köpte Vespa idag, med problem

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Stålis
Lärling
Lärling

köpte Vespa idag, med problem

Post by Stålis »

Jag köpte en Vespa idag. Med tillhörande problem givetvis.
Först och främst tänkte jag att medans jag sitter i skolan och inte hinner meka kanske ni vet vad det kan röra sig om för modell?
Den är stor och tung, framgaffel med sving, löstagbar motorkåpa och vänster har verktygsfack. Singelsadel med stabil pakethållare. Ser ut som en 60-tals largeframe. 3-växlad med världens hack mellan 2:an och 3:an. Gör typ 70-80.

Sedan har vi då motorproblemen.
Först och främst behöver man slänga i choken när man startar bara den har vart avstängd i några minuter. Why?

Sedan har jag ett tändningsproblem, vet vilka tre komponenter det kan vara men kanske finns det någon av dem som strular oftare?
När man börjar närma sig maxvarv på varje växel börjar den bluddra och inga småbluddringar heller utan rätt rejäla. Typ av-på-av-på.

För övrigt gav jag 500:- för den, och den är laglig. En gubbe som fick tillbaks sin som vart stulen, med papper från Polisen såklart. Nackdelen är då att det är lite värre med nummer på den. Hur kan man i framtiden, när man skaffar mc-kort fixa den reggad, vad kostar det, vad krävs?
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Fyrkantigt emblem fram, inget handskfack, ingen lucka 'mellan benen', hela 4-bults fälgar.
Malkus
Nybörjare
Nybörjare

Post by Malkus »

Grattis till din Vespa! Var rädd om den.. Kolla avståndet mellan brytarspetsarna. Köp nya om den inte verkar ha varit älskad på länge. Är du hien o vill köra direkt så kan du putsa lite på elektroderna på dem med en nagelfil modell schweitzisk multikniv (av metall!!) Annars får man lätt slipsand m.m. däremellan o det e juh ajaj.. Ställ avståndet efteråt med bladmått.

Maila gärna bild om du har ska vi nog kunna identifiera den. Genväg är att kolla ramnumret som kan finnas bakom förgasarluckan längst upp på kanten vid plåtvecket.

Kan gå att spåra upp den via bilregistrets microfisch arkiv... Jag har gjort det på min gamling....

Förknasarproblem kan du ge dig på efter du ordnat med tändningen så man börjar dra i rätt ända!

Lycka till!

Mvh

Malkus
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Stålis</i>
<br />Fyrkantigt emblem fram, inget handskfack, ingen lucka 'mellan benen', hela 4-bults fälgar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kanske en Super eller Popolino?

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

hade den styre med fyrkantig hastighetsmätare eller var det en mer musselformad mätare?

kunde man se originalfärg någonstans? ljusblå metallic?

jag gissar på Super om den har enkelsadel.... isåfall ska chassienumret sitta under vänsterkåpan på ramdelen som sticker fram där. Super har chassiekoden VBA eller VBB. 3-växlad motor är nog VBA (1959-60?)

VNA och VNB kan också passa in på beskrivningen, då är det vespa Elit 125 från ca 59-60

Federico
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Fyrkantig mätare.
Men av vridet att döma (trots kass toppfart) så känns det som lite mer än 125cc.
Kan det inte vara en GL 150? Har kollat in bilder på nätet och de ser likadana ut som min.
Har nog vart ljusblå nånstans under all färg, tyckte jag såg spår efter det.

