funderingar kring 50cc

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
knasluva
Nybörjare
Nybörjare

funderingar kring 50cc

Post by knasluva »

Hade tänkt köpa en 50cc till brorsan men vet ej vilken.
det finns galet många modeller:S,SS,SR,Sprint,N,L,R(har jag fattat rätt att de tre sista endast har skillnad i chassit),PK,XL.
någon som har råd och ideer? det skall självklart trimmas så det går mer än 30 så helst skall man väl hitta en S-modell i något slag.
är det någon modell man ska akta sig för? har hört att vissa modeller ej går att byta till större cylle på, stämmer detta och isåfall vilka?
Någon som har eller vet om någon som har en 50cc till salu?

MVH
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Hej. Lite fel säsong för vespaköp. Men det dyker upp vespor på Blocket ibland och angående modell så får du nog anpassa dig till utbudet. Jag har två v50 R och det är jag nöjd med då det är lätt att hitta reservdelar. Det är ej heller något större problem att skrämma upp dessa så du behöver inte sikta in dig på S-modellen tycker jag.
Lycka till.
knasluva
Nybörjare
Nybörjare

Post by knasluva »

vet du vad det är för skillnad på N,L,R?
Vill du sälja den ena?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by knasluva</i>
<br />vet du vad det är för skillnad på N,L,R?
Vill du sälja den ena?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tjabba

Svensålda V50, N, L eller R är ungefär samma, L hade lite "lyxigare emblem" i silver o.s.v. Motorn är i princip densamma också. Lite skillnad på tändningen å så. Däremot skiljer det lite mellan årsmodellerna.

enligt Piaggos listor så är N tillverkade mellan 1963 och 71, L mellan 66 och 70, till sist R från 69 till 1983.

Alla tre har samma chassie och motornummer V5A1.

Federico
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Hade väl inte tänkt att sälja ännu. Tanken är att jag och tjejjen ska ut och åka när vädret är bra :). Prova med erikh här på forumet, han kanske vill sälja en av sina. Blocket har en.

är du intresserad av renoveringsobjekt så öppnar det för lite fler möjligheter

v50 R har motornummer V5A2M mellan år 71-83 (samma som 50 special).
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />
v50 R har motornummer V5A2M mellan år 71-83 (samma som 50 special).

mm. 1971 men det är väl fortfarande samma treväxlade motor som tidigare på den svenska versionen. Ändringen finns noterad hos Piaggio från nummer V5A1 752189. Det finns också ett antal "felmärkta" ramar med nummer som visar tidigare årsmodell än vad det egentligen är.... puh!

Har du en svensksåld vespa 50 med V5a2 motor original? treväxlad med 16/10 fugge?

/F

Federico
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

nja, den ena (se annan tråd) är ett mysterium. den har som sagt en treväxlad V5A2M motor med en Dell'orto TA 18c fugge (?). Den andra ska vara en 79'a enl. chassinumret och den har också en treväxlad V5a2m motor men med en 16/10. bägge motorerna är VoV-märkta så de ska väl vara svensksålda en gång i tiden...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />nja, den ena (se annan tråd) är ett mysterium. den har som sagt en treväxlad V5A2M motor med en Dell'orto TA 18c fugge (?). Den andra ska vara en 79'a enl. chassinumret och den har också en treväxlad V5a2m motor men med en 16/10. bägge motorerna är VoV-märkta så de ska väl vara svensksålda en gång i tiden...

är det vanligt insug med 19mm fattning på den med konstiga fuggen?

Federico
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

nej. insugningsröret är större om jag minns rätt. den ser ganska kul ut faktiskt.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

fuggen hör tydligen hemma hos 50-tals 125'orna har jag precis fått veta. fungerar bra på min "moppe" också. choken är av klassisk modell (spjäll som täpper för luftintaget) så den är inte ikopplad.
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Jag har en Vespa50 till salu och den är renoverad.. går lite fortare än orginal. Intresserad?
parnor
Drömmare
Drömmare

Post by parnor »

Hej
Är nybliven ägare till en V50S -65. Tjejen har en V50 och vi trodde att vi köpte en till...
Har dock efter start insett att S:n är väsentligt piggare. Enligt tidigare diskussion i forumet registrerades 50S som lätt motorcykel, frågan är nu: Mörka effekten och försäkra som moppe eller försöka spåra ursprunget och rega om den som lätt MC. Synpunkter och råd mottages tacksamt.
Har också en teknisk fråga, bägge våra vespor har bra gnista men är svårstartade med kicken, framförallt varmkörda. Råd någon!
Snart är det vår!
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by parnor</i>
<br /> Har också en teknisk fråga, bägge våra vespor har bra gnista men är svårstartade med kicken, framförallt varmkörda. Råd någon!
Snart är det vår!
Hej!
Kanske bara behöver en liten service; byte av tändstift, justering eller byte av brytare, kontroll av kondensator, rengöring av förgasare, kontroll av bensinen (luktar den härsken så byt) etc.
--> I Skåne känns det redan som vår!
/Calle
Post Reply