El-frågor

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

El-frågor

Post by victor »

Hallå hallå!

Våren är i antågande - det är säkert hela 5 grader varmt och töväder i Malmö, och reparationerna inför säsongen bör sätta igång vilken dag som helst... Eftersom det bevisligen finns personer på detta forum som har bättre kunskaper i hur elen på en PX-motor fungerar, vänder jag mig hit...

Motorn i fråga är en PX200-dito. Lusso tror jag, och regulatorn har jag för mig är märkt ducati, den har fem ut/ingångar och en italiensk flagga på sig.

Problem: mitt batteri laddar ur. Detta beror som jag ser det på att
1: inte tillräcklig laddström når batteriet eller
2: något drar ström även när tändningen är avslagen eller
3 batteriet är kasst (vilket det inte är eftersom det är helt nytt)

Så, frågan är hur jag mäter upp de olika problemen för att konstatera vad som är fel...
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Min erfaranhet är att det är laddningsregulatron som har gått sönder, dvs den batteriet laddas inte.

Image
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Skulle det ju kunna vara... Hur mäter man upp den? Utgår från att den ska ge en 13-14V på någon utgång, men hur mäter man om den har effekt nog?
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Man lånar en av kompisen och provar om det fungerar :D
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Kostar de så mycket att man inte bör lägga deg på att testa med ett nyköp? Kan ju oavsett inte vara fel att förnya..eller?
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Åå just den här mackapären har jag varit med om mycket stort prisspann från typ en 100-lapp från affären långt borta i Asien till nästan 1000-lappen för orginal Piaggio, men det var ett gäng år sedan så förhoppningsvis har priset sjunkit.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Känns ju lite som en principsak att inte byta den utan att först konstatera att den jag har är trasig...

Saken är den, då jag byggt ihop mitt elsystem själv [:/],så kan det mycket väl vara något annat som är fel...

Alltså, hur tusan mäter jag upp den #€€#%""?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

ta en multimeter och ställ in den på ohm-mätning. Mät sedan mellan stiftet för batteriet och jord, dvs godset på regulatorn. En bra regulator ska ha åtminstone 1-tals kilo-ohm i resistans. En annan variant är att sätta multimetern på ampere-läge och mäta i serie med batteriet på plats, då ser du hur mycket ström som läcker.

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by victor</i>
<br />Känns ju lite som en principsak att inte byta den utan att först konstatera att den jag har är trasig...

Saken är den, då jag byggt ihop mitt elsystem själv [:/],så kan det mycket väl vara något annat som är fel...

Alltså, hur tusan mäter jag upp den #€€#%""?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Post Reply