Utväxling trimmad PV?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Utväxling trimmad PV?

Post by fritte »

<b><font color="teal">Jag bygger en PV-motor med 24 mm förgasare, 24/25 racevev, 130 Polini & Poliniblås. Hur är draget på 4:an med en trimning som denna, blir det en markant förbättring om man sänker 4:ans utväxling 3%? Både kopplingskorgen och växellådans primäraxel är skadade så båda måste ändå bytas.

Med en nerväxling i primären till 2,34 och Zirris 4:a blir resultatet:</font id="teal"></b>
Image
Image
<b><font color="teal">Kommer motorn att bli roligare att köra, blir ungefär lika, eller får försämrade egenskaper?

Jag har aldrig kört en smallframe, trimmad eller otrimmad, så jag har ingen uppfattning själv.

fritte</font id="teal"></b>
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Zirris 4:e växel är egentligen gjord för deras extrema kit och passar nog egentligen inte så bra till den trimning du skall göra. Original 4:an passar nog bättre då.

Om du skall byta kopplingskorgen rekomenderar jag Polinis lättade korg som är hela 300g lättare än original (kom ihåg att använda polinis aluminiumlameller...annars går det illa).
Polinis 24/58 lär nog passa bra till ditt setup.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!

Zirris 4:e växel är egentligen gjord för deras extrema kit och passar nog egentligen inte så bra till den trimning du skall göra. Original 4:an passar nog bättre då.

Om du skall byta kopplingskorgen rekomenderar jag Polinis lättade korg som är hela 300g lättare än original (kom ihåg att använda polinis aluminiumlameller...annars går det illa).
Polinis 24/58 lär nog passa bra till ditt setup.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b><font color="teal">Tack för Ditt svar!
Som jag uppfattar det, det lönar sig inte att sänka 4:ans utväxling, motorn drar bra på 4:an med standardutväxlingen. En lägre 4:a skulle innebära att motorn skulle jobba vid för högt varv på 4:an. En 5% höjning är däremot att föredra?
Polinikoppling & kopplingskorg, vem marknadsför dessa?

Fritte</font id="teal"></b>
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

med det trimmet du avser att skaffa så blir motståndet närmst för lågt på standardutväxlingen - även i fyran! Den blir bara ryckig att köra.
Men med en lägre utväxlig så blir det fix och med det setup du avser så blir draget bra även i fyran med längre utväxling (förutsatt då att portning etc. utförs korrekt).

om du bara kör grejorna bolt-on eller om du skaffar ett högvarvigare blås så funkar originalutväxlingen fint.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hej!
Jag avser att anpassa kanalerna i blocket och även ta bort eventuella ojämnheter i cyllens kanaler & insug.

Var köper man Polinis koppling & korg?

Leif
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Härligt!

Polinicyllen är ganska fin från början men portarna måste gradas in mot loppet.
Polinis grejor till Smallframe är bra mkt bättre än till fullframe.

Skall du förresten ha reedinsug? (god idé till detta trim)

EM kan beställa en sådan utväxling, annars finns dom på VE, men osäker om man kan beställa direkt därifrån;
http://www.ve-uk.com/demo/index.php?sea ... _model=698

/C
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<b><font color="teal">Jag har tänkt över Dina svar, och kommit fram till:

Utväxling. Då jag redan köpt en förstärkt stålkoppling, snyggar jag till bef. korg med en fil, och kör med standardutväxling. Om jag sen märker att växlingen är för låg, byter jag.

Reedvalve. Ett insug för slidmatning är redan köpt, men avsett för 2-skruvmontering. Jag tänker nu använda ett annat block med 3-skruvsmontering, så det nya insuget blir Polini med reed och ventilbleck av carbon fibre. Öppnar upp insuget i blocket med en snygg radieövergång.

Tack för Din hjälp, Calle!:):D:):D
fritte</font id="teal"></b>
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Lovely!

Det går dock fino att använda insug för 2-skruvsblock på 3-skruvs d:o...stora brickor och flytande packning gör susen. Fast reed på din setup är nog ultimat.
Post Reply