Vespa GTS 250 i.e

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
jontaw
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 44
Joined: Fri 14 Oct 2005, 11:55
Location: Sweden

Vespa GTS 250 i.e

Post by jontaw »

Hejsan!
Jag ska skaffa mig en Vespa GTS 250 i.e , en röd, till våren och frågan är nu om man ska betala 54 995:- som den kostar i Sverige eller om man ska köpa den i Tyskland eller Italien och betala ca. 40000:- . Vad kommer jag att behöva göra för att registrera den i Sverige? Vad kan det kosta? Kan det löna sig att köpa den i något annat land? Är det någon skillnad på utgåvorna i Sverige mot något annat land.

Hoppas det är någon som har något svar på mina frågor.

Mvh / Jonas
jontaw
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 44
Joined: Fri 14 Oct 2005, 11:55
Location: Sweden

Post by jontaw »

Jag hittade just den här sidan:

http://mobile.de/SIDl5mHuKr0vPo48FMjh61 ... 233507570&

4 099 Euro = 37 000 sek, det är ju 18 000:- billigar än i Sverige. Man borde väl kunna klara av transport och besiktning för mindre än 18000:-. Det borde löna sig att köpa den i Tyskland.
Eller vad tror ni?
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Jag är själv lite sugen på en sån lösning. Frågan är väl bland annat hur det blir med eventuella garantireparationer.
En ytterligare fördel med att handla utomlands är ju annars att alla färger finns tillgängliga. Handlar man här hemma tycks vinröd vara enda alternativet.
När det gäller priset i Tyskland, vet jag inte om det är det kompletta "på gatan"-priset som sätts ut i annonserna. I Italien tillkommer det en del avgifter, förutom försäljningspriset, innan man kan åka iväg med sin nya scooter. Och då talar jag alltså inte om export.

/Jörgen


"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

...sen ska du ju få tag i en här i Sverige också. Ryktet gör gällande att det råder totalt kaos kring Piaggios generalagent (danskarna), vilket gör att ÅF i vissa fall fått EN beställd hoj av t ex fem, med fel färg och 6 månader efter beställning. Braaaa där.

Tycker det låter som en bra väg att gå runt idioterna på Piaggio Norden och direktimportera.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />Jag är själv lite sugen på en sån lösning. Frågan är väl bland annat hur det blir med eventuella garantireparationer.
En ytterligare fördel med att handla utomlands är ju annars att alla färger finns tillgängliga. Handlar man här hemma tycks vinröd vara enda alternativet.
När det gäller priset i Tyskland, vet jag inte om det är det kompletta "på gatan"-priset som sätts ut i annonserna. I Italien tillkommer det en del avgifter, förutom försäljningspriset, innan man kan åka iväg med sin nya scooter. Och då talar jag alltså inte om export.

/Jörgen


"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Är det några stora skillnader mellan GTS och GTV annat än utseendemässigt?

På EM skiljer det 5000kr mellan modellerna men i Tyskland verkar det skilja typ 1100€.

För övrigt hittade jag GTS för 3750€ alltså ytterligare lite billigare än tidigare inlägg.

// Bobo
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Det som skiljer är mig veterligen sadlarnas utformning och material + att lampan flyttats ner på framskärmen på GTV. Motormässigt är det exakt sammma maskin.

/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Är det några stora skillnader mellan GTS och GTV annat än utseendemässigt?

På EM skiljer det 5000kr mellan modellerna men i Tyskland verkar det skilja typ 1100€.

För övrigt hittade jag GTS för 3750€ alltså ytterligare lite billigare än tidigare inlägg.

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jontaw
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 44
Joined: Fri 14 Oct 2005, 11:55
Location: Sweden

Post by jontaw »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Är det några stora skillnader mellan GTS och GTV annat än utseendemässigt?

På EM skiljer det 5000kr mellan modellerna men i Tyskland verkar det skilja typ 1100€.

För övrigt hittade jag GTS för 3750€ alltså ytterligare lite billigare än tidigare inlägg.

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vart hittade du den 3750€ ?
/ Jonas
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Vad är det egentligen för kostnader som tillkommer om man importerar en scooter från Tyskland. Någon här som faktiskt har genomfört en privatimport?

