Touring 1959 - VGLA
Touring 1959 - VGLA
Vet Du hur tillgången - <b>allmänt sett </b>- är på reservdelar till denna modell.
Funderar ev på att köpa en sådan vespa!?
Närmare 30.000 ex har uppenbarligen tillverkats totalt, för försäljning i Norden, dock ej i Italien.
<font color="blue">Tacksam för svar!</font id="blue">
Funderar ev på att köpa en sådan vespa!?
Närmare 30.000 ex har uppenbarligen tillverkats totalt, för försäljning i Norden, dock ej i Italien.
<font color="blue">Tacksam för svar!</font id="blue">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br />Vet Du hur tillgången - <b>allmänt sett </b>- är på reservdelar till denna modell.
Funderar ev på att köpa en sådan vespa!?
Närmare 30.000 ex har uppenbarligen tillverkats totalt, för försäljning i Norden, dock ej i Italien.
<font color="blue">Tacksam för svar!</font id="blue">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
många delar är samma som till modellerna VBA och VBB, men inte allt. Kromdetaljer, framskärm/gaffel/framnav m.m. är unikt men även dessa delar kan oftast ersättas med delar från andra modeller.
Federico
<br />Vet Du hur tillgången - <b>allmänt sett </b>- är på reservdelar till denna modell.
Funderar ev på att köpa en sådan vespa!?
Närmare 30.000 ex har uppenbarligen tillverkats totalt, för försäljning i Norden, dock ej i Italien.
<font color="blue">Tacksam för svar!</font id="blue">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
många delar är samma som till modellerna VBA och VBB, men inte allt. Kromdetaljer, framskärm/gaffel/framnav m.m. är unikt men även dessa delar kan oftast ersättas med delar från andra modeller.
Federico
Heisann!
KJØP! Vespa Touring/Vespa 150 er et trivelig bekjentskap!
Forøvrig ble ikke VGLA-scootere kun solgt i norden.
I tyskland ble VGLA-scootere solgt som Vespa T4, en slags tysk GS-variant.
Dette gjør ting litt lettere når man søker informasjon på tyske nett-sider ala www.germanscooterforum.de (må være innlogget for å få tilgang)
Ellers vil du finne mye informasjon om scooteren ved å bruke "search"-muligheten...
Lykke til!
Hilsen Øyvind (som bygger om sin 1960 Touring -se blogg)
www.vespatouring.blogspot.com
KJØP! Vespa Touring/Vespa 150 er et trivelig bekjentskap!
Forøvrig ble ikke VGLA-scootere kun solgt i norden.
I tyskland ble VGLA-scootere solgt som Vespa T4, en slags tysk GS-variant.

Dette gjør ting litt lettere når man søker informasjon på tyske nett-sider ala www.germanscooterforum.de (må være innlogget for å få tilgang)
Ellers vil du finne mye informasjon om scooteren ved å bruke "search"-muligheten...
Lykke til!
Hilsen Øyvind (som bygger om sin 1960 Touring -se blogg)
www.vespatouring.blogspot.com
Hej - kul att våra nordiska bröder/systrar deltar i debatten.
Finland och Norge ser man då och då, däremot mindre från Danmark?
Tack för INFO - och Din Hemsida var läcker!
Jag har sett Dina funderingar tidigare om en förnyad/förbättrad hemsida för SSK.
Håller med...
Inte minst bildhanteringen och sökfunktionerna kunde vara bättre!?
Men det är klart - någon ska göra jobbet - på sin fritid!!
Gissar att det finns liknande Scooter-tidningar hos grannländerna som <i><b>SCOOTERISTEN</b></i>? Ett utbyte av artiklar mm kanske vore möjligt att utveckla, och likaså enkla länkar mellan lands-klubbarna som smidigt läggs in resp. lands hemsida.
Erling
Finland och Norge ser man då och då, däremot mindre från Danmark?
Tack för INFO - och Din Hemsida var läcker!
Jag har sett Dina funderingar tidigare om en förnyad/förbättrad hemsida för SSK.
Håller med...
Inte minst bildhanteringen och sökfunktionerna kunde vara bättre!?
