PK motor med udda vxl-förare
PK motor med udda vxl-förare
I min iver att förvandla ett smallframechassi till en funkande scooter, köpte jag ett motorblock på eBay.
Tyvärr saknas motornr, det ser inte ut at vara bortfilat, verkar aldrig varit nåt. Växelföraren är inte av den vanliga 2-vajerstypen, lär vara avsedd att aktiveras med en pianotråd.
Är det någon som känner igen detta? SIP verkar inte ha delar till denna modells växelprytlar, inte heller Scootercenter.
Vilken är modellbeteckningen på denna motor?
Fritte:):D:):D
Tyvärr saknas motornr, det ser inte ut at vara bortfilat, verkar aldrig varit nåt. Växelföraren är inte av den vanliga 2-vajerstypen, lär vara avsedd att aktiveras med en pianotråd.
Är det någon som känner igen detta? SIP verkar inte ha delar till denna modells växelprytlar, inte heller Scootercenter.
Vilken är modellbeteckningen på denna motor?
Fritte:):D:):D
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
Växelföraren är inte av den vanliga 2-vajerstypen, lär vara avsedd att aktiveras med en pianotråd.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Teleflex?
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Växelföraren är inte av den vanliga 2-vajerstypen, lär vara avsedd att aktiveras med en pianotråd.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Teleflex?
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />PK XL2 ?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Gissar på nå't sånt, glömde bild, PK-motor med elstart. Foto vxl-föraren.

<br />PK XL2 ?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Gissar på nå't sånt, glömde bild, PK-motor med elstart. Foto vxl-föraren.

Här finns lite info:
http://www.down-and-forward.de/
Det är väl bara att satsa på fotväxel på en gång?
/P
http://www.down-and-forward.de/
Det är väl bara att satsa på fotväxel på en gång?
/P
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Det är väl bara att satsa på fotväxel på en gång?
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nä, det vore att ge upp...
<br />Det är väl bara att satsa på fotväxel på en gång?
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nä, det vore att ge upp...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Ge upp? Jag trodde du skulle bygga en racer.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nja, polini 130 cylle, 24/25 racevev, 24 mm fugge, 4:a lameller & elektronisk tändning, 12 v.
I övrigt ett liten snäll PV med blinkers..
/L
<br />Ge upp? Jag trodde du skulle bygga en racer.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nja, polini 130 cylle, 24/25 racevev, 24 mm fugge, 4:a lameller & elektronisk tändning, 12 v.
I övrigt ett liten snäll PV med blinkers..
/L
Är inte det här själva växelvajern tro?
http://www.scootercenter.com/catalog/pr ... ts_id=2147
Kan dock inte begripa vad "starre Seele" är.
/P
http://www.scootercenter.com/catalog/pr ... ts_id=2147
Kan dock inte begripa vad "starre Seele" är.
/P
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Är inte det här själva växelvajern tro?
http://www.scootercenter.com/catalog/pr ... ts_id=2147
Kan dock inte begripa vad "starre Seele" är.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Kan vara, men det ser ut som en vanlig vajer, och då borde det vara en fjäder för att funka med en vajer..
<br />Är inte det här själva växelvajern tro?
http://www.scootercenter.com/catalog/pr ... ts_id=2147
Kan dock inte begripa vad "starre Seele" är.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Kan vara, men det ser ut som en vanlig vajer, och då borde det vara en fjäder för att funka med en vajer..
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
Kan dock inte begripa vad "starre Seele" är.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Betyder "stel kärna" på tyska
/Jörgen - översättare till vardags (=nu)
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Kan dock inte begripa vad "starre Seele" är.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Betyder "stel kärna" på tyska
/Jörgen - översättare till vardags (=nu)
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Bilden är troligtvis samma för alla vajerset.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
"starre Seele" blir "stirrar soul" på svenska med nätöversättning, det hjälpte inte mycket..
Men i stycklistan står samma text som på de övriga vajrarna om vajrars förtäfflighet så länge dom inte trådar upp sig.
Men det här handlar bara om skälva tråden, höljet & övriga prylar i ändarna är mer intressant.
<br />Bilden är troligtvis samma för alla vajerset.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
"starre Seele" blir "stirrar soul" på svenska med nätöversättning, det hjälpte inte mycket..
Men i stycklistan står samma text som på de övriga vajrarna om vajrars förtäfflighet så länge dom inte trådar upp sig.
Men det här handlar bara om skälva tråden, höljet & övriga prylar i ändarna är mer intressant.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Betyder "stel kärna" på tyska
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
För mig låter det alltså som en vajer som inte bara kan dra utan även "trycka".
/Patrik
Betyder "stel kärna" på tyska
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
För mig låter det alltså som en vajer som inte bara kan dra utan även "trycka".
/Patrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik_</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Betyder "stel kärna" på tyska
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
För mig låter det alltså som en vajer som inte bara kan dra utan även "trycka".
/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack, då låter det inte fel med pianotråd!/L:):D:):D
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Betyder "stel kärna" på tyska
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
För mig låter det alltså som en vajer som inte bara kan dra utan även "trycka".
/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack, då låter det inte fel med pianotråd!/L:):D:):D
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Beställde 2m pianotråd 1,43 dia & kraftigt hölje, typ rensspiral, från Indians reservdel & service i Borlänge.
Nu är det bara smidet som fattas...
:D:D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skulle man inte också kunna göra övergången mellan "tvåvajersystemet" till "pianotrådssystemet" närmare motorn, där vajrarna kommer ut ur kanalen. Då skulle du slippa konstruera inuti det trånga lamphuset och kan lätt byta till en motor med konventionell växelväljare. Alltså om du gjorde en konstruktion i den här stilen:

