Elit 1953

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Samot
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Wed 18 Oct 2006, 18:22
Location: Sweden

Elit 1953

Post by Samot »

Har fått tag på en Elit 1953 som är i delar. Skall försöka att renovera denna så nära original som det går. Nu undrar jag om någon vet:

Hur får jag tag på vad det finns för färger. Jag har tänk mig något i beige.

När jag lackar hur är det med svingkåpan, fjädrarna, stötdämparna och stödet, skall dessa också lackas i samma färg ?

Det följde med en packethållare för front montering och en för bakmontering med fäste för reservhjulet, dessa antar jag skall kromas ?

Är det någon som vet om det finns några bilder där man kan se hur de såg ut i originalutförandet ?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Orginalfärgen tror jag att är grå.

Antar jag rätt att ramnumret börjar med VM2T? I så fall är det en Vespa 125, som kallas utanför Sverige. Ramnumret mellan 085871 - 0100619 gjordes 1953. Korrekt?

Orginalfärgen är i så fall grå med ursprungskoden:
MaxMeyerColorCode 15048
nuvarande färg heter PPG PIA 135 påstår Colore Amico. Tyvärr finns det ingen färgbild tillgänglig på deras sidor. Den här färgen får du från färgaffärer som säljer PPG-färger. Någon annan färgmöjlighet nämns inte.

Om du inte tänker använda orginalfärg, spelar det ingen roll vad du väljer.

Nära/närmast sanningen renovering kräver att allt skall vara målat med orginalfärg. Skruvar, bultar, brickor, fotstöd, fjädrar och främre stötdämparen skall vara omålade = förzinkade. Stötdämparen bak skall vara svart (fosfatiserad eller svartpassiverad förzinkning). Fläktkåpan skall ha samma färg som Vespan i övrigt. Tyvärr har jag inte den här Tecnican så jag kan inte kolla detaljerna utan har utgått från 60 års jubileumsboken (som kan ha fel) och tecnican för 56 års modellen. Har någon på forumet den första Tecnican och kan hjälpa med detaljerna?

Lycka till med en så härligt gammal modell!
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Hej! Grattis till racermaskinen!
1953 bör betyda VM1T som prefix, VM2T är väl 1954?. Mig veterligt var den enda originalkulören ljusgrå. På min egen 53:a gjorde jag ett avsteg från original och lackerade den ljusgul.
Svingkåpan ska mycket riktigt ha samma färg som karossen. Stödet ska vara förzinkat. Menar du sadelfjädrarna så ska de vara kromade. Jag lät förzinka min framfjäder medan jag tror att bakfjädern också ska vara det. På min 51:a (V30) ska bakfjädern fosfateras, förmodligen var den cadmierad från början vilket idag är förbjudet. Om Pata läser detta få han kolla i boken "Vespa Technica".
Jag behöver se dina pakethållare för att avgöra. Den främre skulle kunna vara kromad medan det finns varianter bak som antingen ska vara kromade eller lackerade i karossens kulör.
Det fanns en väldigt original Elit i södra Sverige men den har nog lämnat landet nu.
Lycka till! :)

Jah Seagrove
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Bäst att Samot kollar ramnumret, för VM2 har tillverkats 1953 enligt Roms klubb. Men du har rätt, Seagrove, VM1 har också tillverkats 1953. Ramnummer 08831 - 85870. Men Amico talar bara om en enda färg för 1953 för 125:an, den gråa.