Men det är klart - någon ska göra jobbet - på sin fritid!!
Gissar att det finns liknande Scooter-tidningar hos grannländerna som <i><b>SCOOTERISTEN</b></i>? Ett utbyte av artiklar mm kanske vore möjligt att utveckla, och likaså enkla länkar mellan lands-klubbarna som smidigt läggs in resp. lands hemsida.
Erling
Kan meddela att Scooteristen förekommer ganska ivrigt bland våra Nordiska vänner, Norge har väl för stunden ingen rikstäckande klubb som är sams nog att ge ut en rekordelig tidning, men sporadiska försök kommer då och då( Rätta mig om jag har fel!), Vespa club norge t.ex har ju gjort en del fint. Men Finska Potkulauta har då och då översatt våra artiklar och ibland så skriver jag och Nina till dem direkt om olika evenemang och tekniska saker.
Se fram emot nästa Potkis, nikmik, risto & vespaco!:shock:
Touring är förövrigt favoritscootern i vår familj, jag har missbrukat min 61:a året och jorden runt sedan 1995. Bättre scooter finns inte, Nina var ju såå nöjd med sprinten, men sen hittade vi en lågmilad 59:a åt henne (TACK Jonas D!) och sprinten fick ge vika för de sköna former och extra luxus som det innebär att få framföra en Touring! Således 2 blå i garaget, och en extra 59:a på hyllan ifall det skulle behövas. Okej då jag erkänner, jag har ännu en touring ifall att..
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Se fram emot nästa Potkis, nikmik, risto & vespaco!:shock:
Touring är förövrigt favoritscootern i vår familj, jag har missbrukat min 61:a året och jorden runt sedan 1995. Bättre scooter finns inte, Nina var ju såå nöjd med sprinten, men sen hittade vi en lågmilad 59:a åt henne (TACK Jonas D!) och sprinten fick ge vika för de sköna former och extra luxus som det innebär att få framföra en Touring! Således 2 blå i garaget, och en extra 59:a på hyllan ifall det skulle behövas. Okej då jag erkänner, jag har ännu en touring ifall att..
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Nu är jag ett steg närmare till att köpa VGLA:n 1959. (Touring 150 cc) som jag har tittat på.
Den ser värdigt fin ut i karossen - inga bucklor mm någonstans - konstigt efter så många år!?
Rödlackerad - och som jag förstår det i "fel" färg, men det går givetvis leva med. För övrigt en snygg röd färg! (borde vara blå tror jag)
Motorn gick snällt igång med lite bensin direkt i förgasaren, men gick inte provköras pga. att kopplingshandtaget var trasigt.
Alla papper finns, men den står avställd med betald registeravgift i alla år.
<b>Min fråga nu till Er kunniga är:</b>
- bakhjulet har ett litet glapp på ca 3-4 mm. lite mera längs bak och lite mindre fram.
Kan detta vara ett "komplicerat" fel = svårreparerat?
Eller är det bara ett "naturligt" slitage efter 48 år!!!
Tacksam för svar...
Erling
Den ser värdigt fin ut i karossen - inga bucklor mm någonstans - konstigt efter så många år!?
Rödlackerad - och som jag förstår det i "fel" färg, men det går givetvis leva med. För övrigt en snygg röd färg! (borde vara blå tror jag)
Motorn gick snällt igång med lite bensin direkt i förgasaren, men gick inte provköras pga. att kopplingshandtaget var trasigt.
Alla papper finns, men den står avställd med betald registeravgift i alla år.
<b>Min fråga nu till Er kunniga är:</b>
- bakhjulet har ett litet glapp på ca 3-4 mm. lite mera längs bak och lite mindre fram.
Kan detta vara ett "komplicerat" fel = svårreparerat?
Eller är det bara ett "naturligt" slitage efter 48 år!!!
Tacksam för svar...
