<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Roberto</i>
<br />jag ska vidare berätta att vid minst ett par tillfälle så har jag varit i kontakt med flera inom styrelse på klubben bla den då ansvarige för tidningen scooteristen, berättat att jag hade tagit fram då dem sk barocklisterna o jobbade på andra delar.. fick då veta att dem kunde inte skriva om det i tidningen för det kunde anses som dold marknadsföring..när jag då påtalade om att detta skedde hela tiden i deras egen tidning o på deras hemsidan så fick jag veta att detta hade hänt då ANDRA medl hade besökt butiken o skrivit om delarna...
mao bor utanför Göteborg eller Stockholm så är chansen lite att man kan få besök...
dem tyckte vidare att jag kunde skicka mina varor till dem i en kartong men då skulle jag betala frakten åt bägge hållen.. då det rör sig om flera artiklar så skulle min kostn har varit kanske 1000 kr eller mer...
då lägger jag hellre dem pengar i annonser i bla classimotor.
min och andras erfarehet som bor utanför främst Göteborg är att just dem sor bor där är mkt främmande för andra/nya akötörer på marknaden...
vi är helt enkelt diskriminerade o detta är INTE bra för scooterhobbyn...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Den här historien om när dina produkter inte visades i Scooteristen finns i en annan version också.
Eftersom du tog upp det så vill jag ge dig ett svar som förklarar att det inte fanns avsikter att få dig att känna dig diskriminerad, tvärt om, vi var väldigt nyfikna på dina produkter. Jag kan också förklara varför de inte publicerades.
Jag var en av tre i redaktionen när det som Robert skriver om ovan var aktuellt (flera år sedan). Vi ville förnya tidningen en aning och nyheter-sidan var en del i det (idén snodde vi rakt av från Scootering magazine).
För att inte konkurrera med annonseringen i tidningen så var vi tvungna att skriva "gratisreklamen" själva, annars hade det inte varit korrekt att ta betalt för annonserna. Vi valde sådant som skulle vara av intresse för SSK:s medlemmar. Bl.a skrevs det om när EM scooters fick in nytillverkade replica baklysen till 50-tals vespor. Jag fotade dem under ett besök i GBG och skrev några rader, de var så välgjorda att man inte trodde det var sant, alltså av högsta intresse för oss att skriva om. Det skrevs också om nyheter från större butiker som SIP och Scootercenter. Vi skrev om lokalt framtagna scooter T-shirts som privatpersoner eller mindre butiker tillverkade m.m. Hur tidningen resonerar idag runt gratisreklam och vad som är scooterrelaterat kan jag inte svara för.
När Robert kontaktade oss och ville att vi skulle presentera flera unika scooterprodukter som han tillverkade (eller skulle börja tillverka) fick han svaret att vi inte var intresserade av att skriva om sådant som ännu inte fanns att köpa.
Men listerna fanns i lager och vi var så klart intresserade, följdfrågan blev då självklart vilken modell de var framtagna för (då fanns det bara en typ av list i BD:s sortiment). Vi fick ett (som vi upplevde det) luddigt svar av Robert och man fick nästan känslan av att han inte hade riktig koll på skillnaderna. Det var knappast för att vara besserwisser som frågan ställdes, vi ville helt enkelt veta exakt vad som såldes i butiken.
På grund av redaktionens dåvarande princip om "gratisreklamen", detta i kombination med förvirringen runt Roberts produkt gjorde att vi själva ville titta på och fotografera listerna i fråga innan någon publicering skulle bli aktuell. För att genomföra detta var BD-scooters helt enkelt tvungna att skicka ner ett par lister till redaktionen som sedan skulle gå i retur till BD. Scooteristen kunde inte stå för fraktkostnaderna (som knappast handlar om tusenlappar. gissningsvis; max 200kr fram och tillbaka). Vi fick aldrig se några lister.
Visst är det orättvist att vissa får gratisreklamen gratis medans andra får betala några kronor till posten för det, det håller jag med om, men jag vet inte heller hur vi skulle ha löst det den där gången. Vi kanske gjorde fel på dåvarande redaktionen?
Sedan det här med "besserwissrighteten". Du (Robert) måste förstå att man vill veta exakt vad man köper, annars riskerar man ju att det blir helt fel. Du får inte ta det som att jag eller någon annan försöker sätta dit dig, det är ingen tävling i att kunna allt om alla modeller. Läser man produktlistorna på din hemsida så är det lite oklara beskrivningar ibland. Jag är säker på att du skulle tjäna på att precisera mer noggrant runt dina produkter, du slipper i alla fall alla frågor från sådana som jag
Sedan skriver du att du känner dig mer eller mindre utfryst av SSK. Jag vet inte vilka diskussioner som har varit mellan dig och styrelsen. (Obs! Jag säger inte att du har fel).
Själv var jag redaktör under ett år (fyra nummer) sedan har jag inte varit verksam annat än på det här forumet, men det som skrivs här är inget ord som förs i SSK:s namn utan ett gäng privatpersoner som skriver. Så man får inte blanda ihop SSK med det som skrivs på forum eller tidigare listor. Oftast är du ju missförstånd som skapar diskussioner som snabbt förstoras, det är du inte ensam om att råka ut för, det är nackdelen med att bara träffas på internet.
Man får ibland känslan av att det skapats lite "mystik" runt personen Robert och företaget BD-scooters, kanske för att inte så många har möjlighet att åka upp och besöka dig i butiken. Men du bygger på det lite själv genom att; ibland framställa dig som en privatperson med små resurser som vill hjälpa scooterister och nästa gång är det BD-scooters som ska sponsra ett racingteam i scooterracing.
Jag har ju träffat dig två gånger (i Gränna och Göteborg) och vet att du är en vanlig scooterkille som säljer scooterdelar. Men för de som bara läser dina inlägg på forum eller listor kanske det blir en lätt förvirring som övergår i en ofrivillig misstänksamhet? Kan du inte skriva en några rader om din passion för italienska tvåhjulingar och scooterverksamheten så kanske folk blir mindre negativa och misstänksamma om det nu är så? Utnyttja den här publiciteten som du fått till något positivt för din verksamhet och dig själv, hoppa över att skriva "styrelsen är rutten" även om du tycker det.
Till sist; det här med att känna sig utanför i scooterklubben för att man inte bor i Stockholm eller Göteborg känner jag inte igen. Det är klart att man kände sig en aning ensam (som Örebroare) första gången jag var på SSK årsmöte i Linköping för snart 10 år sedan, men jag lovar att det tog inte mer än någon timme (eller några öl) innan man kände sig som en i gänget, jag hoppas och tror att det är samma sak på träffarna nuförtiden.
Love, Peace & Scootering!
Federico
ps. tack Robert för att du laddade upp högupplöst bild på din hemsida. Snyggt arbete!
http://www.bd-scooters.com/lists/picsun ... dyngel.jpg