Tecnica har bara talat om fosfatisering, kadmering heter antagligen annat än fosfatized på engelska. Men vet som sagt inte om kadmering har använts på Vespor före 1956.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det skiljer väldigt lite mellan VM1 å VM2.
VM2 har parkeringsljus (fyra lägen på ljusomkopplaren), röd plastbit på strålkastaren så att man ser att lampan lyser och fetare baklampa. Baklampan tror jag själv byttes tidigare och inte exakt när de bytte till VM2, kan alltså sitta feta baklampor på VM1. Däremot kan man vara säker på att det inte satt något Bella-baklyse på dem ;-).
Samma grå färg på bägge. (Nästa 125:a, VN1 hade också samma färg)
Kring motorn ska det fosfateras. Fjäder-stötdämpare med fäste, bultar, muttrar, vajerhållare.
Tycker att man oftast ser VM2 i Sverige, men de har ju tydligen bara tillverkats i 15000 ex, medan VM1 gjordes i 85870 ex.
Det där med årsmodeller kan vara struligt beroende på vad man menar. När den tillverkades på fabriken? När den såldes i Sverige? Hur de har valt att dela upp det i Vespa Technica eller hur någon scooterklubb väljer att dela upp det? Fabriken bytte ju inte modeller vid årsskiftet utan löpande.
I Sverige kallades VM1 först Vespa mod 53 och senare kom COMO med påhittet "Elit", kanske för att det, hör och häpna, helt plötsligt fanns två modeller att välja mellan. Vespa U kom ju då, och fick heta "Populär".
Image
/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

När jag dök i Vespa årsmodellundersökningarna märkte jag också genast årsråddigheterna. Men användningen av fabrikstillverkningsåret verkar vara det som används överallt i världen och är enklast att förstå. Det spelar ju ingen roll att en Vespa stått och samlat damm i lager hos någon försäljare eller att den som köpt den inte brydde sig om att registrera den genast. Eller att de tidigaste registreringsuppgifterna har försvunnit eller rentavt är felaktiga. De här uppgifterna är ju enbart speciella för just detta fordon. Däremot så är serien tillverkad till serienummernogrannhet under en viss känd tid i fabriken. Jag kallar de andra åren registreringsår och försäljningsår och de är närmast "nice-to-know"-information. Och de råddiga modellåren, som inte har med tillverkningen att göra, utan mera med reklam, är nästan en sophinksinformation. Bara inte använd de åren som information utom när det är en person som faktiskt vet vad man talar om. Tecnica går också efter tillverkningsåren?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Nej, technica kör med "årsmodeller".
Jag har alltid hört att Piaggio inte har haft någon koll på sina egna papper, i alla fall när det gäller tidiga modeller, men de här i Rom kanske har fått tillgång till bra material. Det ser ju rätt pålitligt ut. Hur länge har den listan legat uppe?
/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Den har funnits åtminstone så länge som jag pysslat Vespa (fr.o.m. sommaren 2005). De har den vettigaste tabellen anser jag. Samma tabell finns ute på nätet i olika former mer eller mindre inkluderad med specialmodeller. Rom uppskattar jag för de har också de nordiska modellerna.

Man skall alltid komma ihåg att vi talar om listor som är t.o.m. 61 år gamla. Fabriken har ju hamnat ut för diverse översvämningar och allt möjligt annat under årens gång. Och att det är italienare. Så i detta fall tycker jag att materialet är Prima!

Menar du med Tecnicas år de där rubriksåren eller? Tillverkningsåren är ju nämnda i faktarutorna. Har du alla Tecnicor? Då när vi beställde våra (2&3) ansåg vi att det räckte, för våra modeller var med i dem. Helt gratis är de ju inte heller. Nu efteråt önskar jag att vi hade åtminstone den första också...

Hur är det förresten, Samot, tänkte du göra en orginalrenovering fortfarande? Den gråa färgen är kanske inte så sexig, men det andas orginal som nörder uppskattar. På den tiden hade man inte så mycket att välja mellan och den grå hör därför till Vespans historia precis som så mycket andra intressanta detaljer.

Finns det mycket av så här gamla ädla Vespor i Sverige ännu? Typ tiotals, hundratals, tusentals?
Samot
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Wed 18 Oct 2006, 18:22
Location: Sweden

Post by Samot »

Tackar för samtliga svar, nu vet jag en hel del mera och vill påstå att NI är helt otroliga på att få fram uppgiftrt. Tack Tack.

