Fast igen primär utväxling

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Fast igen primär utväxling

Post by Thomas »

Hej :)
jag är på väg att beställa en utväxling till v50 75cc,och som jag har förståt kan jag ha en vev(sip..19/20..(45107000))...men sen
tar det liksom slut vad ska jag ha för primär utväxling.
18/67..3,72pitched coggs..?
Som jag för står sitter primär kuggen på vevaxeln och
går i kopplings boxen,kan det vara över gången som
räknas som pitched(vad det nu kan vara)och anntal kuggar
per varv eller sekund...hum:?:
Hur kan jag kista ut detta problem....
Glad torsk fastnat i lådan:):D:)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas</i>
<br />Hej :)
jag är på väg att beställa en utväxling till v50 75cc,och som jag har förståt kan jag ha en vev(sip..19/20..(45107000))...men sen
tar det liksom slut vad ska jag ha för primär utväxling.
18/67..3,72pitched coggs..?
Som jag för står sitter primär kuggen på vevaxeln och
går i kopplings boxen,kan det vara över gången som
räknas som pitched(vad det nu kan vara)och anntal kuggar
per varv eller sekund...hum:?:
Hur kan jag kista ut detta problem....
Glad torsk fastnat i lådan:):D:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
18 är kuggantal på primardrevet (vevaxeln) 67 är kuggantalet på hjulet på kopplingskorgen. 3,72 är antalet varv som vevaxeln snurrar för att kopplingskorgen skall snurra ett varv.:):D:):D
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

Och det är alltså 67/18=3,72 (om det nu inte framgick), och detta multiplicerat med samma förhållande av sekundärutväxlingen (t.ex. 3:e växeln 47/22=2,14)=slututväxlingen (7,96). "Pitched cogs" antar jag bara är snedskurna kuggar till skillnad från rakskuret.

Fredrik
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Man får tack för snabba svar...:)
Så primär utväxlingen 18/67...3,72 är den som skulle kunna
passa till 75cc veven får sip."italia standard"
:D
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

Öh, förstår kanske inte riktigt hur du menar men jo, 3,72 borde passa rätt bra, sitter ju som standard på 3-växlade italienska V50 med 9-tums hjul (väl?). Och även om du kommer att använda 10x3.00 tum (eller tom 10x3.50) så ska nog 75 cc plus öppnad vev orka utan större problem.

Fredrik
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Javist..!:) jag kanske var lite oklar med vad jag menade..
Jag har en v50 1967 med 9" 16/10 förgasare och tänkte få den att
gå lite snabbare.Och var lite osäker på om primärutväxlingen
skulle passa som jag hittade på sip (18/67 3,72).
Jag har beställt 18/67 3,72 till en mer öppnad vev(italensk standard)
och 75cc cylinder kitt..(koppling lammeller x-fjäder)så jag prövar och gråter blod om det inte passar...
Kan man trycka dit på en v50 67 10-3,5" eller tar det i över allt och
framför allt avgasröret.Jag har inte orginalet på...
:):D:)
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Vad jag har förstått så kan det bli problem med vissa ljuddämpare med 10" på, men jag ska försöka ändå...

jag har en gammal tråd med 10" som ämne, om det kan hjälpa.
http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1355
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas</i>
<br />Javist..!:) jag kanske var lite oklar med vad jag menade..
Jag har en v50 1967 med 9" 16/10 förgasare och tänkte få den att
gå lite snabbare.O...
:):D:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hade du tänkt att byta förgasare också? 16/10 är kanske i minsta laget med din tänkta bestyckning... På min bytte jag iofs bara veven och behöll förgasaren (16/10) och cyllen original på 9" däck och vips gick den från 25 till 40 km/h

Crispin
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas</i>
<br />Javist..!:) jag kanske var lite oklar med vad jag menade..
Jag har en v50 1967 med 9" 16/10 förgasare och tänkte få den att
gå lite snabbare.O...
:):D:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hade du tänkt att byta förgasare också? 16/10 är kanske i minsta laget med din tänkta bestyckning... På min bytte jag iofs bara veven och behöll förgasaren (16/10) och cyllen original på 9" däck och vips gick den från 25 till 40 km/h

Crispin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bytte du inte utväxling?
Varvar den inte rätt högt på ettan då?

// Bobo
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas</i>
<br />Kan man trycka dit på en v50 67 10-3,5" eller tar det i över allt och
framför allt avgasröret.Jag har inte orginalet på...
:):D:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det beror både på vilket blås och vilket däckfabrikat det rör sig om, men 3.00 är ju rätt råsäkert. Känns ju lite onödigt att hålla på och mixtra med några få % i utväxlingsskillnad när du ändå byter primär (vilket borde vara ungefär 30% uppväxling jfr med svensk primär). Och om den å andra sidan inte orkar dra utväxlingen kan du ju alltid gå upp i gasarstorlek (det är i alla fall min begränsade erfarenhet att på smallframes så ökar även bottendraget med större gasare, upp till en viss gräns antar jag :D)

Kör i vind,
Fredrik
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Bytte du inte utväxling?
Varvar den inte rätt högt på ettan då?

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Han kanske startar på tvåan? :D

Fredrik
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Jo jag startar på 2an kör bara med 1an i extrem väder som hård mot vind snöstorm och våldsamma uppförsbackar..:)
Jag har bytt vev cylinder mm tidigare på en äldre v50 men har inte
skrivit upp vilken utväxling det var.
Den går bra på en 16/10 förgasare med 75cc cylinder standard vev
har bara bytt munstycken och satt på 10" 3,00" hjul och det har funkat fint,men att sätta på 10" 3,50" är en tanke att man kanske får bättre gräpp i snö och blask.
Jag åker året runt om det inte är som sakt snöstorm och kanske då bara på 1an....
Men nu ska det arkiveras fotograferas och stämplas in hemmliga komihåg nummer...
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by freddarok</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Bytte du inte utväxling?
Varvar den inte rätt högt på ettan då?

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Han kanske startar på tvåan? :D

Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Helt riktigt, ettan får bli reservväxel om ingen annan fungerar. :wink:

Crispin
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas</i>
<br />
Kan man trycka dit på en v50 67 10-3,5" eller tar det i över allt och
framför allt avgasröret.Jag har inte orginalet på...
:):D:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nja, som sagt se tidigare tråd, men själv skulle jag nog inte mecka omkring med 3.50 om det inte handlade om en enkel uppväxling utan att klyva motorn. Beroende på däckfabrikat så kommer de eventuellt att ta i ljuddämparen både ut från cylindern och framme vid svingen, plus i stötdämparen (fjädern, men den går ju att byta till rak), kanske också i själva svingen (kan ju filas iofs) samt baksidan av cylindern/cylinderkåpan. Men man dör ju inte av att testa:)
Post Reply