PK motor med udda vxl-förare

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

PK motor med udda vxl-förare

Post by fritte »

I min iver att förvandla ett smallframechassi till en funkande scooter, köpte jag ett motorblock på eBay.
Tyvärr saknas motornr, det ser inte ut at vara bortfilat, verkar aldrig varit nåt. Växelföraren är inte av den vanliga 2-vajerstypen, lär vara avsedd att aktiveras med en pianotråd.
Är det någon som känner igen detta? SIP verkar inte ha delar till denna modells växelprytlar, inte heller Scootercenter.
Vilken är modellbeteckningen på denna motor?

Fritte:):D:):D
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Spännande. Cosa II eller 1950 eller äldre? Bild?
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

PK XL2 ?

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
Växelföraren är inte av den vanliga 2-vajerstypen, lär vara avsedd att aktiveras med en pianotråd.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Teleflex?

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />PK XL2 ?

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Gissar på nå't sånt, glömde bild, PK-motor med elstart. Foto vxl-föraren.
Image
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Jo si godda ja. Har aldrig förstått vitsen med att växla manuellt. Finns Automat som tillval så tar man det. Grattis/Jensa[8]
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Nej, manuell men växelförarens vridcentum flyttat till <b>höger</b>.
Image

Hjälpaxeln & länken har utgått och "gear selector arm" förlängts för att gå igenom blocket.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Här finns lite info:
http://www.down-and-forward.de/
Det är väl bara att satsa på fotväxel på en gång?
/P
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Det är väl bara att satsa på fotväxel på en gång?
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nä, det vore att ge upp...
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ge upp? Jag trodde du skulle bygga en racer.
/P
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Ge upp? Jag trodde du skulle bygga en racer.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nja, polini 130 cylle, 24/25 racevev, 24 mm fugge, 4:a lameller & elektronisk tändning, 12 v.
I övrigt ett liten snäll PV med blinkers..
/L
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Är inte det här själva växelvajern tro?
http://www.scootercenter.com/catalog/pr ... ts_id=2147
Kan dock inte begripa vad "starre Seele" är.
/P
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Är inte det här själva växelvajern tro?
http://www.scootercenter.com/catalog/pr ... ts_id=2147
Kan dock inte begripa vad "starre Seele" är.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Kan vara, men det ser ut som en vanlig vajer, och då borde det vara en fjäder för att funka med en vajer..
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Bilden är troligtvis samma för alla vajerset.
/P
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
Kan dock inte begripa vad "starre Seele" är.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Betyder "stel kärna" på tyska

/Jörgen - översättare till vardags (=nu)


"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Bilden är troligtvis samma för alla vajerset.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

"starre Seele" blir "stirrar soul" på svenska med nätöversättning, det hjälpte inte mycket..
Men i stycklistan står samma text som på de övriga vajrarna om vajrars förtäfflighet så länge dom inte trådar upp sig.
Men det här handlar bara om skälva tråden, höljet & övriga prylar i ändarna är mer intressant.
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Wed 12 Apr 2006, 15:16
Location: Sweden

Post by Patrik_ »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Betyder "stel kärna" på tyska

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

För mig låter det alltså som en vajer som inte bara kan dra utan även "trycka".

/Patrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik_</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Betyder "stel kärna" på tyska

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

För mig låter det alltså som en vajer som inte bara kan dra utan även "trycka".

/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack, då låter det inte fel med pianotråd!/L:):D:):D
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Beställde 2m pianotråd 1,43 dia & kraftigt hölje, typ rensspiral, från Indians reservdel & service i Borlänge.
Nu är det bara smidet som fattas...:):D:D
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Djupt under kontinental dynga fanns ett motornr, V5N2M 34793. Scooterhelp hade ingen info, vet någon någonting??:?::):?::D
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