Erling
normalt är ett spel som känns och låter lite i utgående axel bak, men det ska inte vara millimetrar. ett annat normalt "glapp" är att svingbussningarna inte känns helt stumma, man kan alltså få motorn att röra sig i sidled, detta kanske upplevs som att bakjulet glappar?
om det inte är något normalt så finns det ett antal vanliga fel:
1. fälgen sitter inte fast på bromstrumman (dra alla 5 muttrarna)
2. bromstrumman behöver dras åt med hjälp av centrummuttern (kör man för länge med detta glapp så förstör man till slut splinesen i trumman, axeln brukar klara sig längre)
3. kulllagret på utgående axel är slitet (byt lager)
Federico
om det inte är något normalt så finns det ett antal vanliga fel:
1. fälgen sitter inte fast på bromstrumman (dra alla 5 muttrarna)
2. bromstrumman behöver dras åt med hjälp av centrummuttern (kör man för länge med detta glapp så förstör man till slut splinesen i trumman, axeln brukar klara sig längre)
3. kulllagret på utgående axel är slitet (byt lager)
Federico
<b>Tack Federico för svaret!</b>
Fick ett annat tips från en annan kunnig vespa-tekniker, som sa:
<i><font color="blue">VGLA-vesporna (liksom parallellmodellen VBA) var den första modellen med den nya förgasaren, (2%-systemet!) som också hade en allvarlig "barnsjukdom" i motorn. <b>I Vespa Tecnica</b> kan man läsa om detta under VBA.
D.v.s. i praktiken betydde det att vevstakens nedre lager slets ut ganska fort - vanligen före 20.000 km (el. 2.000 mil)</font id="blue"></i>
Just nu tvekar jag inför att köpa denna modell, men återigen TACK FÖR DITT SVAR!
Mvh
Erling
Fick ett annat tips från en annan kunnig vespa-tekniker, som sa:
<i><font color="blue">VGLA-vesporna (liksom parallellmodellen VBA) var den första modellen med den nya förgasaren, (2%-systemet!) som också hade en allvarlig "barnsjukdom" i motorn. <b>I Vespa Tecnica</b> kan man läsa om detta under VBA.
D.v.s. i praktiken betydde det att vevstakens nedre lager slets ut ganska fort - vanligen före 20.000 km (el. 2.000 mil)</font id="blue"></i>
Just nu tvekar jag inför att köpa denna modell, men återigen TACK FÖR DITT SVAR!
Mvh
Erling
Heisann Erling!
Alt etter økonomien din, er mitt forslag å kjøpe scooteren, sett i en PX-motor, da helst 200ccm...
Da har du en nydelig scooter med plenty motor-kraft...
Eventuellt kan du herpe scooteren og byggen noe totalt uoriginalt, slikt jeg gjør for tiden....
Bruk slarken i motoren til å prute KRAFTIG...
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Alt etter økonomien din, er mitt forslag å kjøpe scooteren, sett i en PX-motor, da helst 200ccm...
Da har du en nydelig scooter med plenty motor-kraft...
Eventuellt kan du herpe scooteren og byggen noe totalt uoriginalt, slikt jeg gjør for tiden....
Bruk slarken i motoren til å prute KRAFTIG...
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Hmm , skumt
Jag har haft åtskilliga Toring i mina dagar och visst kan man känna ett litet glapp i bakhjulet eftersom det behöver inte röra sig många 10-delar för att bli 2-3mm längs ut. men som Fredrik skrev, det vanligaste är att man glömt att dra bakhjulsmuttrarna, eventuellt i kombination med hemmagjorda distanser och konstiga mellanläggsbrickor. 2mm glapp har ofta ingen praktisk betydelse på en Touring.
Vad gäller vevlagret är jag lite fundersam. Har nog aldrig sett en otrimad Touring som slitit ut nedre vevlagret om man inte kört på skräpolja eller om den stått så lagret rostat. I vilket fall kan man renovera lagret och det hörs dessutom på klonkadet vid tomgång om lagret glappar.
Sålänge man inte börjar trimma är Touring "rock-solid" och ska ge dig många glada mil. Dessutom är den snygg!
/HB
Jag har haft åtskilliga Toring i mina dagar och visst kan man känna ett litet glapp i bakhjulet eftersom det behöver inte röra sig många 10-delar för att bli 2-3mm längs ut. men som Fredrik skrev, det vanligaste är att man glömt att dra bakhjulsmuttrarna, eventuellt i kombination med hemmagjorda distanser och konstiga mellanläggsbrickor. 2mm glapp har ofta ingen praktisk betydelse på en Touring.
