Orginalkran med glasburk - VG 1957

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling

Orginalkran med glasburk - VG 1957

Post by Erling »

Har ytterligare en nyinköpt vespa, och jag undrar nu om någon vet om det finns en bra sprängskiss eller instruktion, som förklarar funktion mm för bl a glaset. Denna förgasartyp (5%) har jag inte jobbat med tidigare.
Förstår att det handlar om bensinrengöring, men frågan kvarstår, och vill gärna veta lite mera i detalj.
<u>Bensinen rinner inte till in i glasburken</u>, och jag undra om jag måste ta loss hela tanken mm för att söka ev. fel!
Förgasaren är noggrant rengjord, och före mitt ingrepp så tror jag att allt fungerade<font color="blue"><b>??!! </b></font id="blue">
Såg i alla fall att glaset tidigare var fyllt till brädden av bensin.
<b><i>Man ska inte städa i onödan - borde man ju veta!!!!</i></b>
Erling
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Glaset är en skräpkopp. Soppan rinner ner från tanken via lägesväljaren genom mässingssilen, ned i glaset, tillbaka genom silen, upp och ut genom slang-anslutningen. Då glaskoppen ligger under slanganslutningen så är tanken att "rusket" ska stanna kvar i koppen. Du har troligtvis lossat på de 2 skruvarna som håller lägesväljar-delen ( av-på-reserv) och sedan satt tillbaka denne 180 grader fel. Då funkar inte soppakranen alls!
Koppen rengöres vid service.

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Erling

Post by Erling »

Kan Du var hygglig och ta det en gång till!
När jag rengjorde så tog jag loss slangen, och tror(?) att jag ENDAST skruvade där. (alltså för att få ut förgasaren ur luckan)
Två skruvar? - som Du funderar att jag lossade, och sen det där med lägesväljardelen? Är det bensinkrans-vrevet Du menar?

Erling
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Image

Lite kass bild. Jag menar den rörliga delen 46158 på bensinkranen, som väljer vilket läge du ska ha, som du däri monterar bensinkransvredesstången 84224 med den lilla "hårnålen" 15467.
De 2 skruvarna heter S10011. Om man vänt på 46158 så rinner bensinen ingenstans!

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Tryck på flödarknappen. Annars är det nog skit i systemet.
/P
Erling

Post by Erling »

<b><b>Suvuränt</b></b>.......Tusen tack!
Jag går ut och botaniserar bland bensinångorna, så får vi se om jag fixar det hela!

Erling
Erling

Post by Erling »

<u>Suveränt </u>heter det!!!:oops:

Erling
Post Reply