Skuren kolv och cylinder

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Jörgen
Nybörjare
Nybörjare

Skuren kolv och cylinder

Post by Jörgen »

Hej

När jag tagit bort cylindern & kolven så upptäckte jag följande.
Kolven hade ett litet hål i toppen samt såg väldigt skamfilad ut.
I cylindern hade "kromet" släppt i toppen.
Vad är bäst.
Fodra om cylindern och köpa ny kolv?
Köpa en Polini 177cc cylinder + kolv?
Om jag köper en Polini 177cc cylinder måste man ta upp en ny kanal eller går det att köra ändå (tycker det är synd att förstöra motorblocket).
Finns det andra tillverkare som har "Bolt on" cylindrar?
Vespan är en touring 150cc 1959.
Tyvärr vet jag ej hur jag lägger upp bilder på kolven och cylindern.
Hittade dessa på SIP.

Cylinder kit 150 VNA-VBB,
without cylinder head, d=57mm,
baffle head piston, 2 ports
Art.-No. 24161600

Cylinder kit Vespa 150/GL/
Super Sprint '64-'74, d=57mm,
2 transfers, without cylinder
head, crowned head piston
Art.-No. 24161400

Funkar båda?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Om du inte ska porta om motorn och byta förgasare till en 20/20 tror jag inte det är speciellt lönt att sätta på en trimcylinder, det ökar bara risken för nypning när du kör.

Jag tror att båda fungerar men att su bör välja samma typ av kolv som satt i så du kan återanvända toppen.

Ett bra och robust Touringtrim är annars DR177cc som levereras med topp och allt till ett bra pris. Man måste bestycka om förgasaren och egentligen ta upp 3:e porten. En kompis satte den dock "bolt on" på en popolino med en 17mm förgasare och den gick riktigt bra, stark och toppar 90 km/h.
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

fast det är ju ingen ide att skruva dit nya bitar innan du kommit varför du har ett hål i kolven, då får du ju bara hål i din nya kolv också.
kolla bestyckning och så att tändningen står som den ska.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />fast det är ju ingen ide att skruva dit nya bitar innan du kommit varför du har ett hål i kolven, då får du ju bara hål i din nya kolv också.
kolla bestyckning och så att tändningen står som den ska.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

helt rätt tänkt! det kan vara mycket som är felinställt.

man kan ju faktiskt sätta en PX 150 originalcylinder på en Touring, visserligen dyrare än DR 177 men troligtvis mer pålitlig.

är det verkligen bolt on med 177 cylinder på ett touringblock? jag vill minnas att det är väldigt lite tätningsyta där den tredje porten går ner från cylindern.

Federico
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Som sagt, jag testade bara på en Popolino VNS4 (inte smallframe) och där gick det bra. Marginalerna var dock inte så man jublade men det räckte. Vi kunde till och med ta upp tredje porten vid ett senare tillfälle men frågan är hur mycket nytta det gjorde.

mvh/HB
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Vill inte vara småsint, men hör inte trimfrågor och -tips till trimavdelningen? Polini m.m. låter inte riktigt som en "renovera en pärla till orginalskick". När forumet nu blev mera strängt så tycker jag att det skall gälla alla avdelningar...

hälsn. från en som saknar en viss skrivare... :(
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Vill inte vara småsint, men hör inte trimfrågor och -tips till trimavdelningen? Polini m.m. låter inte riktigt som en "renovera en pärla till orginalskick". När forumet nu blev mera strängt så tycker jag att det skall gälla alla avdelningar...

visst, men finns det verkligen nya tvåportscylindrar att köpa? en "trimcylinder" som DR kan ju vara ett budgetalternativ för en renovering.

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Vill inte vara småsint, men hör inte trimfrågor och -tips till trimavdelningen? Polini m.m. låter inte riktigt som en "renovera en pärla till orginalskick". När forumet nu blev mera strängt så tycker jag att det skall gälla alla avdelningar...

visst, men finns det verkligen nya tvåportscylindrar att köpa? en "trimcylinder" som DR kan ju vara ett budgetalternativ för en renovering.

Federico
men om det är en korsning av "trim" & "renovering" passar den ju inte under nån rubrik.. eller?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Med tanke på hur mycket trimcylindrar har skruvats på plats och gamla lagts/slängts åt sidan så finns sådana att skaffa, men kanske inte på SIP utan kanske hos grannen i Sverige. EHR kan t.ex. ha sådana i sina gömmor. Eller på eBay. Finns nog om man vill.

Och när man renoverar/restaurerar så är det tyvärr så, att man inte alltid kan gå den billigaste och enklaste vägen om man vill få något bra till stånd. Som andra inte sedan skäller ut som billigt skräp som det är tillåtet att skära i bitar för att patinat har förstörts. Vilket sades i en annan tråd här på forumet. Det är minsann inte enkelt att renovera då man får som svar att om man rör den slutkörda målfärgen (=rostskyddet med dekorativt innehåll för ramen) så har man förstört historik. Försöker man behålla orginalmotorn så får man veta att man är löjlig, där får man byta fast alltihop och såga upp hål till höger och vänster utan att det inverkar på historiken. Ja, jag är kanske bakom flötet men tycker det är aningen jobbigt emellanåt att hänga med hur man skall göra för att det skall bli rätt. Och då tycker jag det är enklare att pärlrenoveringen håller sig till orginal och trimningsfrågorna till trimningsavdelningen.

I denna tråd kunde det vara bra med bild på cylindern om den ännu går att rädda. I renoveringar är det ofta bra att försöka rädda det som ännu räddas kan. Att fodra är inte helt billigt men då har man igen möjlighet till att använda en massa härliga orginalkolvar. Går man över till trimningshållet så har motorn kanske resten av livet en jobbig underhållslabyrint att springa i.
Post Reply