Vad gäller vevlagret är jag lite fundersam. Har nog aldrig sett en otrimad Touring som slitit ut nedre vevlagret om man inte kört på skräpolja eller om den stått så lagret rostat. I vilket fall kan man renovera lagret och det hörs dessutom på klonkadet vid tomgång om lagret glappar.
Sålänge man inte börjar trimma är Touring "rock-solid" och ska ge dig många glada mil. Dessutom är den snygg!
/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br /><b>Tack Federico för svaret!</b>
Fick ett annat tips från en annan kunnig vespa-tekniker, som sa:
<i><font color="blue">VGLA-vesporna (liksom parallellmodellen VBA) var den första modellen med den nya förgasaren, (2%-systemet!) som också hade en allvarlig "barnsjukdom" i motorn. <b>I Vespa Tecnica</b> kan man läsa om detta under VBA.
D.v.s. i praktiken betydde det att vevstakens nedre lager slets ut ganska fort - vanligen före 20.000 km (el. 2.000 mil)</font id="blue"></i>
Just nu tvekar jag inför att köpa denna modell, men återigen TACK FÖR DITT SVAR!
Mvh
Erling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om inte jag har helt fel så är de första VBA modellerna med nya bredden på motorn(1958) fösedda med kolvstyrt insug, kanske det är den här motorn man skriver om i technica.
Federico
<br /><b>Tack Federico för svaret!</b>
Fick ett annat tips från en annan kunnig vespa-tekniker, som sa:
<i><font color="blue">VGLA-vesporna (liksom parallellmodellen VBA) var den första modellen med den nya förgasaren, (2%-systemet!) som också hade en allvarlig "barnsjukdom" i motorn. <b>I Vespa Tecnica</b> kan man läsa om detta under VBA.
D.v.s. i praktiken betydde det att vevstakens nedre lager slets ut ganska fort - vanligen före 20.000 km (el. 2.000 mil)</font id="blue"></i>
Just nu tvekar jag inför att köpa denna modell, men återigen TACK FÖR DITT SVAR!
Mvh
Erling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om inte jag har helt fel så är de första VBA modellerna med nya bredden på motorn(1958) fösedda med kolvstyrt insug, kanske det är den här motorn man skriver om i technica.

Federico
Hej igen....åter <b>TACK för att Ni delar med Er av Ert kunnnde och erfarenheter.</b>
Det jag funderar på nu är min fjärde vespa! (59:an) Kanske är det så att man vill kolla lite mera noggrant numera, för att slippa de västa "nybörjartabbarna" och alltför många "onödiga" timmar i garaget?? <i><font color="red">Hur som helst Vespa är toppen......</font id="red"></i>
<b><font color="blue">En fundering till:</font id="blue"></b>Hur är det med batteriet?
VGLA-modellen hade - som Ni förstås vet - en litet batteri i vänster sidokåpa. Likströmmen från ackumulatorn matade bara parkeringsljuset och bromsljuset, och ev. också signalhornet med ström. Om man tar bort batteriet och kopplar park.ljus och bromsljus till växelströmmen från magnethjulet, så bör det gå bra? Eller!
Men signalhornet kan inte funka med växelström!
Hur gör man med det? Ett nytt horn?
<u>Vad säger grabbarna på besiktningen om bromsljus och signalhorn, vilka krav ställs??</u>
Hälsning Erling
Det jag funderar på nu är min fjärde vespa! (59:an) Kanske är det så att man vill kolla lite mera noggrant numera, för att slippa de västa "nybörjartabbarna" och alltför många "onödiga" timmar i garaget?? <i><font color="red">Hur som helst Vespa är toppen......</font id="red"></i>
<b><font color="blue">En fundering till:</font id="blue"></b>Hur är det med batteriet?
VGLA-modellen hade - som Ni förstås vet - en litet batteri i vänster sidokåpa. Likströmmen från ackumulatorn matade bara parkeringsljuset och bromsljuset, och ev. också signalhornet med ström. Om man tar bort batteriet och kopplar park.ljus och bromsljus till växelströmmen från magnethjulet, så bör det gå bra? Eller!
