycket och nu kommer det inte längre ngn soppa till motorn:(.
Den startar men går bara ett kort tag och så fort man gasar dör den.
Trist modell den där VLA tycker jag:twisted: inget medgörlig alls.

Kan det vara så enkelt som att packningen behöver bytas bara?
Ngn som känner igen felet?
Säljaren hade visst också haft problem med förgasaren men påstod att den var bytt.


// Bobo
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

En riktigt fin Vespa!

Mitt minne är att namnet Touring försvann i och med den här modellen, vad jag minns såldes den även i Sverige som "GL 150".

Fast den ansågs lite gubbig. Vi, dåtidens coola kids, skulle hellre dött än blivit sedda på en GL eller Sprint. Popolino/Primavera när man fyllt 16, GS/SS/Rally när man fyllt 18 var det som gällde.
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

I Fram-Kings tabell från -69 står Touring 63-65 "Comoblå" eller "Elfenbensgul".
Nästa modell är Sprint 66-69 - "Silverblå".
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jo, jag har sett flera GL(VLA) som heter Touring i reg papper. alltså är GL 63-64 lika mycket Touring som Touring ;)
Danska VGLA-B hade ju "Vespa GL" på benskölden i stället för "Vespa 150", man undrar varför?

Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Skoj, ni menar alltså att min GL nu mitt i allt har blivit en Touring? Fast i Finland så användes ju aldrig det namnet, utan alla var GL. Så Touring kanske endast är för svensk reggade?

Code: Select all

Trist modell den där VLA tycker jag inget medgörlig alls.
Äsch då, den bara testar dig Bobo. Du kommer ihåg texten "den gud älskar prövar han". Det gäller Vespor också! Kom ihåg att vara snäll mot den så blir den nog medgörlig. :)
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">jo, jag har sett flera GL(VLA) som heter Touring i reg papper. alltså är GL 63-64 lika mycket Touring som Touring <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

OK, där ser man. Och om färgerna minns jag dem precis så, blå (som denna) resp ljusgula. Liksom Sprint alltid var silver.
/jens
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Fick du den att fungera, Bobo? Åkt på testrunda redan? :P
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Fick du den att fungera, Bobo? Åkt på testrunda redan? :P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo jag fick faktiskt fart på den igår... ett tag:(
Körde en mil eller så med min son bakpå igår kväll men den gillade inte uppförsbackar ngt vidare och ville bara dö. Efter ett kort stopp hemma hos ägaren så var det helkört igen... stendöd... fick åka bil hem.
Beställde idag ny flottör och nål samt nya packningar och en frisk bakstötdämpare. Vi får se om det hjälper, fortsättning följer...

// Bobo
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Underbart med återfallsscooterrister!
och ser ut att kunna bli en juste bruksvespa!

...gav faktiskt min Pappa en SS180 i 60-års present för några år sedan och han och Mamma använder den flitigt...

Så om vi nu inte lyckas få igång nya generationen att köra classic scooter så kianske vi får påverka våra föräldrar?

/C
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Underbart med återfallsscooterrister!
och ser ut att kunna bli en juste bruksvespa!

...gav faktiskt min Pappa en SS180 i 60-års present för några år sedan och han och Mamma använder den flitigt...

<font size="3">Så om vi nu inte lyckas få igång nya generationen att köra classic scooter så kianske vi får påverka våra föräldrar?</font id="size3">

/C

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag jobbar åt båda håll... min snart 11:åriga dotter skutsade mej på vår V50 i helgen... (ja hon gasade och styrde själv iallafall:wink:)

// Bobo
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
Jo jag fick faktiskt fart på den igår... ett tag:(
Körde en mil eller så med min son bakpå igår kväll men den gillade inte uppförsbackar ngt vidare och ville bara dö. Efter ett kort stopp hemma hos ägaren så var det helkört igen... stendöd... fick åka bil hem.
Beställde idag ny flottör och nål samt nya packningar och en frisk bakstötdämpare. Vi får se om det hjälper, fortsättning följer...

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Äsch då! Vespan låter verkligt ledsen. Låter som om något behöver fixas. Kom ihåg radiramsan om att skotrar från dessa år är så enkla att förstå sig på och att reparera... :wink: Hostar den eller är den bara motvillig, trött? Fel tändning gör väl att den hostar och avsaknad av bensin att den bara tyst slocknar. Kolla förresten bensinslangen. Om den är av fel sort så kan oljan göra den slapp och då viker den sig = för litet/ingen bensin. Det felet hade ju gubbens vespa, på lägre hastighet var det inget problem, men när det behövdes mera bensin så strulade det.
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
Jo jag fick faktiskt fart på den igår... ett tag:(
Körde en mil eller så med min son bakpå igår kväll men den gillade inte uppförsbackar ngt vidare och ville bara dö. Efter ett kort stopp hemma hos ägaren så var det helkört igen... stendöd... fick åka bil hem.
Beställde idag ny flottör och nål samt nya packningar och en frisk bakstötdämpare. Vi får se om det hjälper, fortsättning följer...

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Äsch då! Vespan låter verkligt ledsen. Låter som om något behöver fixas. Kom ihåg radiramsan om att skotrar från dessa år är så enkla att förstå sig på och att reparera... :wink: Hostar den eller är den bara motvillig, trött? Fel tändning gör väl att den hostar och avsaknad av bensin att den bara tyst slocknar. Kolla förresten bensinslangen. Om den är av fel sort så kan oljan göra den slapp och då viker den sig = för litet/ingen bensin. Det felet hade ju gubbens vespa, på lägre hastighet var det inget problem, men när det behövdes mera bensin så strulade det.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

När den väl får bränsle så går den hur bra som helst, jag tror att nålen eller flottören hakar upp sig på ngt sett, ibland stängd - när den inte går at starta, och ibland öppen - När det rinner över. Ny flottör och nål borde vara en del av lösningen.

// Bobo
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Jag jobbar åt båda håll... min snart 11:åriga dotter skutsade mej på vår V50 i helgen... (ja hon gasade och styrde själv iallafall:wink:)

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, hur går det med V50:n, förresten? Det är Farbror Snälls f d V50 från Kävlinge du syftar på? Fortfarande lika slö isåfall? Snälla, behåll den i det oerhört vackra yttre skick den är i! :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Post Reply