Vilka modeller är moppeklassade?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling

Vilka modeller är moppeklassade?

Post by Bluesman »

Vilka (äldre, alltså) Vespa/Piaggiomodeller är icke MC-körkortspliktiga? Vespa 50, såklart, men sen?

Mvh /R
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Legalt sett, vad jag vet, bara Vespa 50. Och inte ens alla Vespa 50 utan bara de som typades in som "svenska" mopeder av importören (de har sk VoV-nummer). Dessutom såldes riktigt tidiga Ciao under Vespa-namnet men dem bortser jag från här.

Detta utesluter alltså bl a Vespa 50S, som i Sverige såldes som lätt mc, och alla utlandssålda Vespa 50, t ex denna http://www.blocket.se/vi/10889048.htm?ca=15_s. Tyvärr såldes aldrig de underbara Vespa 50SS och 90SS i Sverige (även legenden om den mytiske 90SS-mannen länge spökade här i Göteborg).

Den andra sidan av myntet är att farbror blå har uppenbara problem att skilja på alla varianter av Vespa smallframe. Givetvis körs Vespa 50S och utlandsimporterade Vespa 50 som mopeder, liksom även en och annan Primavera. Men det är upp till dig och ditt samvete :)

Dock kan det vara värt att fundera på vad som händer vid en olycka om försäkringsbolaget upptäcker att du kört, och försäkrat, en Vespa som legalt är en mc som moped. Det kan bli DYYRT för dig ...
/jens
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Menar du scootrar?

Vad betyder äldre? Innan 1973?

Isåfall i princip endast V50 i dess olika varianter.
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Ah, det klarnar. Tack! VoV-numret minns jag från typskyltarna på tex Puch Florida på den tiden det begav sej. OK, då får det bli letande efter en svensktypad Vespa 50, då. Återigen tack för info!

/R
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

Ni pratar om en man med en 90ss modell i Gbg, kan det va den jag är ägare till idga ???? Trodde nämligen att jag köpt en vespa 50s, men efter renoveringar nu så har jag kommit fram till att ialla fall cyllen är en 90cc så förmodligen är jag ägare till en v90s och inte en v50s. Köpte den nämligen i Gbg i mars förra året. Är det någon som har mer info så posta gärna........

Ferrari röd Vespa 50s -74
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Heisann!

Om du har kjøpt en SS90, så har du gjort tidenes kjøp. Men om du er i tvil, sjekk her http://www.scooterhelp.com/serial/ves.s ... mbers.html hvor du legger inn enten motornummer eller rammenummer.
Så får du svar om hva scooter du har.
Trodde ikke at SS-modellene var solgt i Sverige?

Svint

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det fanns garanterat, i alla fall enligt registreringsbeviset, en 90SS i Göteborg. Numera sitter ramnumret instansat på en vanlig Primavera. Det är ingen SS-motor på den heller.
Vad som hände är minst sagt oklart.
En Vespa SS på 90 cc av årsmodell 1966 registrerades in av Vespa-
Service på Repslagaregatan 1 i Göteborg den 7/6 1966. Den hade sedan
tre ägare innan den hamnade hos Vespa-Service igen den 26/6 1970. Där stannade den sedan i ett år och fick sedan P-skylt och ny ägare den 28/6 1971.
Om du har fått tag i motorn från den så bör den heta V9SS1M och serienumret bör ligga kring 1880 någonstans.
"Mannen" som hade den sommaren 67 och 68 hette Björn Olsson.
/P
Image
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

Är det samme Björn Olsson som sälger en vespa på blocket nu i denna annons ??
http://www.blocket.se/vi/10799248.htm?ca=11_s
Eller är det bara en ren tillfällighet. Nu skall jag forska vidare i min vespa... Ramnummret hittar jag inte, det sitter väl vid plåten/skarven till motorluckan om jag inte minns fel. Den är ommålad ett flertal tillfällen, så det e inte så konstigt. Men motornummret finns väl att hitta bakom kopplingsdosan som siter på motorns "upphägningen" till ramen ? Skall dit och skruva senare idag, så det visar sig....

Ferrari röd Vespa 50s -74
Post Reply