Men signalhornet kan inte funka med växelström!
Hur gör man med det? Ett nytt horn?
<u>Vad säger grabbarna på besiktningen om bromsljus och signalhorn, vilka krav ställs??</u>
Hälsning Erling
det är endast tuta som du måste fungera, hastighetsmätare och bromsljus tillåts vara ur funktion på en 59:a. Tutan som brukar sitta på 59 är den s.k shell-shaped tutan som är mycket vacker, man kan lösa det genom att köpa en växelströmstuta och nita fast det gamla ytterhöjet. det finns också nytillverkade tutor med rätt utseende, men se upp för "thai" de håller inte måttet formmässigt.
obs! det är bara 59 som har batteri, VGLA 1960 har inte batteri, se följande brev:

Federico
obs! det är bara 59 som har batteri, VGLA 1960 har inte batteri, se följande brev:

Federico
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Är det så att VBA kördes med kolvstyrt insug är det som uppgjort för att det skulle bli fel. Kolvstyrda maskiner som SS, GS och gamla wide-frames har alltid högre oljeinbandning än de slidmatade motorerna. Om någon stackare då fått reda på att man ska köra på 2% på "nya" vespor så blir det just nedre vevlagret och även ramlagren som tar stryk.
Så kanske barnsjukdomen helt enkelt berodde på felaktig oljeinblandning?? Eller som man skriver i brevet, att självblandande oljor innehöll för lite olja och för mycket lösningsmedel
De flesta Touring i Sverige hade aldrig batteri utan en extra spole i tändsystemet. Det går inte att jämföra med senare modelllers elektroniska 12V systen men fungerar helt OK så länge man ser till att ha en bra jordkabel från tändspolen. Annars har halvljuset en förmåga att släcka ut tändningen när det sätts på eftersom man delar jordkabel.
Så kanske barnsjukdomen helt enkelt berodde på felaktig oljeinblandning?? Eller som man skriver i brevet, att självblandande oljor innehöll för lite olja och för mycket lösningsmedel
De flesta Touring i Sverige hade aldrig batteri utan en extra spole i tändsystemet. Det går inte att jämföra med senare modelllers elektroniska 12V systen men fungerar helt OK så länge man ser till att ha en bra jordkabel från tändspolen. Annars har halvljuset en förmåga att släcka ut tändningen när det sätts på eftersom man delar jordkabel.
<b>Synd att inte det aktuella objektet var av 1960-års modell!!</b>
Det är verkligen tacknämligt - och roligt - att få läsa detta gamla dokument, och lära sig om olika motorers egenskaper.
Som jag nu tänker så är kanske denna årsmodell lite "utrotningshotad" såvida man inte opererar in en ny motor.
Jag är kanske lite puritansk av mig och vill helst återställa till orginalskick.
När jag nu läser detta sista så kommer jag osökt att tänka på den roliga episoden med (Magnus) och Brasse som ung pojke, där han bar på sin fiollåda, och alla tanterna tycktes tro att han var Jesus, och som han tyckte var väldigt pinsamt!!
Ha det så bra alla...
Erling
Det är verkligen tacknämligt - och roligt - att få läsa detta gamla dokument, och lära sig om olika motorers egenskaper.
Som jag nu tänker så är kanske denna årsmodell lite "utrotningshotad" såvida man inte opererar in en ny motor.
Jag är kanske lite puritansk av mig och vill helst återställa till orginalskick.
När jag nu läser detta sista så kommer jag osökt att tänka på den roliga episoden med (Magnus) och Brasse som ung pojke, där han bar på sin fiollåda, och alla tanterna tycktes tro att han var Jesus, och som han tyckte var väldigt pinsamt!!

Ha det så bra alla...
Erling
du ska vara glad för att det är en 1959! Touring hade inte den kolvstyrda motorn och de problem som tas upp i brevet är småsaker.
