Vespa Super -56

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Ska man köra med fälgarna och fläktkåpan på vanlig lackering eller ska man pulverlacka dom?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Allt skall målas på samma sätt. Finns ingen text om att något skall målas på annat sätt enligt vad jag har sett och läst.

Och se till att du får samma färg (av överloppsfärgen) på sprayburk (inte 2-komp.blandning utan sprayburksversion) för kommande skråmor. Sådant händer även de bästa vid ihopsättningen. För att nu nämna kommande användning... :)
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Kör pulverlack till fälgarna, det är hållbart. Brukar vara billigt också, om man kombinerar inlämningen med lite fikabröd =)

Kan vara begränsat med färger att välja på, dock.

/JM

--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tack för svaren. Lite olika bud altså. Tror jag kör på att slänga med allt på vanlig lackering och sedan om det skulle visa sig att lacken blir kass på fälgarna så blästrar jag dom igen och pulverlackar nästa vinter. Men man vill ju gärna ha samma kulör...
Till nästa fråga. Tänkte inte ge mej på någon mororrenovering direkt nu men när ändå motorn ligger på bordet så tyckte jag bakhjulslagret verkade dåligt. Dessutom är en bult till fälgen av. Lossade "locket" till bromstrumman, men hur får man loss 15907 på bilden?

Image
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Du kan använda en vanlig trefunktsavdragare...
Kankse behövs också rengöring, WD40, lite värme och ytterst milt våld.

Då får f.ö. riva motorn ändå för att få ut bakhjulslagret på ett enkelt sätt.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Ok, så den ska bara dras rakt ut altså. Slog mej också att jag inte skulle komma åt lagren ändå, så jag skiter i hela saken och tar hela motorn på än gång nästa vinter istället...
Lucas
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 44
Joined: Mon 10 Jan 2005, 01:08
Location: Sweden
Contact:

Post by Lucas »

Lyssna på Calle, och köp en avdragare nu (<100kr)... Du fixar lätt bulten nu. Kolla sen när du kör att lagret inte blir sämre / Tomas
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Avdragare har jag redan. Fixar nog bulten för det lär bli tid över i väntan på lackering...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Har börjat demontera framgaffeln, men får inte loss bromstrumman. Har tatt loss småskruvarna 2021, sedan 2019, 2443 och 2007 men sedan har jag fastnat. Vill frigöra hela 2/18291-detaljen för lackering men fattar inte riktigt hur det ska gå till. Försökte knacka lite med gummiklubba på bulten på baksidan men vågade inte för mycket eftersom jag inte vet om det är rätt... Hilfe!
Image
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Om bromstrumman sitter fast är det eventuellt att bromsbackarna rostat fast i trumman, den måste tas bort först. Lirka, värm och spruta 556

När du sedan tagit bort hastighetsmätardrevet så kan du värma med gasol på aluminiumet som omsluter vänster lagerbana. Sedan lossar du mutter 2443 men tar inte bort den. Knacka med en inte alltför spetsig dorn i mitten av axeln där det är ett litet hål så ska du snart se att hela paketet kommer ut åt vänster. När det väl börjat röra på sig tar du bort mutten, den är bara för att skydda gängorna vid felslag innan det börjat lossna.



/HB
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om bromstrumman sitter fast är det eventuellt att bromsbackarna rostat fast i trumman, den måste tas bort först. Lirka, värm och spruta 556<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lirkar, värmer och bänder. Inget händer. Sitter stenfast. Vågar inte ta i mer av rädsla att den ska gå sönder...
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Om nu bromsbackarna har rostat ihop i trumman så kan det hjälpa med lite väl valda hammarslug på trumman (mycket försiktigt, fast inte för försiktigt...hur det nu låter?) för att få loss dessa.

Jag har varit med om liknande problem ett flertal gånger, när annan bromstrumma funnits att tillgå har jag helt sonika tagit fram vinkelslipen.
Annars är att sänka ner hela skrotet i olja i en vecka eller så (hade en tunna med spillolja från vespamotorer tidigare...) och sen börja om med proceduren värme och milt våld.

Vet du föresten om bromsarna sitter fast?
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Frambromsen fungerade som den skulle innan jag monterade ner. Ok får testa olja annars. Har redan bankat av en fläns...
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Aha, mycket enklare!

Du lär du kunna ta den med hela framaxeln! Lossa 2019 och 2443 och banka ut axeln 17436.

(kom ihåg placeringen av shims och brickor när du monterar)
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tackar. det var lite enklare. Gick ner och slog 3 gånger så var hela skiten ur... Men hur f*n sitter 17436 axeln fast i 2/23208 bromstrumman. Fattar ingenting...
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Härligt!

Den sitter med två skruvar och presspassning.
Det brukar inte vara omöjligt att lossa men rostig axel och ärjad trumma i kombination kan vara lite besvärligt ibland.

Om du är rädd att förstöra trumman kanske du kan klara dig med att inte demontera trumman i detta läget tills du har hittat en ny trumma?

VH/C
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Ok, de 2 små skruvarna har jag tatt bort. Skulle vara skönt att få loss trumman också när man ändå är i farten så jag bara har motorn kvar till nästa vinter... Men det går att byta lagren nu åtminstone?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Men det går att byta lagren nu åtminstone?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja!
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Men här är något galet va?

Image

Har den gått av och någon har slipat till den? Så ska den la inte se ut?
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Att lacka tycks bli svårare än jag trodde. Hela kalaset står blästrat och klart i sovrummet, men det finns tydligen ingen i hela göteborg som säljer ppg-färger... :(
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Ring och fråga dem, är väl enklast så, hittade via google det här (localdelen):

PPG Industries Sweden AB

Verksamhet: Emballagelacker. Lacker och färger för emballageindustrin samt för fordonsindustrin.

Kontaktuppgifter
Besöksadress: Gustaf Werners Gata 8 A, 421 32 VÄSTRA FRÖLUNDA
Postadress Box 9202, 400 95 GÖTEBORG
Telefon: 031-734 20 00
Telefon: 031-734 20 02
Fax: 031-734 20 00
sweden@ppg.com
www.ppg.com
Kontaktpersoner
Befattning Namn
VD/Högst Ansvarig Sten-Ove Kollen
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Har ringt dem, de tillverkar färg till ölburkar och säljer ingen ppg-lack till privatpersoner. PPG Betex Lackdepå i Brämhult är det enda jag hittat som säljer ppg-färg, men hade hoppats slippa ta massa timmar ledigt från jobbet för långresor. Men tyvärr ser det inte bättre ut om ja inte vill låta lackeraren få fria händer med färgval...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Frågade du dem var det finns återförsäljare? Det var närmast det jag menade att du skulle fråga. Och det går troligen att få färgen skickad med post och då slipper du ta ledigt och åka land och rike runt.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Frågade det, men han viste inte. Han pysslade bara med ölburkar sa han. Men det verkar som att närmsta ppg-återförsäljare finns i borås. Fanns en i kungsbacka men de hade slutat med ppg... Tar en roadtripp imorgon...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Det var ett jävla väder att köra i, men nu står det i alla fall 1,5 L PIA 157 i en burk i hallen :)
Tycker den ser lite mörk ut :?:
Post Reply