Elit -58 Orginal eller ej ?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Kaparn
Nybörjare
Nybörjare

Elit -58 Orginal eller ej ?

Post by Kaparn »

Ny på forumet och har endast varit smygläsare innan.
Jag har påbörjat renovering av en Vespa Elit -58.
Gråvit till färgen som de flesta verkar vara.
Vid demonteringen så upptäcktes även en grön kulör invändigt samt under skärmar. Omlackerad klurar jag på då. Eller grundfärg??
Hade fått för mig att röd grund är den rätta på vespa.
Samma ägare sedan 1960 och har aldrig lackats om under den tiden enligt förra ägaren.
Ä det troligt att de bytt färg de första 2 åren?
Fanns det någon ljusgrön kulör vid tiden som målats över redan på fabrik för de behövde få fram fler gråvita tro??
Spekulationer spekulationer ;-) Kaparn/8):?:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

grundfägen kan nog variera, 60-talare har en grå-brun-beige grundfärg origial

Federico
Kaparn
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kaparn »

Den har en ganska skarp pastellgrön kulör i kaross inne lykthus skärmar mm. Och verkar ha en grumlig grund under åt beige.
Tanken är en orginalrenov. Ej custom eller hoppaplock i övrigt.

Min fråga till expertpanelen är måla grön eller grå/vit ??

Kaparn / 8)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

är det en elit med lampa på framskärmen eller på styret?

Federico
Kaparn
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kaparn »

Lyktan är på styret.
Taskig datakunskap annars så kanske jag kunde få till en bild.

Kaparn/8)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Kaparn</i>
<br />Lyktan är på styret.
Taskig datakunskap annars så kanske jag kunde få till en bild.

Kaparn/8)

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
favorit i repris; hur laddar man upp bilder, har glömt?)

Frustrerande, jag vet! Har nyss lärt mig:

1. Ladda upp en bild från din dator och lägg ut på nätet, t ex hos www.imageshack.us

2. Välj "resize image 640x480 (for message boards)"

3. Kopiera URL-länken i "Hotlink for forum (1)" och klistra in i meddelanderutan på SSK-forumet.

4. Obs! Ta bort följande text i början på den inklippta URL-länken: "[URL=http://imageshack.us]" samt texten "[URL]" i slutet. På detta sätt visas endast bilden och inget annat (förutom den text du skriver) i inlägget.

V H
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Om du kan berätta ramnummer koden och åtminstone början på serienumret så kan jag nog hjälpa med färgkoder. Jag är helt uslig med att känna igen vissa av era svenska Vespanamn.
Kaparn
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kaparn »

Ramnr: VNA1T 026469.kanske leder till nåt.
Och bilder skall jag ge mig på får vi se.

Kaparn / 8)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Kaparn</i>
<br />Ramnr: VNA1T 026469.kanske leder till nåt.
Och bilder skall jag ge mig på får vi se.

Kaparn / 8)

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

kul! den modellen är inte vanlig i Sverige. Tror t.om att den där hyfsat ovanlig utomlands också. Första modellen med "nya" standarden på motorfäste och ram som lever kvar än idag.

Federico
Kaparn
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kaparn »

Har nu försökt mig på en bild bland medlemmsbilder.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">kul! den modellen är inte vanlig i Sverige.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Jättegrattis till en ovanlig vespa.
Jag tror att jag bara sett en sådan i Sverige tidigare (som inte varit privatimporterad).
Dock figurerar den ganska mycket i både instruktionsböcker och reklammaterial fast i verkligheten...mycket ovanlig.
På den gamla goda tiden då jag hade scooterbutik så hade jag runt 6st motorer till just denna modell, vilket alltid förundrat att man sett fler motorer än scootrar i verkligheten.

och skicket på din ser bra ut med formerna intakta o.s.v.
Det ser ut att vara något monterat på styret ovanför hastighetsmätaren...är det ett eftermonterat tändningslås?

VH/Calle
Kaparn
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kaparn »

Jag tackar.
Ovanlig, kul och jag som trodde att det drällde av denna modell.
Jag har spårat första ägaren som tydligen lever men ej lyckats komma i kontakt med henne ännu. Kan ju vara skoj med historia på den.
Det som syns på lykthuset är en eftermonterad ljusknapp.
Den ordinarie hade kärvat ihop i strömbrytarhuset på handtaget men det har jag åtgärdat nu. Lyktsarg och insats har varit med om någon typ av olycka men styrhuvudet har klarat sig.
Jag har börjat söka reservdelar inför renoveringen.
Då den är lite udda kanske det är bökigt med org.delar eller likvärdiga delar.
Vad bör jag tänka på? Vad bör jag undvika? osv....