PK50 XL2 och HP50
Hoppla, är det en pianotråd? ebay: 300080441319
/P
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Det går väl att bygga en 125 motor av det??:D:):D:)
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Beställde 2m pianotråd 1,43 dia & kraftigt hölje, typ rensspiral, från Indians reservdel & service i Borlänge.
Nu är det bara smidet som fattas...:):D:D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skulle man inte också kunna göra övergången mellan "tvåvajersystemet" till "pianotrådssystemet" närmare motorn, där vajrarna kommer ut ur kanalen. Då skulle du slippa konstruera inuti det trånga lamphuset och kan lätt byta till en motor med konventionell växelväljare. Alltså om du gjorde en konstruktion i den här stilen:

Image
(länk till fullstor bild:http://i79.imagethrust.com/images/3C5U/ ... rgang.html

Man använder alltså drag och tryck-vajer från konstruktionen fram till växelväljaren, men dubbla dragvarjrar från lamphuset fram till konstruktionen. Grejen kan ju fästas lite varsomhelst bak på vespan:)

/Patrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Beställde 2m pianotråd 1,43 dia & kraftigt hölje, typ rensspiral, från Indians reservdel & service i Borlänge.
Nu är det bara smidet som fattas...:):D:D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skulle man inte också kunna göra övergången mellan "tvåvajersystemet" till "pianotrådssystemet" närmare motorn, där vajrarna kommer ut ur kanalen. Då skulle du slippa konstruera inuti det trånga lamphuset och kan lätt byta till en motor med konventionell växelväljare. Alltså om du gjorde en konstruktion i den här stilen:

Image
(länk till fullstor bild:http://i79.imagethrust.com/images/3C5U/ ... rgang.html

Man använder alltså drag och tryck-vajer från konstruktionen fram till växelväljaren, men dubbla dragvarjrar från lamphuset fram till konstruktionen. Grejen kan ju fästas lite varsomhelst bak på vespan:)

/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lurade på det också, fast i så fall med en stångförbindelse. Kapslingen av mellanprylen blir även svår att få snygg. Men det finns gott om plats i lamphuset och det vore ett kul projekt, dessutom har jag beställt delar till det.
Nu är frågan om 50-blocket går att bygga 125?
Var det inte Dig jag nämnde bilden på "snöscootern" för? Jag la in den idag under "renoveras en pärla":):D:):D
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
Lurade på det också, fast i så fall med en stångförbindelse. Kapslingen av mellanprylen blir även svår att få snygg. Men det finns gott om plats i lamphuset och det vore ett kul projekt, dessutom har jag beställt delar till det.
Nu är frågan om 50-blocket går att bygga 125?
Var det inte Dig jag nämnde bilden på "snöscootern" för? Jag la in den idag under "renoveras en pärla":):D:):D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, din lösning blir ju snyggt kapslad i lyset, så den blir säkert snyggare till slut! Jag bytte ut stången i min första version mot pianotråden eftersom konstruktionen då inte behöver belasta sitt fäste och därmed blir mer lättplacerad, men med din lösning har man ju inga placeringsproblem alls:)

Angående 125 -konvertering är min gissning att det går utmärkt (fast det är ju förstås bara en gissning, att tas med en nypa salt:)). Jag baserar min gissning på att: Din motor sväljer enligt SIP en 115 ccm cylle för kort slaglängd och en sådan har ju större diameter är en 130 ccm för lång slaglängd. Cyllen borde alltså rimligen gå ner i blocket. Vevarna för smallframe skiljer sig såvitt jag vet bara när det gäller svänghjulskonans storlek (och slaglängden förstås), så där borde allt gå med rätt lager på svänghjulssidan. Primärutväxlingar borde du kunna använda valfritt "upgear kit" för smallframe, så jag kan inte se några uppenbara hinder. Dock är det ju en duktigt ovanlig modell, så du kanske ändå ska spela säkert och vänta med växelvajerkonverteringen tills du fått provmontera åtminstone cylinder och vev, man vet ju aldrig...

... och javisst var det för mig du berättade för om "snöscootern" - extremt kul bild, det är ju inte utan att man blir sugen på en liten "snökonvertering" själv:D:D:D
Post Reply