-59 är första utgåvan i en modellserie och har detaljer som gör den unik. jag är helt säker på att den årsmodellen har ett högre samlarvärde.
detaljerna som skiljer är bl.a stödet, baklyset och tutan. -59 baklyset är en snyggt slimmad föregångare till de större kromade baklysena som sitter på -60 och framåt.
Federico
-59 är första utgåvan i en modellserie och har detaljer som gör den unik. jag är helt säker på att den årsmodellen har ett högre samlarvärde.
detaljerna som skiljer är bl.a stödet, baklyset och tutan. -59 baklyset är en snyggt slimmad föregångare till de större kromade baklysena som sitter på -60 och framåt.
Federico
Håller med Fredrik!
Var glad för Touring 59, tycker också att detaljerna passar bättre ihop på den, allt 50's istället för smyg 60's på senare årsmodeller av Touring med rund lykta.
Att dom skriver att betteriet är borttaget som något positivt är säkert ett marknadsföringstrick för att få en prissänkning i produktionen att låta positivt för kunden...
Att få en Touring 59 motor att fungera bra är inga problem om inte slidmatningen är för sliten, allt annat går att fixa relativt smärtfritt.
Touring 59 kan vara lite svårstartad då förgasaren saknar starkrets, den har bara en lucka som stryper luften, fast flera moderna gasare passar direkt på och löser detta.
Om du nu inte vill köra med batteri så är det inga problem att bygga om elsystemet till utan batteri. Det finns nu också brytarlösa system lätt tillgängliga som verkligen rekomenderas. Då får du både bra tändning på alla varvtal och ordentligt med ström till lyse och tuta.
/C
Var glad för Touring 59, tycker också att detaljerna passar bättre ihop på den, allt 50's istället för smyg 60's på senare årsmodeller av Touring med rund lykta.
Att dom skriver att betteriet är borttaget som något positivt är säkert ett marknadsföringstrick för att få en prissänkning i produktionen att låta positivt för kunden...
Att få en Touring 59 motor att fungera bra är inga problem om inte slidmatningen är för sliten, allt annat går att fixa relativt smärtfritt.
Touring 59 kan vara lite svårstartad då förgasaren saknar starkrets, den har bara en lucka som stryper luften, fast flera moderna gasare passar direkt på och löser detta.
Om du nu inte vill köra med batteri så är det inga problem att bygga om elsystemet till utan batteri. Det finns nu också brytarlösa system lätt tillgängliga som verkligen rekomenderas. Då får du både bra tändning på alla varvtal och ordentligt med ström till lyse och tuta.
/C
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
När jag nu läser detta sista så kommer jag osökt att tänka på den roliga episoden med (Magnus) och Brasse som ung pojke, där han bar på sin fiollåda, och alla tanterna tycktes tro att han var Jesus, och som han tyckte var väldigt pinsamt!!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Javisst känner man sig som att alla tror man är Jesus när man far runt på sin scooter
Eller...hur var din tanke ?
När jag nu läser detta sista så kommer jag osökt att tänka på den roliga episoden med (Magnus) och Brasse som ung pojke, där han bar på sin fiollåda, och alla tanterna tycktes tro att han var Jesus, och som han tyckte var väldigt pinsamt!!

Javisst känner man sig som att alla tror man är Jesus när man far runt på sin scooter

Eller...hur var din tanke ?

Om man noggrant läser <b>Federicos </b>motorskiss (ovan) så är väl VBA-motorn den allra första Vespan med den nya 2%-tekniken? Eller hur!
<b>Calle </b>- jag kanske får återkomma senare (om det blir ett köp) med frågor kring ombyggnad av elsystem, för att bl a slippa batteriet.
<font color="red">En helt annan sak;</font id="red"> Härstammar firmanamnet<b>COMO </b> B&T Bjerke från staden COMO söder om Milano, eller vid sjön Lago di Como?
Hälsningar
Erling
<b>Calle </b>- jag kanske får återkomma senare (om det blir ett köp) med frågor kring ombyggnad av elsystem, för att bl a slippa batteriet.
<font color="red">En helt annan sak;</font id="red"> Härstammar firmanamnet<b>COMO </b> B&T Bjerke från staden COMO söder om Milano, eller vid sjön Lago di Como?
Hälsningar
Erling