Kaparn / 8)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Första sökningen ger som uppgift att din Grålle är tillverkad 1958

1958 VNA1T 010301-068031

och är enligt internationell namngivning en Vespa 125

och enligt Colori Amico den rätta färgen (just denna modell, just detta år) 15046, (grigio=grå, men det visste vi redan). Och de rackarna har inte "översatt" den färgen till PIA-kod. Nå ingen fara, jag skickade en förfrågan dit, vi får se om och vad de svarar.

Svänghjulsplåtskyddet/kåpan skall ha färgen PIA 983 med ett lacklager överst. Grundfärgen heter PIA 8012M och är tydligen någonslags grå, griglio.
Kaparn
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kaparn »

Härlgt med ett forum med så mycket kunskap.
Ja, nu lutar det åt att måla den grå.
För grå skall de tydligen vara.
Skall fälgarna ha den gå kulören som karossen?

Kaparn / 8)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det skall de ha. Och måla inte över lösa bultar, skruvar eller brickor.

Som allmänt tips råder jag att du tar din sköna grålle ut i dagsljus och din digikamera (hoppas du har en) och så fotar du allt vettigt och obegripligt. Alla skruvar, olika vinklar och vrår. Och givetvis också när du plockar den i bitar, så att du kommer ihåg hur det var när du sätte ihop den igen. I och med att du har dokumenterat på nippelnivå hur allt varit, så är det enklast att renovera så att det blir rätt. Kom ihåg undersidor och kläm in kameran i trånga platser: fyll minneskortet till brädden. Längre ifrån, nära och riktigt riktigt nära, uppifrån, nerifrån, alla vädersträcken... Men och utan lort och rost... 8)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

det finns en reservdelslista på scooterhelp, den är för en nyare 125 modell, motorn ser inte ut som din men många (alla?) delar på chassiet är lika.

länk till katalogen--->http://www.scooterhelp.com/serial/VNB.parts.book.html

här kommer ett smakprov på ditt fina delbara styre

Image

Federico
Kaparn
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kaparn »

Grå hjul skall det vara alltså.
Har tagit mängder med bilder på allt och lite till.
Då det var mycket väl rengjort.

Länken med sprängskisser är ju kanon.:D
Den kommer jag få mycket nytta av.

Inre lagret på den främre hjulaxeltappen bör jag få bort då filttätningen saknas där. Hur göra? Värma lagret och avdragare eller vad? Byta till ett kapslat lager eller ett med filtpackning igen?

Ja så nu är jag på G, no return :twisted:

Kaparn / 8)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

så här ser det ut i verkstadsmanualen för 150cc
Image

Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Och så fick jag svar från Italien om färgkoden. Den kanske intresserar någon annan också eftersom den inte fanns direkt utsatt??? <font size="3"> Den grå heter nuförtiden PIA 513. </font id="size3"> De hade tyvärr ingen färgprint av den, men det kan säkert färgfirman trolla fram? Eller göra en provmålning? Alltså be om PPG färgen PIA 513.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Max Meyer ingår ju i PPG numera,
men PIA står för Piaggio och de koderna finns och har funnits länge i översättningstabeller hos många andra färgtillverkare.
/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Såg just att Amico hade den här koden som sista på sista sidan. Suck, men den saknades i konverteringstabellen. Men den verkar vara aningen underligt placerad där på sista sidan.

När vi var och frågade efter färger till vår Vespa så hade PPG-färghandeln inte några konverteringtabeller från gammal MMCC till nuvarande PPG PIA. De ville ha direkt den nya koden, så vi fick ta reda på den själva. Det är ingen nyhet att PIA kommer från Piaggio, det torde knappast vara svårt för någon att komma på det. Men "PIA" behövs i färghandeln och inte "Piaggio". De är så glada när man ger dem koden direkt så att de kan skriva in den i sin dator. Datorn visade en färgbild också, om jag kommer rätt ihåg.

Color Amico står för PPG-färgerna och anger koden som PIA.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jag menade bara att man faktiskt inte behöver känna sig låst till PPG, inget annat.
Piaggios "nya" tresiffriga koder kom ju redan 1966.
/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Grön grundfärg användes, enligt Colore Amico, 1959 till GS 150. T.o.m. 1957 användes rött, sedan dök hasselnötsfärg och gråttupp. Haselnöt är ntagligen en beige färg. 1958 dök grå grundfärg upp, just på din modell. Men det har hänt ofta att "man tagit vad man havit" på fabriken. Kanske en grön grundfärg för GS testades på någon serie i smyg?

Och så dokumenterar du givetvis färgen med din kamera...
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
Haselnöt är ntagligen en beige färg. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Min Touring -62 har brun grundfärg. Hasselnöt är en perfekt beskrivning på den färgen. Beige är den alltså INTE.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Post Reply