Vespa Super -56

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Hoppas den blir rätt när den är på plåten. 2K "späds" ju ut med de där blandmedlen. Spännande att följa med din historia! En av mina favorittrådar just nu! :)
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Spännande att följa med din historia! En av mina favorittrådar just nu! :)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kul att höra. Trodde alla var trötta på mej och mina frågor vid det här laget... Slänger ut lite bilder sen när det börjar hända saker, men gör la det på "projekt" kategorin...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tänkte lämna in bakfjädern på pulverlack. Den ska ju vara svart. Men ska den vara matt, blank eller halvblank? Har trumlat framfjädern så den är riktigt fin, men den lär ju rosta ganska fort om man inte behandlar den. Vad sägs om elzink?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Halvmatt skulle jag säga, det skall ju likna fosfatisering och den är nog inte matt och kanske inte gnistrande. Någon annan kanske är av annan åsikt???

Elzinka bara, men be dem stoppa fjädern i ugnen för en stund så att den inte skall brista av inre spänning. De vet nog vad det gäller när du ber dem baka den. :)
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Elzinka bara, men be dem stoppa fjädern i ugnen för en stund så att den inte skall brista av inre spänning. De vet nog vad det gäller när du ber dem baka den. :)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kan den brista av inre spänning om man elzinkar? Fixar det genom jobbet. Skaickas iväg och jag träffar aldrig de som fixar det. Ska man skriva att de ska "baka den" eller???
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Fosfaterat - fjäder, fäste + chokehandtag.
/P
Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Elzinka bara, men be dem stoppa fjädern i ugnen för en stund så att den inte skall brista av inre spänning. De vet nog vad det gäller när du ber dem baka den. :)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kan den brista av inre spänning om man elzinkar? Fixar det genom jobbet. Skaickas iväg och jag träffar aldrig de som fixar det. Ska man skriva att de ska "baka den" eller???
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Elektolyten gör att hydrogen tränger in i materialet och orsakar vätesprödhet. Därför måste detaljen värmar direkt efter eletrolyten för att driva ut vätet.:wink:
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Elektolyten gör att hydrogen tränger in i materialet och orsakar vätesprödhet. Därför måste detaljen värmar direkt efter eletrolyten för att driva ut vätet.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ok, får höra med chefen om det går att framföra instruktionerna. Klarlacka annars månne?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Fosfaterat - fjäder, fäste + chokehandtag.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ser nästan mer mörkgrått ut tycker jag... Det är ingen vl3t fjäder där på bilden va? Min ser inte alls ut så...
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Nej, den sitter på en V31T.
Fjädern ser lite blank ut, men det är för att den är lite inoljad.
Det är ju en ytbehandling och går faktiskt inte att jämföra med färg.
Vore kul att se hur "svartpassivisering" ser ut.
/P

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Fosfaterat - fjäder, fäste + chokehandtag.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ser nästan mer mörkgrått ut tycker jag... Det är ingen vl3t fjäder där på bilden va? Min ser inte alls ut så...
[/quote]
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Litet finsk presentation: Elzink = sähkösinkitys, musta = svart. Och ni behöver det på denna sida:
http://www.suomenelektropinta.fi/index. ... &alaosio=1
där ni nere till vänster hittar en drop-down där ni väljer sähkösinkitys och sedan musta. Där visas hur svartpassivering ser ut.
Jämför med sininen=blå och keltainen=gul. Alltså blåpassivering och gulpassivering. Svartpassivering ser bra ut jämfört med de fosfaterade delarna. Fördelen är dessutom att ytan kommer att vara tåligare än målat. Om du skickar för elzink något annat så är det en pipa snus att stoppa den här fjädern med och få en hållbar fjäder för flera år tillbaka. Bara skriv en lapp som du binder fast i fjädern där det står svartpassivering och "bör ugnbakas/hettas upp pga vätesprödhet". De vet nog, de gör det som arbete.

Och precis som Fritte så kunnigt visste och jag vet att det är rätt, men kunde inte förklara mig så bra så är det just vätet som får fjädern att gå i bitar.

För att få snyggt resultat så putsar du bort rost och målfärg m.m. Då får du snyggt jobb tillbaka. För jämförbart med "FIFO = first in, first out" är "SISO = **** in, **** out". :wink:

Vi skickade en inte så väldigt bra putsad fjäder och fick den rätt så skaplig tillbaka, litet av det kvarblivna rostet var kvar. När vi hämtade sakerna så blev vi presenterade av en annans förjobb, ett rör som var filat och polerat så man blev bländad. Killen förklarade att det här blir det bra resultat av när den fått sitt dopp... Nåväl, fjädern var bara en nödlösning, vi skulle köpa en ny, men ville ut på vägen innan den nya skulle komma. Och om jag funderar närmare så är den gamla fortfarande på plats... :D
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Fick tillbaka dem idag. Blev riktigt nöjd...

Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Snyggt! Bakfjädern ser helt rätt ut, tycker jag.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Fyndade precis en 125cc motor VNB6M, med slidmatning. Nu undrar jag vilken av mina 2 motorer (VGL1M & VNB6M) jag ska satsa på att montera? Går VNB6M-motorn att överhuvudtaget klämma in? Vilken skulle vara fördelaktigast. 150cc är ju mer än 125, men å andra sidan kanske 125an är lite trimmvänligare? Kan man ta upp veven och slänga på en polini cylle på den? Ingen av dem är ju rätt orginal så jag kan lika gärna satsa på prestandan...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Var nere i garaget och tog en snabbtitt. Såg direkt att motorfästet på VNB6M är radikalt kortare. Lika kort som till en smalframe typ. Går det att förlänga?
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Ge upp!