Beteckningen enligt originalpappren daterade 23/4 1953 är VM1T 030928.

Kan hålla med om att färg grå inte låter så upphetsande men man kanske skall ta det ändå när det är originalfärgen.

När det gäller pakethållarna så undrar jag om det går lika bra att förzinka dessa då det är svårt att få tag på någon som kromar dem. (Bor i Karlstad).

I övrigt så får jag återkomma när det blir dags att plocka ihop 53:an. Problem kommer säkert att dyka upp.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Kan hålla med om att färg grå inte låter så upphetsande men man kanske skall ta det ändå när det är originalfärgen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

grå är en mycket sexig och upphetsande färg. det finns en anledning till att stilmedvetna Italienare valde den som originalfärg på 50-talet. kör på den!

---Grey is grey... every day---

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image
Färger är svårt, men jag tycker mig se ett stänk av grönt i de "grå" färgerna på de tidiga Vesporna. Färgen är absolut inte bara en svart/vit blandning. Det gröna ger färgen liv, och gör den vilsam att se på.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

de gamla är ju mycket riktigt grönmetallic eller solidgrön (vespa u). men den grå eliten är ganska ljust neutralgrå i färgen. förresten är grå en "färg"?

-chasing shadows.....

Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Och är den färgen verkligen grå?
ebay nummer: 300080121581
Det är den som den "intervjuade skåningen med många vespor" i den där samlarblaskan var så nöjd med. Avslöjad av nyckelringen.
Lite kul att säljaren inte anser att den når upp till italiensk renoveringsnivå... Han har säkert rätt.
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Och är den färgen verkligen grå?
ebay nummer: 300080121581
Det är den som den "intervjuade skåningen med många vespor" i den där samlarblaskan var så nöjd med. Avslöjad av nyckelringen.
Lite kul att säljaren inte anser att den når upp till italiensk renoveringsnivå... Han har säkert rätt.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ja den är gul. men jag har sett flera Elit (slitna bruksmaskiner,troligtvis original) som varit grå, mer som stålgrå. men det kan ha varit 1956:or eller nåt.

Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ja, min VM2 var väldigt grå, men brydde mig inte så mycket om såna detaljer på den tiden.
Jag vet inte om den färgen var original.
De i technica ser faktiskt också väldigt gula ut.
Image
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Då kanske det var COMO som hade den goda smaken att specialbeställa grå? Vesporna skulle gå linje med deras skärmaskiner ute på tryckerierna....

Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Och ni kommer ihåg att ljusgrå reflekterar omgivningens färger? Så färgen på fotot kan vara fel även om färgen är rätt. Och att tryckeriets färger kan bli fel. Och kameran och ev. film och skärm kan förvrida... :)

Nå, i vilket fall som helst så signalerar grå vespa om att här är en riktigt gammal vespa. Vilket får folk att samlas i ring runt omedelbums. Och det är ju trevligt!

1956 kommer en ny färg ut på 125:an: 15081. Som nu heter PIA 157. Och den är också grå. Vespan heter inte mera VM1 eller 2 då mera utan VN2. VN1 har alltså PIA 135.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Då kanske det var COMO som hade den goda smaken att specialbeställa grå? Vesporna skulle gå linje med deras skärmaskiner ute på tryckerierna....

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, det kanske var den av bröderna Bjerke som även drev Metronome i samma lokaler.
Alice Babs kanske hade något att säga till om?
/P
Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Och ni kommer ihåg att ljusgrå reflekterar omgivningens färger? Så färgen på fotot kan vara fel även om färgen är rätt. Och att tryckeriets färger kan bli fel. Och kameran och ev. film och skärm kan förvrida... :)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

du har rätt vespaco, speciellt är detta ett problem med digitalkameror som vitbalanserar (oftast bra men ibland helt fel). Men bilden talar för att den är gul, man kan oftast kontrollera om en bild är rätt eller fel genom att leta efter detaljer som man vet är vita,grå eller svarta. datorskärmen kan också luras. det här inlägget kanske låter helt off-topic men det kan vara bra att ha i minnet när man surfar runt för att hitta inspiration för renoveringar m.m.

