Renovering.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Renovering.

Post by Ferrari »

Hej, har lite frågor om beställning från "SIP".
Jag tänkte beställa "Exhaust SITO ET3 banana" från dom, ville egentligen beställa från EM-Scooter, men dom hade inte allt jag skulle ha så det blir dyrt med två frakter.
Eftersom SIP har allt så blir det dom.
(Bara så att alla vet att jag e en trogen EM-kund egentligen).

Frågan är när man beställer ET3, är det någe mer man skall ha, så att det blir komplett. Jag vet att man behöver 2 packningar till krökens ändar.... Något mer ???
Förresten, är det någon som provat den kromade varianten, e det snyggt ??

Växellåds olja, finns ju en hel del att välja på. Min Vespa läcker för övrigt från (tror jag) kickaxeln, är det ett stort ingrepp att få det åtgärdat ??

Jag har hänat (vissa säger honat) ur min cyll, och mätt upp den till 47,55mm var 47,50mm innan häningen. Det är en "DR" cyll, försöker hitta en ny kolv alt. bara nya kolvringar men verkar vara helt hopplöst. Hittar bara till DR 47,0mm och 47,4mm. Köper man dessa kolvar/ringar är väl risken för sämre komp ganska stor ??
Blir väl att man får köpa EM´s kompletta Polini cyll senare i vår.

Fästet till mitt frambroms handtag är knäckt på under sidan. Så skruvens mutter som sitter på undersidan av bromshandtaget, vilar mot handtaget. Inte mot styret som det gör på åvansidan (Hajar ni) Det innebär att det e okej när man skruvat dit det, sedan efer en tripp runt stan och efter några inbromsningar så får man helt enkelt dit och skruva igen. Ganska irreterande. Snart kommer jag med stor säkerhet tappa skruv, mutter och hela helvetet.
Vad göra, måste man beställa ett helt nytt styre ??

Sedan skall vi prata el, kan man köpa färdigkapade kablar i rätt läng till vespa. Om det finns, är det okej att köpa dessa ??

Det satt ingen packning mellan Toppen och Cyllen, skall det inte göra det. Kan man annars lägga lite tätnings massa, typ locktite etc ??

Sedan var det hastighetsmätare, den jag har nu räcker till 60km/h men är tyvärr sönder. Tänkte beställa en ny, men eftersom jag testade min Vespa innan renoveringen så vet jag att den gör drygt 80km/h hur går det med hastighetsmätarn då ??

Tack till alla members för ett annars väldigt bra och pålitligt FORUM.

Och en till sak, ganska viktig. Är det någon av er som skall till Thailand så kan jag tipsa er om en riktigt stor och hyper billig återförsäljare i Bangkok. Handlade där innan jag åkte hem förra veckan för 1550:- bath = 300:- skr har tittat runt lite och dessa saker skulle jag fått betala ungefär 2500 skr om jag skulle beställt från SIP/EM scooter. Okej allt var inte orginal men vissa saker var det.
Så e det någon som vill ha adress så kan jag scanna in visit kortet åt er här på forumet.

Fullt upp med renovering...
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Svar på fråga 6:
Det skall tydligen inte vara någon packning där. Jag hade en förrut men den är nu borta. (Förra ägaren satte dit den)

Scanna gärna in visitkortet, kan ju alltid lura en kompis som ska dit...

Pe
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

#1 Kromat är väl altid snyggt, frågan är väl snarare hur kromet håller. I bananens fall har jag ingen personlig erfarenhet, men alla blås rostar ju...

#2 rak SAE 30, ska det vara. Brukar själv köra på Motuls och det funkar bra. Tror inte det är så stor skilnad för smallframe (V50 slirar ju på kopplingen vad du än gör...)

#4 Prata med en svetsfirma om de kan svetsa på en bit åt dig, kan dock vara billigare att köpa nytt styre...
Om du inte hittar någon som gör det på kafferasten för lite bullar =)

#5 Färdiga kit brukar väl finnas till många modeller, kolla bara att ditt fordon inte har någon special-svensk-el-dragnings-undantag... Att dra ny el i "fel" färg kommer man ofelbart att få äta upp det vid ett senare tillfälle.

#7 Men du får väl inte köra fortare än 25 med de nya moppereglerna, väl :wink:

/JM

PS. Det är väl inte den eventuella SS90-motorn du renoverar sönder??? Om det nu var en sådan du fått tag på är den nog värd j*kligt mycket pengar till rätt samlare. Sälj den och köp 3 färdigrenoverade moppar för pengarna...

--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

Renoverar sönder ???
Hur fan lyckas man med det, om man renoverar något så försöker man ju återställa produkten till originalet, eller ??
Sedan att man behöver lite hjälp på vägen dit... av tex. detta forum.
Men om min vespa nu är en 90ss, vad gör dom så ovanliga.
Den är ju i alla fall fyrväxlad så det är ju i alla fall en "ss" modell ??
Eller kan det vara något annat ??
Och vad är skillnaden på en 50ss och en 90ss, förutom att det är 50cc och 90cc. Finns det något annat som skiljer dem åt ??

Lite mer frågor att bita i ??

Ska scanna in Visit kortet någon dag när jag fått tag på en scanner. Vet inte vart jag skulle kunna göra det bara.... Hmm jag skulle ju kunna ta kort på visit kortet med digital kameran istället....
Återstår att se hur det blir.

vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det mest speciella med den där SS90 är att det gjordes väldigt få, ca 5000 st. Och den har visst den där roliga bagagelådan som ser ut som en reservtank ovanpå reservhjulet som står mellan benen på åkaren istället för det normala fästet framför knäna.

50 SS och 50 SR är tydligen ännu sällsyntare (ca 2500 och 160).

Sällsynt är sällsynt och det är tydligen ett värde i sig.
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

Jo men det jag undrar är om även motorn är sällsynt, för den passar väl på alla v50 frames ??

lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

har du inga bilder på vespan?

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Post Reply