GS160 -63

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Bobo
Lärling
Lärling

GS160 -63

Post by Bobo »

Här kommer några bilder på ett av mina projekt:
Image

Image
Kolven satt ordentligt fast.
Image
Cylindern ser rätt fin ut trots allt.

Ska ner till Göteborg i helgen och bl.a hämta en låda motordelar.

// Bobo

"Overtaking is rapid and sure"
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

spännande! kommer följas :)

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Rev isär motorn i helgen för renovering.
Ngn som har förslag på hur man på bästa sätt tar bort brytarnocken och den andra påpressade "tätringen" innanför nocken?

// Bobo
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Rev isär motorn i helgen för renovering.
Ngn som har förslag på hur man på bästa sätt tar bort brytarnocken och den andra påpressade "tätringen" innanför nocken?

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

sitter den hårt? de ska skitta så man bara kan plocka ur dem för hand va?

isåfall ta det väldigt försiktigt, tror inte att de nytillverkas. värmepistol kanske?

kul att du börjat riva i den! lycka till

Federico
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>

// Bobo

isåfall ta det väldigt försiktigt, tror inte att de nytillverkas. värmepistol kanske?

Federico

Jag har för mej att Calle nämnde ngn gång att det kan vara svårt att få tag i nocken så jag tänkte att det var bäst att fråga innan jag applicerar för mycket våld:wink:

Jag la hela veven i frysen i lördags och tänkte prova försiktigt att värma ringarna med varmluft eller mappgasbrännare (typ liten gasolflaska).
Hoppas slippa tillverka ngn slags avdragare.

Cylindern är borrad till andra ö-dim och nästan alla delar till motorn ligger på bänken och väntar.
Saknar bara inre ramlagret och ett par schims till växelaxeln tror jag men dom tänkte jag mäta upp ikväll och beställa imorgon.
Kanske får in lite bilder på motor-rivningen nån kväll om jag hinner.

// Bobo
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Lite bilder från motorklyvning:

Image

Image

Image

Image

Och efter lite puts ser det ut så här:

Image

Kan tipsa om att Biltemas bromsrengöring + tryckluft funkar bra till rengöring av motorn både invändigt och utvändigt. Det går åt en del men det blir väldans rent. Speciellt bra känns det att "spola" ur lager som sitter kvar i motorn så att alla kvarvarande oljerester och slitagepartiklar försvinner.

// Bobo
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>

// Bobo

Federico

Dom sitter rätt ordentligt faktiskt.
Provade kyla-värme tricket men det funkade inte, funderar på att kapa veven i delar så att ringarna kan pressas av med rörhylsa istället men det känns lite bökigt.
Finns inget annat knep?

// Bobo
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Om du skall byta veven (alltså inte renovera den) så är ju att kapa den en riktigt god idé.

Brytarnocken är gjort i en metallblandning som gör att den lätt spricker så man kan inte vara nog försiktig.
Ibland kan det vara så att ytan runt kilen blivit demonterad så att det är svårt att ta av nocken p.g.a. detta, då kan det vara en god ide att försöka ta den på andra hållet.
Kilen behöver oftast tas bort för att lätt få av nocken.

VH/Calle
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!

Om du skall byta veven (alltså inte renovera den) så är ju att kapa den en riktigt god idé.

Brytarnocken är gjort i en metallblandning som gör att den lätt spricker så man kan inte vara nog försiktig.
Ibland kan det vara så att ytan runt kilen blivit demonterad så att det är svårt att ta av nocken p.g.a. detta, då kan det vara en god ide att försöka ta den på andra hållet.
Kilen behöver oftast tas bort för att lätt få av nocken.

VH/Calle

Hej Calle,

Kilen gick lätt att få bort men ringarna verkar sitta.
Hur ska det gå till egentligen när man demonterar dom?

// Bobo
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Image
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Tror jag ska göra ett försök med dessa:

Image

Image

(Biltema lageravdragare)

// Bobo
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Den där var inte så dum alls, rekommenderas!