/Jörgen

P.S. Jag har för mig att man måste betala den svenska momsen om man köper ett nytt fordon utomlands. Så där tillkommer en kostnad.

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Edit: Moms 25% (Om det är ett NYTT fordon), registreringsbesiktiningsavgift, besiktningsavgift.
är det som kostar. Tull blir det ingen om det är ifrån ett EU-land.

Det var ju nån snubbe här i Stockholm som gjorde det för ett par år sedan, importerade en GT från england för att dåvarande Piaggio Sverige inte ville skaffa fram en här hemma. Han åkte helt sonika över, köpte en och körde hem den.

Vet inte om denna person frekventerar detta forum dock, om man vill veta mer i detalj...?

Dock står det mesta att läsa på vägverkets sida, dvs vilka papper, stämplar och kvitton du behöver.

http://www.vv.se/templates/page3____989.aspx

Mvh
Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />Vad är det egentligen för kostnader som tillkommer om man importerar en scooter från Tyskland. Någon här som faktiskt har genomfört en privatimport?

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jontaw</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Är det några stora skillnader mellan GTS och GTV annat än utseendemässigt?

På EM skiljer det 5000kr mellan modellerna men i Tyskland verkar det skilja typ 1100€.

För övrigt hittade jag GTS för 3750€ alltså ytterligare lite billigare än tidigare inlägg.

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vart hittade du den 3750€ ?
/ Jonas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Sökte bara på mobile.de, den billigaste som kom upp var 3750€

// Bobo
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jag har också varit lite sugen på att direktimportera men när jag summerat alla kostnader (inkl resor, övernattningar, semesterdagar, krubb mm, om man inte tar dem på nöjeskontot) så blev det inte så stor vinst kvar. Och så har vi problemet med garantier etc. Så jag avstod.

Dessutom finns GTS i två versioner, nere i Europa, med och utan ABS-bromsar (de svenska säljs utan). Prisskillnaden i Tyskland är runt 450 euro, enligt tyske generalagentens prislista
http://www.de.vespa.com/_vti_g4_eco.asp ... language=D

Hälsn
/jens
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
Tycker det låter som en bra väg att gå runt idioterna på Piaggio Norden och direktimportera.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Finns det ingen som parallellimporterar scooters? När det gäller bilar finns ju Italia Bil i Skövde och en eller två till i Göteborg som tar in Fiat/Alfa Romeo, har jag för mig. Kanske någon av dessa kan ta in Vespor också?

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Åh, det är lätt att importera scooter från annat EU-land.

Om man nu köper från Tyskland så kan man ju med fördel betala momsen där då den är 6% lägre.

(Jag har dock bara importerat 1xbeg bil och 2x klassiska gamla scootrar, aldrig ngt nytt fordon och inget har varit besvärligt)

Från Tyskland är nog ett av de enklaste landen då alla uppgifter VV behöver finns i de tyska registreringshandlingarna. Värre är det från UK, IT etc.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Problemet är ju att Piaggio straffar dom som köper hojar som inte kommit in via generalagenten med t ex att olika fabriksgarantier inte gäller och så vidare. Varför det skulle skilja mellan en tysk och en svensk GTS kan man ju fråga sig, men dom vill väl styra över priset kan man tänka.

Så -skulle- någon få för sig att parallellimportera i större skala, skulle nog den firma som säljer hojarna till sverige få ett litet ultimatum från Piaggio, och det ganska snabbt.


/Guran


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
Tycker det låter som en bra väg att gå runt idioterna på Piaggio Norden och direktimportera.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Finns det ingen som parallellimporterar scooters? När det gäller bilar finns ju Italia Bil i Skövde och en eller två till i Göteborg som tar in Fiat/Alfa Romeo, har jag för mig. Kanske någon av dessa kan ta in Vespor också?