Har vi inte pratat vackert om orginalrenovering & fix här på forumets allra längsta tråd? har inte alla underbara Forumister bidragit & Hjätlp massor för att allt ska bli rätt i form, mekanik, kulör, ytbehanling & vigör?

MEN om du nu nödvändigtvis ska kränga in en VNB-rova i en gammelram så finns det bot. Tyskarna brukar använda sig av en "bracket" ( hjälpram i 4-kantsrör) som man skruvar in i orginalfästena, för att sedan bulta i förgasarbottenplåten. Därefter kan man slå i en modern motor, Dock så kvarstår problem med fjädringens lajing och förgasarens placering, den kommer att ta i ramen ganska så duktigt. Oftast tar även tändstiftet i motorkåpan.

Mycket jobb. blir det.

Eller så tar man en gammelsving och sågar av och svetsar fast på den nya motorn, efter det att man sågat av svingen på den. Finns folk som har gjort det tydligen...:D



"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Har vi inte pratat vackert om orginalrenovering & fix här på forumets allra längsta tråd? har inte alla underbara Forumister bidragit & Hjätlp massor för att allt ska bli rätt i form, mekanik, kulör, ytbehanling & vigör?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kommer det från mannen med motorn i framkåpan? :)
Nej, allvarligt talat så hade jag helst satt in orginalmotorn om jag hade den. Men eftersom den saknas så letar jag alternativ. VGL1 verkar passa bäst som den är i chassit (den satt i när jag köpte den) men tänkte att den andra kanske skulle fungera bättre. Men tar den i kåporna och bråkar så är det väl inte värt problemen. Jag får bita i det sura äpplet och börja plocka i vgl1-träsket (inget verkar vara där det ska) Tack för upplysningen och sparandet av svordommar och tid...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Gav upp VNB'n och återgick till vgl'en. Fick loss 15970 efter extremt besvär. Den borde gå att fixa. Ta en rondell på bulten som är av och svetsa fast en ny, eller ska man köpa en ny? Dessutom går axeln att vicka på i sidleds lite. Ska den göra det?
Image
Tror jag har fått koll på elen också nu. Om jag inte misstar mig så är den extremt enkel på denna motor...
Tyvärr så verkar det totalt omöjligt att få loss oljetappningsbulten. Värmde så det glödde och drog som en get, men den sitter där den sitter och är helt rund...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

svetsade ny bult på 15970, blev bra. Lyckades också till min förvåning få loss oljetappningsskruven. Men nu har jag fastnat igen. Jag får inte isär motorblocken. Har lossat alla motorbultar. Tatt bort både svänghjul och koppling. Men blocken vill inte isär. Har testat med lite milt våld, men vågar inte riskera spräcka blocken. Har jag missat något?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />svetsade ny bult på 15970, blev bra. Lyckades också till min förvåning få loss oljetappningsskruven. Men nu har jag fastnat igen. Jag får inte isär motorblocken. Har lossat alla motorbultar. Tatt bort både svänghjul och koppling. Men blocken vill inte isär. Har testat med lite milt våld, men vågar inte riskera spräcka blocken. Har jag missat något?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

-muttrar bakom tändplattan?:(
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tack för svar. Men nej, dom är borttagna. Kan det vara lagren på veven som sitter bara? Men hur får man loss det i sådana fall? Packboxarna är ju ivägen för att man ska kunna värma.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Fick isär blocken. Ska försöka byta baklagren. Har fått loss bakre axeln och yttre lagret och bussningen. Enbart inre lagret kvar. Måste man ta loss låsringen eller vad det är (röda pilen) för att få loss detta, eller kan man knacka det igenom och ut genom andra hållet? Om låsringen måste bort, hur går det till? Är den gängad? Åt vilket håll isådanafall? Har försökt att knacka den motsols med ett don utan resultat.

Image
pelle
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 20
Joined: Thu 28 Jul 2005, 23:02
Location: Sweden

Post by pelle »

Vilken historia och följetong!!!:D
Är den slut nu?:cry:
Jag har just läst allt på ett par kvällar.
Vad är det du har?:x, en Super 150cc eller en Toring?
Nu är du ju inne i motorn och fixar men om det passar har jag en VL3M som ligger och skräpar.
Har jag missat ditt ramnummer/ någonstans bland alla sidorna?
Passar det med en VL3M så hör av dig.
En förgasare 19D kan kanske passa? Jag har en som skräpar här också.
pelle
Sigtuna
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Oj oj oj,. Det är precis en vl3t jag renoverar. Precis rätt motor. Hur mycket vill du ha för den? Har iochförsej kommit ganska långt i renoveringen av gl-motorn. Men att få "rätt" motor i skulle ju vara kul. Förgasare saknar jag helt för tillfället. Har ingen aning om den passar, men gör den det så är jag intresserad.

Historian är inte slut på långa vägar. Väntar på att få tillbaka chassit från lackeraren. Sen är halva arbetet kvar...
pelle
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 20
Joined: Thu 28 Jul 2005, 23:02
Location: Sweden

Post by pelle »

VL3M ska väl passa som handsken, *93976 är motornr.
Skicka ett mail till mig om du är intresserad så kan du få alla fakta.
pelle.com@telia.com
pelle
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Hej Pelle. Har funderat lite och beslutat att köra på den jag har. Jag har lagt ned ganska mycket pengar på renoveringen och den är nästan klar. Dessutom har pengarna börjat tryta och lackeraren sa att den skulle vara färdig för avhämntning nästa vecka (har dock lärt mig att ta allt som en lackerare säger med en nypa salt) Så jag gör klart den och testar. Men skulle det visa sig att jag sabbat veven eller något annat rejält illa så den inte går som den ska så är jag intresserad av din motor. Hör av mig i sådana fall...
Post Reply