"luckan" i golvet på en gl 150.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Mr_bakiz
Nybörjare
Nybörjare

"luckan" i golvet på en gl 150.

Post by Mr_bakiz »

Hej!

Håller på att plocka ner min vespa för omlackering oc hrenovering. Men den "lucka" som finns mellan benen på golvet, ska det inte gå att öppna den? Jag har tagit bort skruven som ser ut att hålla den. MEn jag får inte bort den.. Hur gör man?
Och fotbromspedalen. Hur lossar man den från axeln den sitter på?

Mvh Erik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Lucka? den enda GL jag känner till med lucka är 1957-58 (förgasarluckan). Skruvhålen framtill mellan benen är till för reservhjulshållare och original sitter det två snygga aluminumskruvar där för att täcka hålen...

Fotbromsen lossar du genom att dra den i botten utan vajer och sedan sitter den en pinne i skåran som man trycker eller drar ut uppåt. kolla skissen på (#511510)
http://www.meshmen.com/touring/sp38.html

lycka till!

Federico
Mr_bakiz
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mr_bakiz »

OK. Så det är ingen "lucka"?. jag tyckte det såg ut som om den lilla "bucklan" som går mellan fötterna skulle gå att öppna. Annrs blir det väll ett helvete att få dit nya vajrar sen?

Mend en kanske itne går att ta bort? det såg i alla fall ut så på alla skåror och skarvar.. men men..
Malkus
Nybörjare
Nybörjare

Post by Malkus »

Vaijrar drar man utan att "öppna" golvet. Det e lite pyssel men går utmärkt.
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Så jädra svårt är det inte, jag hade rätt rejäl ångest första gången efter allas klagan på denna uppgift men det är bara att plocka loss fotbromsen innan man sätter igång så är det mycket lättare att styra in allt.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Byta vajer är lätt, Ja!

Att byta höljen (om dom gamla sitter där) är inget problem om man använder rätt teknik med en lång ståltråd eller vajer som är 2ggr höljets längd.

Att sätta i nya höljen om dom gamla inte finns där kan vara värre. På GL finns ingen fotbroms som man kan ta bort, dessutom är det långa rör inne i ramen som vajerhöljet går genom (så är det inte på smallframe). Det går väldigt mycket lättare om gaffeln och tutan är bortmonterade, då kan man lirka upp höljet den vägen. Börja bak på ramen (vid motorn) där hålen in i ramen börjar, sedan ser man när höljet kommer vid tutan.... en annan bra grej kan vara att kolla hur höljen och kabelstammen ska komma upp i styret innan man river/sätter ihop prylarna.

Federico
Post Reply