Image

Image

Tätringen som jag yrade om tidigare var ju inre lagerläget:oops: det lagret har jag ju ett nytt så den får sitta kvar såklart.

// Bobo
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Förlovad? Grattis!
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Förlovad? Grattis!

Njae, gift faktiskt, men frugan undrar nog ibland med vem? :wink:

// Bobo
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Funderar på att sälja detta objekt, se annons på SSK-marknaden.
Den som visat störst intresse hittills är en tidigare diskuterad vespahandlare. Ingen annan som är sugen?

// Bobo
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Funderar på att sälja detta objekt, se annons på SSK-marknaden.
Den som visat störst intresse hittills är en tidigare diskuterad vespahandlare. Ingen annan som är sugen?

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vafalls, kan du även sälja? 8) Hade varit kul med en GS, men jag har nog med vespaproblem i ögonblicket. Trist om den går till Italien... :(

/ Fredrik
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Svårt det där. Jag tror i alla fall att du får fler bud om du även lägger ut den på Blocket.
/Patrik
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Svårt det där. Jag tror i alla fall att du får fler bud om du även lägger ut den på Blocket.
/Patrik

Jo det är klart det går att nå ut längre med annons på andra ställen men jag hade hoppats att någon här kanske var sugen på att ta över, dom är ju inte helt lätta att få tag på. Det blir nog en annons på blocket senare idag.

// Bobo
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Svårt det där. Jag tror i alla fall att du får fler bud om du även lägger ut den på Blocket.
/Patrik

Jo det är klart det går att nå ut längre med annons på andra ställen men jag hade hoppats att någon här kanske var sugen på att ta över, dom är ju inte helt lätta att få tag på. Det blir nog en annons på blocket senare idag.

// Bobo

Om jag hade någonstans att ha dem så skulle jag tveklöst slå till, men i nuläget är svärfars garage redan ockuperat av mitt nya Vespa-intresse :). Hoppas någon god entusiast tar sig an detta erbjudande.

Btw: Ingen som hittat ett ställe för förvaring/mek åt mig som jag kan hyra?
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Självklart är man intresserad... Men allt beror ju på hur långt du kommit, vad som är kvar att göra och priset... ;)

Du får gärna maila mer information - vh vic
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Funderar på att sälja detta objekt, se annons på SSK-marknaden.

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vafalls, kan du även sälja? 8) <font size="4">Hade varit kul med en GS</font id="size4">, men jag har nog med vespaproblem i ögonblicket. Trist om den går till Italien... :(

/ Fredrik

Försiktigt med vad du skriver TF, en buss, du riskar ju hela din image som smallframesnörd:wink:

// Bobo
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<br />Försiktigt med vad du skriver TF, en buss, du riskar ju hela din image som smallframesnörd:wink:

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Förvisso en buss, helt sant, men jag har militärt förarbevis på betydligt större grejer än så. Lite övningskörning i kvarteret och jag tror de gamla takterna kommer tillbaka... :wink:

<b><font color="red">Ett tips</font id="red"></b>: såg din annons på Blocket och dina länkar till Scooterklubbens hemsida kan inte ses av kreti och Pleti, då man måste vara medlem på forumet för att kunna läsa.

M V H

/ Smallframenörden :P
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Försiktigt med vad du skriver TF, en buss, du riskar ju hela din image som smallframesnörd:wink:

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Förvisso en buss, helt sant, men jag har militärt förarbevis på betydligt större grejer än så. Lite övningskörning i kvarteret och jag tror de gamla takterna kommer tillbaka... :wink:

<b><font color="red">Ett tips</font id="red"></b>: såg din annons på Blocket och dina länkar till Scooterklubbens hemsida <font size="3">kan inte ses av kreti och Pleti</font id="size3">, då man måste vara medlem på forumet för att kunna läsa.

M V H

/ Smallframenörden :P

Tänkte inte på det:oops:

// Bobo
Post Reply