Dåligt bottendrag på en V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Dåligt bottendrag på en V50

Post by Vespalun »

Hej!
Har en V50R från -77.
Trimmningen består av ett "trimvevparti" och ny primärväxel från EM Scooters. Dum som jag var så kollade jag inte vilken utväxling som dom skickade mej!:oops: Nån som vet vilken utväxling det är?
Ljuddämparen är en ET3.
Hur som helst, cylle och förgasare är standard (bara bytt huvudmunstycke).
Mitt problem är det att vespan är otroligts slö mellan 25-35, så fort den tagit sig upp till 35 så drar den hyfsat upp till toppfarten 50.
Den var bättre när den var nyrenoverad, nu efter c:a 300 mil blir den bara slöare. I vissa uppförsbackar blir det att dra på 2:an tills det skriker, lägger man sen in 3:an så stannar den nästan, suck!
Några idér från andra V50 åkare?
Är det bara ett byte till en 70 cc cylle eller finns det nåt annat man kan göra?

Tänkte ha lite att jobba med under vintern.


//Leif
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Slö moppe brukar bero på dåligt bränsle, taskigt komp eller igensotad dämpare. Speciellt om den fungerade bra för ett tag sedan.
knasluva
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 29
Joined: Mon 27 Sep 2004, 09:28
Location: Sweden

Post by knasluva »

blås rent luftfiltret, prova att koppla loss trimblåset och kör utan och se om det blir bättre( om så e fallet behöver du sota ur det).
har du kört med fetare blandning än 2%?
lossa toppen och kolla om den håller tätt, det ser du på ev oljeläckage eller brännmärken utanför kontaktytan.
när toppen och blåset är av kan du passa på att ta av cyllen och kontrollera väggarna i cylindern(om dom e repiga),kolven och kolvringarna(dom förlorar sin elastisitet, vet ej vilka mått som gäller för v50r).
på kolven och vid ringarna byggs kolavlagringar upp passa på att ta bort detta.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Är cylindern sliten? V50 cylindrarna brukar kunna bli slitna så att loppet blir ovalt, d v s att diametern är som störst vid portarna i mitten av cylindern och sedan tightare uppe och nere. detta beror på att det är väldigt lite slityta just där avgasport och spolportar kommer ut. man upptäcker det om man honar cylindern i en svarv. kan vara en orsak till dåligt komp.

jag rekommenderar DR:s 50cc cylinder som är snällast av alla trimcylindrar. 600kronor. och eftersom den använder originaltoppen och har samma komp så behöver man inte ställa om tändningen. billigt alternativ till att renovera originalcylindern! (om cylindern är problemet)

Federico
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Tack för tipsen!
Toppen är tät! Kollad det för c:a 1 månad sedan.
Det problem jag har är att det läker någonstans runt insuget/motorblocket, det blir lite bött (olja/besin) i närheten av insugningsröret (vid bultningen mot blocket) men det problemet är gammalt. Tror inte att det kan vara problemet men vem vet!?
ET3 dämparen är rensad på sot utan märkbar skillnad.

Cyllen och kolven är orginal och har c:a 1400 mil så den har nog gjort sitt. Federico, var kan man få tag på en DR50 för 600:-? Blir nog att skaffa en ny, dom håller inte för evigt!

Tack för all hjälp.


//Leif
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vespalun</i>
<br />Federico, var kan man få tag på en DR50 för 600:-? Blir nog att skaffa en ny, dom håller inte för evigt!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

med dagens kurs ser det ut att kosta 580kr hos Sip

Racing cylinder DR 50cc Vespa
50S/PK/XL, 3 transfers,
without cylinder head,
d=38,4mm
Art.-no. 10002000
Weight: 1950g

D.R. Cylinder Kits are quite uncomplicated; their goal is lots of torque and increased durability rather than just speed. Your exhaust system won’t have to be extreme with this kit. Very dependable performance.

http://www.sip-scootershop.com/

Federico
Post Reply