Federico
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Grå och grå, F. Jag vill ju hävda att de var ljusgrå. Något åt vitt utan att vara kritvitt. Jag valde som sagt ljusgul efter att ha begrundat min trötta gamla originallack. I efterhand kan jag tycka att jag borde valt den ljusgråa originallacken. Nypålagd är den inte så dyster som det låter här.
Paka, det är inte ett Bella-baklyse på min. Det är samma som sitter på Dürkopp Diana och av fabrikat Hella. Jag vidhåller att det suttit på min Elit sedan den var ny! Storsamlaren på Vespa i norr har ett NOS-lyse likadant som mitt.
Min VM1T har dessutom den lilla röda lampan på framlyset fast jag också sett uppgifter att de först kom på VM2T.

Jah Seagrove
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jag minns väl när vaktmästaren på min lågstadieskola (mitten 50-talet) puttrade iväg på sin då ganska nya Elit, i hatt och trenchcoat. Och jag vill hävda att den var ganska klart ljusgrå, utan färgskiftningar åt grönt eller gult. Jag tyckte den var så fin ...
/jens
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Jag minns väl när vaktmästaren på min lågstadieskola (mitten 50-talet) puttrade iväg på sin då ganska nya Elit, i hatt och trenchcoat. Och jag vill hävda att den var ganska klart ljusgrå, utan färgskiftningar åt grönt eller gult. Jag tyckte den var så fin ...
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Menar Du inte småskolan eller folkskolan?:):D:):D
TSPS
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Fri 16 Feb 2007, 03:12
Location: Norway
Contact:

Post by TSPS »

Hei,
Jeg har skrevet en liten artikkel på min web side om restaureringen av min -53 VM1T, kan jo kanskje være til litt inspirasjon?

Image
http://www.vespaservice.no/index.php?ma ... a8e569fbd0

Med tanke på farge endte jeg opp på en grå pastell 18048, men med litt mer grønt i en hva de fleste skrevne kilder sier. Dette etter å ha studert flere urørte VM1T modeller som alle hadde pastell grå med mer eller mindre grønt i seg. Faktisk har jeg funnet VM1T som er nesten like grønne som de blekeste U modellene jeg har sett.
Uansett så gjør det lille hintet i grønt seg godt sammen med fargen på salen som originalt var sort med hint av grønt, samt den grønne skiven i speedometeret.

I solen ser den ut som 18048 men i skyggene blir den litt mer svak grønn beige pastell.

Farger på Vespa er ikke lett, jeg har nå med 90% sikkerhet gitt PIA koder og oppskrifter på båten. Kan jeg få tak på en bit med original lakk, så renser jeg, rubber og polerer den, og bruker den som referanse.

Når det er sagt så har jo Vespa fargene også vært notorisk varierende originalt, særlig på begynnelsen av 50 tallet hvor fabrikken slett økonomisk på grunn av den hurtige veksten fabrikken var inne i.

VM1T modellen var Vespaen som skulle bli av med tidligere barnesykdommene og stabilisere Piaggio’s økonomi, og det gikk jo riktig så bra, siden fabriken fortsatt eksisterer :wink:

Mvh,
Trond
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

jencla wrote:Jag minns väl när vaktmästaren på min lågstadieskola (mitten 50-talet) puttrade iväg på sin då ganska nya Elit, i hatt och trenchcoat. Och jag vill hävda att den var ganska klart ljusgrå, utan färgskiftningar åt grönt eller gult. Jag tyckte den var så fin ...
/jens
Var hos en lackerare igår, och han provblandade nyans PIA157, som Vespa hade 1955,enligt recept, förutom vit och svart ingick guldockra.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det stod en VN2 i Bergsjö när jag tittade in i somras.
Den bör ha den färgen.

Image
Post Reply