För övrigt mycket rolig att köra på, kommer bli hårt att inse att utan körkort är det bäst att gå tillbaka till min V50 igen. :(

För övrigt ska jag kolla in nummer efter helgen, nu är det fullt upp, alltid skoj att spåna lite så länge. :)
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Malkus</i>
<br />Grattis till din Vespa! Var rädd om den..
Mvh Malkus

Tackar! De börjar ta lite plats nu, som tur var sålde jag av en V50 för ett tag sedan så nu står där bara en V50, en Primavera och nu den här bredarslade godingen. Man kan ju inte låta bli att köpa när man får bra erbjudande. :)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Fyrkantig mätare.
- Då lär det vara en Popolino eller Super
Men av vridet att döma (trots kass toppfart) så känns det som lite mer än 125cc.
Kan det inte vara en GL 150?
- Inte med fyra bultars hjul och utan förgasarlucka. Det borde vara 8", har du 8" hjul på den?
Har kollat in bilder på nätet och de ser likadana ut som min.
Har nog vart ljusblå nånstans under all färg, tyckte jag såg spår efter det.
- Kanske Pop om den var ljusblå, 8" hjul, delbart styre, fyrkantig mätare.
- Pop har original ett antal delar i aluminium som stänka, kåpor, svänghjulsskydd etc. etc. samt en löjligt liten tank på bara ca 1 liter. Fast oftast är dessa delar utbytta.
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

- Inte med fyra bultars hjul och utan förgasarlucka. Det borde vara 8", har du 8" hjul på den?
Japp, det är 8" hjul!

- Kanske Pop om den var ljusblå, 8" hjul, delbart styre, fyrkantig
mätare.
Delbart styre? Annars stämmer det.

- Pop har original ett antal delar i aluminium som stänka, kåpor, svänghjulsskydd etc. etc. samt en löjligt liten tank på bara ca 1 liter. Fast oftast är dessa delar utbytta.

Min tank är stor, kåpor mm är i plåt.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Delbart styre? Annars stämmer det.
- Popolino har ett styre med ett tvådelat skal av plåt. Ovandelen hålls fast av en klämma som man når om lampinsatsen demonteras.
/C

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Stålis</i>
<br />
Kan det inte vara en GL 150?

GL har alltid 10" hjul.

tittar man på bilder så är 8" modellerna ganska lika varandra:

Elit ser ut såhär:
http://vespa-club-des-savoie.chez.tisca ... 5_VNB5.jpg

Super ser ut såhär:
http://vespa-club-des-savoie.chez.tisca ... 0_VBB1.jpg

och på den här ser man del delbara styret, även om det inte är en svensk Popolino:
http://vespa-club-des-savoie.chez.tisca ... 5_VNA1.jpg

Federico
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Min har inget delbart styre.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<br />Min har inget delbart styre.
Men har den 8" hjul?

Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Japp så det verkar vara en Popolino. Fanns dessa med 150cc motor eller är min vässad tro?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<br />Japp så det verkar vara en Popolino. Fanns dessa med 150cc motor eller är min vässad tro?
Popolino fanns bara som 125cc.
Dock passar 150cc cylinder och kolv direkt på.
Om motorn är slidmatad (förgasaren sitter på motorblocket) kan du t.o.m. trycka på en 177cc trimcylle till PX efter enklare modifiering.
/C

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Image

Federico
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Huh. Den är lackad riktigt seriöst en gång i tiden, så seriöst att ramnumret inte syns längre. Plus att beteckningen på motorn är så dåligt instansat att man bara ser ett V. Motornumret har de dock lyckats stansa in ordentligt, men det går väl inte att spåra endast med hjälp av det?

Förvisso är det en popolino, men det hade vart trevligt att veta vilken årgång.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vet inte om eller när Popolino bytte till 4-växlar. En fin Popolinoartikel och uppföljning gjordes i Scooteristen för ett par nummer sedan. Hittar di chassiekoden eller motorkoden så kan man direkt se åsmodell, dom heter väl VNS1,2,3 osv. och 1 börjar 1959. (rätta mig om jag har fel.....har aldrig haft en POP)

Federico
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Jo jag tror du har rätt. Ska kolla upp vidare när/om jag orkar renovera, har ju redan en PV i delar, som jag funderar på att åka med istället. PV är mer lik V50 än bredarslade Pop:en. :) För oss utan kort menar jag. :)
Post Reply