Motor byte

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Jörgen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Thu 20 Jul 2006, 19:24
Location: Sweden

Motor byte

Post by Jörgen »

Jag har en Vespa touring 150cc 1959 med skuren motor.
Jag har försökt att få tag på en PX-motor men utan att lyckas.
Vilka andra motorer passar?
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Hejsan!

I stort sett de flesta Largeframe motorer från 1959 och upp t.ex Popolino 125 59-64, touring 59-64 GL 65- rally 180-200 snurror och icke att förglömma den underskattade PX125:an.
En kamrat for runt ordentligt på en TRIMMAD px 125:a, den drog ca 0,3 l/milen har jag för mig. Detta på en långsemester runt i sverige i par med hans fru som körde 175 cc trimmad lammy. Klart man bli sugen på att prova
( Min husmanstrimmade bruks 200 drar lätt 0,5, buhu)!

Hur det är med SS 180 & Gs 160 motorerna ( kolvstyrt insug) finns tidigare att läsa om på forumet, och eftersom jag inte provat att bonka i en dylik motor i något chassie låter jag det vara osagt.

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />
Hur det är med SS 180 & Gs 160 motorerna ( kolvstyrt insug) finns tidigare att läsa om på forumet, och eftersom jag inte provat att bonka i en dylik motor i något chassie låter jag det vara osagt. Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

då får man bredda kåporna. GS160/SS motorn är mycket bredare åt höger. det ät ju t.o.m ett problem på dessa maskiner i originalramen, hur många GS/SS har inte avhuggna motorkåpsgaller.

jag körde många år med en Sprintmotor i min Touring, lätt trimmat med 177 och 24 fugge. Enda problemet var brytartändningen som strulade lite, troligtvis beroede på att svänghjulsnocken var sliten

Federico
Jörgen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Thu 20 Jul 2006, 19:24
Location: Sweden

Post by Jörgen »

Tack för snabba svar.
Vet någon var man kan få tag på en PX 125 motor?
Är det någon årsmodell man ska akta sig för?
När kom elstarten?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Dum fråga antar jag, men går inte motorn att lagas? Den skurna kolven i metallinsamlingen, cylindern borras och en ny kolv?? Eller är moton skuren i bitar?
Jörgen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Thu 20 Jul 2006, 19:24
Location: Sweden

Post by Jörgen »

Jo visst går det men den är 3-växlad samt jag vill gärna ha lite mer fart i den.
Post Reply