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Problemet är ju att Piaggio straffar dom som köper hojar som inte kommit in via generalagenten med t ex att olika fabriksgarantier inte gäller och så vidare. Så -skulle- någon få för sig att parallellimportera i större skala, skulle nog den firma som säljer hojarna till sverige få ett litet ultimatum från Piaggio, och det ganska snabbt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Dels är detta antagligen ett brott mot EGs konkurrensregler och dels vill ju Piaggio trots allt sälja så mycket som möjligt. Om generalagenten ändå säljer dåligt kan jag tänka mig att Piaggio inte är så intresserade av att jaga paralellimportörer.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
muup
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Fri 02 Feb 2007, 14:33
Location: Sweden

Post by muup »

Hej! Angående privatimport av scooter. Jag har gjort det två gånger från Tyskland. 2003 blev det en peugeot elyseo 125 och i somras (2006) en vespa Granturismo 125. (har endast lätt mc kort som jag tog i början av 90-talet.) Det är precis samma förfaranden som vid import av bil, förutom att man slipper skrotningsavgiften.
Vid köp av ny vespa måste man betala moms i sverige 25% men ej moms i tyskland.
Vid beggad i tyskland ingen moms i sverige = bättre köp. Läs på vv.se vad begagnad innebär. "Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:
det har vid köpet körts mindre än 600 mil
det har varit i trafik mindre än 6 månader"
Även fast fordonet är nytt lönar det sig sannorligt dock att ta hem det själv från Tyskland.
Avgifter som tillkommer är bland annat tillfällig registrering i tyskland inkl tillfällig försäkring samt skyltar (1000-1500kr) Sen är det bara reg. besiktning i sverige (ca 2000kr)samt skyltar, några hundra kr.
Se till att modellen finns i svenska fordonsparken för att slippa problem. Viktigt att rätt papper följer med i Tyskland. Bla annat "Farzeugbrief"
Mina erfarenheter har varit väldigt positiva och trevliga! Men planera hemresan väl. Det blir några mil på vespan...;)
/ Per

Granturismo 125
muup
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Fri 02 Feb 2007, 14:33
Location: Sweden

Post by muup »

Hej! Angående privatimport av scooter. Jag har gjort det två gånger från Tyskland. 2003 blev det en peugeot elyseo 125 och i somras (2006) en vespa Granturismo 125. (har endast lätt mc kort som jag tog i början av 90-talet.) Det är precis samma förfaranden som vid import av bil, förutom att man slipper skrotningsavgiften.
Vid köp av ny vespa måste man betala moms i sverige 25% men ej moms i tyskland.
Vid beggad i tyskland ingen moms i sverige = bättre köp. Läs på vv.se vad begagnad innebär. "Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:
det har vid köpet körts mindre än 600 mil
det har varit i trafik mindre än 6 månader"
Även fast fordonet är nytt lönar det sig sannorligt dock att ta hem det själv från Tyskland.
Avgifter som tillkommer är bland annat tillfällig registrering i tyskland inkl tillfällig försäkring samt skyltar (1000-1500kr) Sen är det bara reg. besiktning i sverige (ca 2000kr)samt skyltar, några hundra kr.
Se till att modellen finns i svenska fordonsparken för att slippa problem. Viktigt att rätt papper följer med i Tyskland. Bla annat "Farzeugbrief"
Mina erfarenheter har varit väldigt positiva och trevliga! Men planera hemresan väl. Det blir några mil på vespan...;)
/ Per

Granturismo 125
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Hm..
Försäkring och skyltar 1500
Besiktning 2000
reskostnad 1500?
hotellövernattning 1000?
förlorad arbetsinkomst 2000
moms 500

Sammanlagt 8500 kr
Är det några kostnader jag har glömt?

Sedan undar jag hur bra det är att sätta sig och köra så lång sträcka på en helt ny hoj. Den ska ju köras in. När är första oljebytet?

/Jörgen


"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Fast visst blir man lockad, när man står hos scooterhandlaren i Nice eller San Remo eller Barcelona eller Marbella eller var man nu är, och Vesporna är fullkomligt löjligt billiga :P
/jens
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Slipper man inte försäkring och tillfällig regkostnad om man tar hem den på en pickups flak, eller i en skåpbil?
Halloween Jack
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Thu 28 Oct 2004, 19:38
Location: Sweden

Post by Halloween Jack »

Hej hej!