(länk till fullstor bild:http://i79.imagethrust.com/images/3C5U/ ... rgang.html
Man använder alltså drag och tryck-vajer från konstruktionen fram till växelväljaren, men dubbla dragvarjrar från lamphuset fram till konstruktionen. Grejen kan ju fästas lite varsomhelst bak på vespan:)
/Patrik
<br />Beställde 2m pianotråd 1,43 dia & kraftigt hölje, typ rensspiral, från Indians reservdel & service i Borlänge.
Nu är det bara smidet som fattas...

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skulle man inte också kunna göra övergången mellan "tvåvajersystemet" till "pianotrådssystemet" närmare motorn, där vajrarna kommer ut ur kanalen. Då skulle du slippa konstruera inuti det trånga lamphuset och kan lätt byta till en motor med konventionell växelväljare. Alltså om du gjorde en konstruktion i den här stilen:

(länk till fullstor bild:http://i79.imagethrust.com/images/3C5U/ ... rgang.html
Man använder alltså drag och tryck-vajer från konstruktionen fram till växelväljaren, men dubbla dragvarjrar från lamphuset fram till konstruktionen. Grejen kan ju fästas lite varsomhelst bak på vespan:)
/Patrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Beställde 2m pianotråd 1,43 dia & kraftigt hölje, typ rensspiral, från Indians reservdel & service i Borlänge.
Nu är det bara smidet som fattas...
:D:D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skulle man inte också kunna göra övergången mellan "tvåvajersystemet" till "pianotrådssystemet" närmare motorn, där vajrarna kommer ut ur kanalen. Då skulle du slippa konstruera inuti det trånga lamphuset och kan lätt byta till en motor med konventionell växelväljare. Alltså om du gjorde en konstruktion i den här stilen:

(länk till fullstor bild:http://i79.imagethrust.com/images/3C5U/ ... rgang.html
Man använder alltså drag och tryck-vajer från konstruktionen fram till växelväljaren, men dubbla dragvarjrar från lamphuset fram till konstruktionen. Grejen kan ju fästas lite varsomhelst bak på vespan:)
/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lurade på det också, fast i så fall med en stångförbindelse. Kapslingen av mellanprylen blir även svår att få snygg. Men det finns gott om plats i lamphuset och det vore ett kul projekt, dessutom har jag beställt delar till det.
Nu är frågan om 50-blocket går att bygga 125?
Var det inte Dig jag nämnde bilden på "snöscootern" för? Jag la in den idag under "renoveras en pärla":):D:):D
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Beställde 2m pianotråd 1,43 dia & kraftigt hölje, typ rensspiral, från Indians reservdel & service i Borlänge.
Nu är det bara smidet som fattas...

