Byta 4:e-växel PX200

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Byta 4:e-växel PX200

Post by victor »

Tjo!

Lika bra, tänkte jag, att byta fjärdeväxeln när man ändå rotar, men eftersom det var ett tag sedan jag öppnade en Vespamotor tänkte jag kolla att jag har arbetsgången klar för mig...

1: bort med 2 pinnbultar till cylindern
2: av med kicken
3: fläkthjulet av
4: skruva av alla skruvar till motorblockets yttersida
5: öppna
6: byt växeldrevet
7: nya packningar
8: gå baklänges från nr 6

Nu till frågorna:
* är det något missat ovan?
* behövs något speciellt verktyg för att ta bort fläkthjulet? Avdragare?
* behövs tändning etc demonteras?

Om avdragare behövs - passar Clas Ohlsons, eller ska jag beställa en för ändamålet designad dito?

Vh

Victor
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det vanliga är väl & ta av cylindern..
Men..
1. OK
2. Behövs inte
3. Köp en avdragare avsedd för P
3½. demontera tändning etc
4. OK
5. OK
6. OK
7. OK
8. Montera alla skruvar och dra åt. Lossa alla bultar på cylinder och korsdra, dra sedan med moment till 2,3 kpm (23Nm).:):D:):D
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Jag gjorde en ungevär liknande sak när jag skulle byta växelkors. Istället för att lyfta bort pinbultarna så lyfte jag upp scootern, släppte ner motorn genom att lossna på bakre stötdämparen, sen plockade jag av cylindern. Tyckte det var lättare än att krångla med pinbultarna som kan sitta fast ordentligt.

efter (3) så får du väl även plocka av tändplattan för att komma åt några av de bultarna som håller ihop motorblocket. Vet inte vad du har för tändning på den du ska montera på men du bör märka upp tändplattan mot blocket så du kan montera tillbaka med samma tändinställning.

En annan sak som inte står med är att börja med att tömma ut motoroljan.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Det vanliga är väl & ta av cylindern..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har bara för mig att det är _sjukt_ tajt eftersom jag kör PX i SS-fräjm...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Men..

8. Montera alla skruvar och dra åt. Lossa alla bultar på cylinder och korsdra, dra sedan med moment till 2,3 kpm (23Nm).:):D:):D

Jaha - så man ska behöva köpa en momentnyckel nu? ;)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by topps</i>
<br />Jag gjorde en ungevär liknande sak när jag skulle byta växelkors. Istället för att lyfta bort pinbultarna så lyfte jag upp scootern, släppte ner motorn genom att lossna på bakre stötdämparen, sen plockade jag av cylindern. Tyckte det var lättare än att krångla med pinbultarna som kan sitta fast ordentligt.

Mina är lätta att få bort, har gjort det tidigare, men det känns alltid vanskligt när de ska efterdras eftersom man alltid nojjar att man ska dra sönder gängorna i blocket... Kanske bättre att göra som du och fritte föreslår - det kanske är mindre tajt efter att motorn är nedsläppt...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
efter (3) så får du väl även plocka av tändplattan för att komma åt några av de bultarna som håller ihop motorblocket. Vet inte vad du har för tändning på den du ska montera på men du bör märka upp tändplattan mot blocket så du kan montera tillbaka med samma tändinställning.

Elektronisk tändning - underlättar det eller ska man fortfarande markera?

En annan sak som inte står med är att börja med att tömma ut motoroljan.

Nej, kan ju vara bra... Annars är ju den självtömmande, fast det är aldrig kul att bli smutsig...
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
3. Köp en avdragare avsedd för P

Du menar att universal från CO inte passar? Det fungerade nämligen en gång i tiden för min SS-motor...

Behöver jag en avdragare för fläkthjulet, och en för tändningsdelen, eller sitter tändningsdelen bara med ett par skruvar i blocket...? Har hunnit glömma hur det ser ut därinne eftersom jag inte kunnat meka på länge då jag saknar garageplats - det är svårt att hitta i Malmö :(
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Avdragaren gängas in i svänghjulet
Tändningen måste märkas, den behöver ingen avdragare.

Köpte en ½ motor på eBay & öppnade den.. borde kanske tömt oljan först...:cry:
Post Reply