Hej igen.
En tidigare ägare till min V50 har utav någon anledning ändrat storleken på hålet på sidokåpan in till motorn så att den vanliga luckan känns för stor (den överlappar kanten på övre vänstra hörnet). anledningen till detta, misstänker jag, är att han (eller hon) har införskaffat fel lucka vid ett byte och därför ändrat dimensionerna på hålet, istället för att köpa en till lucka av rätt dimension. Kan någon ge hjälpa mig att luska ut vilken lucka det skulle kunna vara? Luckan borde vara UNGEFÄR lika stor som den vanliga men lite kortare bredd upptill, ca 23 cm istället för normala ca 26. höjden stämmer med en normal lucka.
mystisk lucka (V50)
Vad jag känner till så finns det bara två olika storlekar på motorluckan till Vespa 50. Båda är "normala" beroende på årsmodell. Liten lucka sitter på tidiga modeller, dessa är ganska ovanliga i Sverige, men alla svensksålda 50s har t.ex den lilla luckan.
Däremot har det eller är fortfarande svårt att hitta småluckor som reservdel, det är nästan omöjligt att köpa. Så att någon skulle ha köpt en liten lucka till en storlucksram av misstag låter osanolikt, men det kan ju vara länge sedan. Däremot kan det ju ha kapats/ändrats av praktiska skäl, har man stora händer eller fel tändstiftsnyckel så är det inte så kul att byta stift på en 50 med liten lucka. Vad är det för årsmodell du har?
Den lilla ser man på den här bilden:
http://vespa-club-des-savoie.chez.tisca ... N_V5A1.jpg
Och den stora ser ut såhär:
http://vespa-club-des-savoie.chez.tisca ... L_V5A1.jpg
lucka till, eller vad man nu säger! Federico
Däremot har det eller är fortfarande svårt att hitta småluckor som reservdel, det är nästan omöjligt att köpa. Så att någon skulle ha köpt en liten lucka till en storlucksram av misstag låter osanolikt, men det kan ju vara länge sedan. Däremot kan det ju ha kapats/ändrats av praktiska skäl, har man stora händer eller fel tändstiftsnyckel så är det inte så kul att byta stift på en 50 med liten lucka. Vad är det för årsmodell du har?
Den lilla ser man på den här bilden:
http://vespa-club-des-savoie.chez.tisca ... N_V5A1.jpg
Och den stora ser ut såhär:
http://vespa-club-des-savoie.chez.tisca ... L_V5A1.jpg
lucka till, eller vad man nu säger! Federico
Jag har kikat på den lilla luckan men den verkar alldeles för liten för min vespa. Grejjen är den att det behöver ju inte vara en lucka från just en v50 som ska passa. finns det inte en v90 med lite mindre lucka t.ex? eller Popolino?
Ingen idé att försöka lista ut årsmodell. i och med luckbytet så har chassinumret försvunnit. men motorn är en v5a2m *314 620*
Det konstiga är att modifieringen med förminskning av "hålet" är väldigt bra gjord och det enda som egentligen tyder på att detta har genomförts är en svetsfog på insidan. Att en så duktig hantverkare skulle klanta sig med dimensionerna oavsiktligt finner jag inte troligt. Han borde ha haft en befintlig lucka som han rättade sig efter. För övrigt är det mycket annat som inte stämmer, förgasaren är en dell'orto TA 18c till exempel. men den går som ett skott...
out of luck.
C
Ingen idé att försöka lista ut årsmodell. i och med luckbytet så har chassinumret försvunnit. men motorn är en v5a2m *314 620*
Det konstiga är att modifieringen med förminskning av "hålet" är väldigt bra gjord och det enda som egentligen tyder på att detta har genomförts är en svetsfog på insidan. Att en så duktig hantverkare skulle klanta sig med dimensionerna oavsiktligt finner jag inte troligt. Han borde ha haft en befintlig lucka som han rättade sig efter. För övrigt är det mycket annat som inte stämmer, förgasaren är en dell'orto TA 18c till exempel. men den går som ett skott...
out of luck.
C
Då är jag tillbaka till en 50R igen alltså.
Men återigen till luckproblemet. Är det någon som vet någon hemsida där man kan köpa sidoluckor? eller på nåt sätt kika vilka olika typer det finns?
Ska försöka slänga in en bild här så ni kan se hur det ser ut, men jag har inte åtkomst till en webbpublicering där jag sitter nu...
C
Men återigen till luckproblemet. Är det någon som vet någon hemsida där man kan köpa sidoluckor? eller på nåt sätt kika vilka olika typer det finns?
Ska försöka slänga in en bild här så ni kan se hur det ser ut, men jag har inte åtkomst till en webbpublicering där jag sitter nu...
C
Är ganska säker på att det bara finns två olika storlekar på luckan. men däremot kanske dom ser lite-lite olika ut om man kollar med lupp. Det går i alla fall helt klart att byta lucka mellan 50 och Primavera utan att storleken skiljer. Sedan har ju PK en annan (eller rättare sagt två luckor). luckor på vänstersidan har också 50 elestart. sedan finns det förvaringslucka på vänstersidan på en del Special och ET3/Primmy.
Nytillverkade stora luckor finns nästan hos alla som säljer Vespa, då är det standard till alla oberoende av cylindervol...
Snart en hel julkalender med alla luckor!
Federico
Nytillverkade stora luckor finns nästan hos alla som säljer Vespa, då är det standard till alla oberoende av cylindervol...
Snart en hel julkalender med alla luckor!
Federico