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skulle man inte också kunna göra övergången mellan "tvåvajersystemet" till "pianotrådssystemet" närmare motorn, där vajrarna kommer ut ur kanalen. Då skulle du slippa konstruera inuti det trånga lamphuset och kan lätt byta till en motor med konventionell växelväljare. Alltså om du gjorde en konstruktion i den här stilen:

(länk till fullstor bild:http://i79.imagethrust.com/images/3C5U/ ... rgang.html
Man använder alltså drag och tryck-vajer från konstruktionen fram till växelväljaren, men dubbla dragvarjrar från lamphuset fram till konstruktionen. Grejen kan ju fästas lite varsomhelst bak på vespan:)
/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lurade på det också, fast i så fall med en stångförbindelse. Kapslingen av mellanprylen blir även svår att få snygg. Men det finns gott om plats i lamphuset och det vore ett kul projekt, dessutom har jag beställt delar till det.
Nu är frågan om 50-blocket går att bygga 125?
Var det inte Dig jag nämnde bilden på "snöscootern" för? Jag la in den idag under "renoveras en pärla":):D:):D
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
Lurade på det också, fast i så fall med en stångförbindelse. Kapslingen av mellanprylen blir även svår att få snygg. Men det finns gott om plats i lamphuset och det vore ett kul projekt, dessutom har jag beställt delar till det.
Nu är frågan om 50-blocket går att bygga 125?
Var det inte Dig jag nämnde bilden på "snöscootern" för? Jag la in den idag under "renoveras en pärla":):D:):D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, din lösning blir ju snyggt kapslad i lyset, så den blir säkert snyggare till slut! Jag bytte ut stången i min första version mot pianotråden eftersom konstruktionen då inte behöver belasta sitt fäste och därmed blir mer lättplacerad, men med din lösning har man ju inga placeringsproblem alls:)
Angående 125 -konvertering är min gissning att det går utmärkt (fast det är ju förstås bara en gissning, att tas med en nypa salt:)). Jag baserar min gissning på att: Din motor sväljer enligt SIP en 115 ccm cylle för kort slaglängd och en sådan har ju större diameter är en 130 ccm för lång slaglängd. Cyllen borde alltså rimligen gå ner i blocket. Vevarna för smallframe skiljer sig såvitt jag vet bara när det gäller svänghjulskonans storlek (och slaglängden förstås), så där borde allt gå med rätt lager på svänghjulssidan. Primärutväxlingar borde du kunna använda valfritt "upgear kit" för smallframe, så jag kan inte se några uppenbara hinder. Dock är det ju en duktigt ovanlig modell, så du kanske ändå ska spela säkert och vänta med växelvajerkonverteringen tills du fått provmontera åtminstone cylinder och vev, man vet ju aldrig...
... och javisst var det för mig du berättade för om "snöscootern" - extremt kul bild, det är ju inte utan att man blir sugen på en liten "snökonvertering" själv:D:D:D
Lurade på det också, fast i så fall med en stångförbindelse. Kapslingen av mellanprylen blir även svår att få snygg. Men det finns gott om plats i lamphuset och det vore ett kul projekt, dessutom har jag beställt delar till det.
Nu är frågan om 50-blocket går att bygga 125?
Var det inte Dig jag nämnde bilden på "snöscootern" för? Jag la in den idag under "renoveras en pärla":):D:):D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, din lösning blir ju snyggt kapslad i lyset, så den blir säkert snyggare till slut! Jag bytte ut stången i min första version mot pianotråden eftersom konstruktionen då inte behöver belasta sitt fäste och därmed blir mer lättplacerad, men med din lösning har man ju inga placeringsproblem alls:)
Angående 125 -konvertering är min gissning att det går utmärkt (fast det är ju förstås bara en gissning, att tas med en nypa salt:)). Jag baserar min gissning på att: Din motor sväljer enligt SIP en 115 ccm cylle för kort slaglängd och en sådan har ju större diameter är en 130 ccm för lång slaglängd. Cyllen borde alltså rimligen gå ner i blocket. Vevarna för smallframe skiljer sig såvitt jag vet bara när det gäller svänghjulskonans storlek (och slaglängden förstås), så där borde allt gå med rätt lager på svänghjulssidan. Primärutväxlingar borde du kunna använda valfritt "upgear kit" för smallframe, så jag kan inte se några uppenbara hinder. Dock är det ju en duktigt ovanlig modell, så du kanske ändå ska spela säkert och vänta med växelvajerkonverteringen tills du fått provmontera åtminstone cylinder och vev, man vet ju aldrig...
... och javisst var det för mig du berättade för om "snöscootern" - extremt kul bild, det är ju inte utan att man blir sugen på en liten "snökonvertering" själv:D:D:D