Jag har roat mig med att göra en liten ovetenskaplig undersökning om vad en Vespa GTS 250i kostar i olika länder enligt officiella hemsidorna. Här är listan med priser i SEK efter vad kursen låg i 2007-02-05, sorterat efter pris. Dyrast högst upp. Kan det verkligen stämma att den är så billig i England?

Danmark 79.876 (dk64.995)
Norge 67.607 (nk59.900)
Sverige 54.995
Finland 51.950 (€5.690)
Australien 49.377 ($8.789)
Ungern 46.122 (ft1.249.920)
Kanada 45.148 ($7.499)
Österrike 44.728 (€4.899)
Holland 43.815 (€4.799)
Bulgarien 42.868 (#1083;#1074;8.955)
USA 42.576 ($5.999)
Tyskland 41.105 (€4.535)
Belgien 40.437 (€4.429)
Italien 40.172 (€4.400)
Frankrike 39.213 (€4.295)
Japan 38.726 (¥655.000)
Luxemburg 38.337 (€4.199)
Spanien 37.698 (€4.129)
Grekland 36.511 (€3.999)
Storbritannien 31.033 (€3.199) !!!!!!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Halloween Jack</i>
<br />Hej hej!

Jag har roat mig med att göra en liten ovetenskaplig undersökning om vad en Vespa GTS 250i kostar i olika länder enligt officiella hemsidorna. Här är listan med priser i SEK efter vad kursen låg i 2007-02-05, sorterat efter pris. Dyrast högst upp. Kan det verkligen stämma att den är så billig i England?

Danmark 79.876 (dk64.995)
Norge 67.607 (nk59.900)
Sverige 54.995
Finland 51.950 (€5.690)
Australien 49.377 ($8.789)
Ungern 46.122 (ft1.249.920)
Kanada 45.148 ($7.499)
Österrike 44.728 (€4.899)
Holland 43.815 (€4.799)
Bulgarien 42.868 (#1083;#1074;8.955)
USA 42.576 ($5.999)
Tyskland 41.105 (€4.535)
Belgien 40.437 (€4.429)
Italien 40.172 (€4.400)
Frankrike 39.213 (€4.295)
Japan 38.726 (¥655.000)
Luxemburg 38.337 (€4.199)
Spanien 37.698 (€4.129)
Grekland 36.511 (€3.999)
Storbritannien 31.033 (€3.199) !!!!!!


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
I England gäller väl fortfarande Pund, du såg inte fel?:?::P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Och sedan kan det vara bra att veta om det finns skillnader mellan modellerna i olika land. Grekerna kanske får ett uselt batteri, däck som får oss att rysa och vissa säkerhetsfarliga lösningar enligt vad vi förväntar oss.

Åtminstone har bilar skillnader beroende på land, nämligen beroende på vad landet har för krav (på standardutrustning och säkerhet) och rentavt skatter. Till Finland (och troligen också Danmark) har de billigaste skattefria europeiska bilarna sålts trots högt upprustningskrav för att få ner bilpriset trots skatterna. Och det har ju EU inte tyckt om.

Det kan vara ett detektivjobb att få reda på vad som skiljer olika länders versioner. Men det kan vara bra att komma ihåg!
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jag har rest en del och kollat Vespa-priser en del. Jacks prisbild stämmer bra med min mera ovetenskapliga. Billigare ju närmare Medelhavet man kommer, i princip.

Men du har alltså helt fel om UK. På baksidan av senaste Scootering begär en ledande brittisk scooterhandlare GBP 3400 ("on the road"), enligt Forex räknesnurra SEK 47.526.90.
/jens
som mycket snart åter ska kolla in Vesporna i Spanien :)
Halloween Jack
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Thu 28 Oct 2004, 19:38
Location: Sweden

Post by Halloween Jack »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">I England gäller väl fortfarande Pund, du såg inte fel?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo... :) Veckans hjärnsläpp. Och jag kom inte på det förrän på muggen nu på morgonen! Få se då... En pund kostar 13,83. Det blir alltså 44.242 riksdaler för GTS'en. Dyrare än i Holland, men billigare än i Österrike.

Om jag får tid ikväll ska jag göra en likadan undersökning på Yamaha Cygnus X.
Post Reply